موسیقی خیابانی، از گذشته تاکنون؛ جایگاه موسیقی خیابانی در منظر شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

2 کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظر

چکیده

شهر، تنها مجموعه‏ای از کالبدهای مصنوع نیست. شهر، به معنای صحیح‏تر، منظری است متشکل از عناصری متعدد که به واسطه ادراک شهروندان از آنها شکل می‏گیرد. در واقع مفهوم منظر شهری بدان معناست که موجودیت و هویت شهر تنها با عناصر عینی تعریف نشده و ذهنیت نیز نقش موثری در آن ایفا می‏کند؛ به گونه‏ای که نمی‏توان آن را جدا از عینیات دید. بخشی از ذهنیت‏های انسان نیز به واسطه رویدادهای سیال در شهر شکل می گیرد. موسیقی خیابانی، هنری شهری و رویدادی سیال است که به دلیل ارتباط بی واسطه و مستقیم با مخاطب، ذهنیت های قوی و عمیقی را برای او رقم می زند و چهره شهر را تغییر می دهد.
این هنر شهری از قرون اولیه میلادی در غرب وجود داشته و در ایران نیز از دوران پیش از اسلام حیات خود را آغاز کرده است. بنابراین، موسیقی خیابانی، هنری غربی و وارداتی نیست و از دیرباز در فرهنگ شرقی و ایرانی- اسلامی جایگاهی ویژه داشته است. به علاوه، نکته مهم درباره این هنر آن است که در هر دوره با صورتی متناسب با همان دوره در شهر ظاهر شده و به فراخور نیاز جامعه و ذائقه مخاطبان تغییر کرده است. چنان که مراسم آیینی، ملی و فرهنگی در ایران و خصوصاً تهران، با نوای موسیقی در ذهنیت شهروندان ماندگار شده است. موسیقی خیابانی در تهران معاصر نیز پس از گذر از دوره ها و پذیرفتن صورت ها و نام های متعدد، اکنون به دو صورت آیینی- تاریخی و موسیقی نوین و تخصصی در شهر اجرا می شود. در واقع این هنر، طی دهه های اخیر با محدودیت ها و ممنوعیت های بسیاری همراه بوده اما هنرمندان این عرصه همچنان به حیات خود ادامه دادند و طی دو دهه گذشته، به پررنگ و تخصصی شدن این هنر در شهر کمک کردند.
از این رو مقاله حاضر به بررسی و معرفی موسیقی خیابانی به شکل مدرن و امروزی خود در تهران معاصر، در بازه زمانی پس از انقلاب تا به امروز، می پردازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Street Music from Past to Recent The Position of Street Music in Tehran’s view

نویسندگان [English]

  • anahita modrek 1
  • parichehr asl fallah 1
  • mona meschi 2
1
2
چکیده [English]

A city is not just a complex of artificial limbs. The city, to put it in better words, is composed of different elements formed by citizen’s understanding. In fact, the concept of city-view means the city entity consists of imagination at its construction which cannot see far from objectives. Some men’s mind are shaped by the current moments of the city. Street music is a citizen art and a current action affecting minds and modifying the city view directly without any connection or relation with audiences.
This city art has existed since the early Christian centuries and it began its life in Iran before entering Islam. Therefore, street music is a western and imported art which has had a specific position in Iran’s Islamic, oriental culture. In addition, the important point about this art has been revealed in each era implying the fact that the construction of city, its needs and audiences’ interests were modified. As Iran’s religious celebrations, especially in Tehran, are associated with the melody of music in citizens’ minds, the street music in Tehran is now implemented in two forms of Religious – Historic and modern professional music in the city. In fact, this art has been encountering limitations and restrictions, but the artists of this field have continued their life and helped to make this art professional in the city during the previous decades.
Accordingly, the present study surveys and introduces the street music of contemporary Tehran in its modern shape of today since post revolution period till today.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Street Music
  • City Art
  • Contemporary Tehran
  • City View
  • Islamic Iranian Culture