دیالکتیک آشکار و پنهان‌سازی: بازنمایی چهره به مثابه یک منظر زیباشناسانه در فیلم شیرین (1387)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه سینما، دانشکده‌ی سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، 'گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس

10.22034/jaco.2024.415570.1350

چکیده

عباس کیارستمی در فیلم شیرین (1387) تعدادی از ستارگان زن سینمای ایران را در جایگاه تماشاگر قرار داده و واکنش‌شان به فیلمی فرضی را در نماهایی که غالباً نمایِ نزدیک هستند، ضبط می‌کند. کیارستمی با تمهیدی که به کار می‌گیرد این چهره‌های خاص را به منظر زیباشناسانه و ابژه‌های هنری جهت تاملِ مخاطب، بدل می‌کند. پژوهش حاضر که به روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته است، با وام‌گیری از مباحث تام گانینگ و جولیانا برونو به اهمیت چهره و چهره‌شناسی در سینمای اولیه می‌پردازد و سپس، فراخوانی این زیبایی‌شناسی را در شیرین مورد بررسی قرار می‌دهد. پژوهش ادعا می‌کند که کیارستمی با قرار دادن ستارۀ سینمایی در جایگاه مخاطب، و دادن امکان آشکارسازی شخصیت او به مخاطب فیلم، از جایگاه ستارۀ سینمایی افسانه‌زدایی می‌کند. اما این رابطه یک‌طرفه نمی‌ماند و همین که منظر پیش رو، نه از آن مخاطب عادی بلکه از آن ستارگان سینمایی‌ست، و با یادآوری خاطرات سینمایی‌ای که در ذهن مخاطب، از فیلم‌ها و شخصیتی که ایشان رقم زده‌اند، مجددا از آنها افسانه‌سازی می‌شود. همچنین، اینکه افرادی که به تصویر کشیده می‌شوند، هنرپیشگانی هستند که مهارت بالایی در ایفای نقش و اتخاذ ماسک بر چهره دارند، اطمینان مخاطب در خوانش و نفوذ به فضای تصویری ایشان را هم در این مورد، و هم در کل، در خاطرات سینمایی که بازخوانی می‌شوند، مخدوش می‌کند. بازی‌ای که کیارستمی بین مخاطب و این ستارگان می‌چیند، در کنار افشاگری و تخریب روابط پیشین این دو، مخاطب را وامی‌دارد که با مونتاژ لحظات گسسته‌ای که در این فضای موزه‌مانند با آنها مواجه می‌شود، و خاطرات فردی-جمعی سینمایی که تداعی می‌شوند، فیلم شیرین را در ذهن خود بسازد، و این فیلم ذهنی، تاریخی شخصی و متفاوت از سینمای ایران می‌شود که اهمیت و عدم امکان‌ طرد و حذف ستارگان زن سینمای ایران را یادآوری می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dialectic of revelation and concealment: Representation of the face as an aesthetic landscape in the film Shirin (2007).

نویسندگان [English]

  • Alireza Sayyad 1
  • Javad Nematollahi 2
1 Faculty of Cinema and Theater, University of Art, Tehran, Iran
2 Ph.D. Candidate, art studies, faculty of art and architecture, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

In Shirin (2008), Abbas Kiarostami places several of Iran's female cinema stars in the position of spectators and records their reactions to a hypothetical film through predominantly close-up shots. Kiarostami transforms these distinctive faces into objects of aesthetic contemplation and artistic reflection through his approach. This descriptive-analytic study, draws on the discussions of Tom Gunning and Giuliana Bruno regarding the significance of physiognomy in early cinema, and then examines the invocation of this aesthetics in Shirin. The research asserts that by positioning the film star as an audience, and giving the audience the opportunity to reveal her personality by means of reading her face, the film demystifies the status of the cinematic star. However, this relationship doesn’t remain one-sided, since both the mere fact that these close-ups, portray not the ordinary viewers but the film stars, as well as the recollection of cinematic memories associated with the films and characters they have shaped, once again ascends these stars to the status of myths. Moreover, the depiction of individuals who possess a high skill in adopting roles and masks, complicates the audience's confidence in interpreting and penetrating their visual space, both in this instance and in the cinematic memories that are conjured. The interplay Kiarostami orchestrates between the viewer and these stars, alongside revealing and dismantling their previous relationships, compels the viewer to construct Shirin in their mind through a montage of fragmented moments encountered in this museum-like space and the collective-individual cinematic memories evoked. This mental film becomes a personal and distinct history of Iranian cinema, underscoring the importance and the impossibility of excluding Iran's female cinema stars.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shirin (2008)
  • Abbas Kiarostami
  • the Landscape of Face
  • Physiognomy
  • Cinema and Museum