مطالعه ساختاری و محتوایی مولفه‌های بصری کتیبه‌نگاری در قالی‌های ترنجی و محرابی دوره صفوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 .

10.22034/jaco.2024.409215.1337

چکیده

بیان مسئله: دوره صفوی، نقطه اوج هنرکتیبه‌نگاری و زمینه ساز راه‌یابی آن به هنرهای صناعی از جمله قالی بافی بشمار می‌آید. به یقین بیشترین حضور کتیبه‌نگاری در قالی‌های ترنجی و محرابی می‌باشد. اگرچه محدودیت جنس و بافت قالی در نگارش این نوع کتیبه‌ها، آنها را از کتیبه‌نگاری در معماری و فلزکاری متمایز می‌کند. اما با نگاهی موشکافانه می‌توان دریافت که مولفه‌های بصری شاخصی در این قالی‌ها وجود دارند که از حیث ساختار و محتوا، تفاوت‌های آشکاری میان قالی‌های کتیبه‌دار ترنجی و محرابی پدید آورده‌اند. به نظر می‌رسد مضامین محتوایی و همچنین کاربرد متفاوت این دو نقش، تاثیر چشمگیری در وجوه اشتراک و افتراق مولفه‌های بصری درکتیبه‌های نوشتاری این قالی‌ها گذاشته که تا‌کنون به صورت مشخص به آن پرداخته نشده است. از این رو تاکید پژوهش حاضر بر شناخت آنها متمرکز می‌باشد.
سوال پژوهش: تفاوت‌های ساختاری و محتوایی در مولفه‌های بصری کتیبه‌نگاری قالی‌های ترنجی و محرابی دوره صفوی در چه زمینه‌هایی وجود دارد؟
هدف پژوهش: این پژوهش، به شناخت ساختاری و محتوایی مولفه‌های بصری شاخص و تفاوتهای آنها در کتیبه‌نگاری قالی‌های ترنجی و محرابی دوره صفوی می‌پردازد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی-تطبیقی و گردآوری اطلاعات آن به شیوه کتابخانه‌ای صورت گرفته است. جامعه آماری شامل 7 تخته قالی ترنجی و 7 تخته قالیچه محرابی مربوط به اواسط قرن نهم تا اوایل قرن یازدهم هجری قمری می‌باشد که در زمره نمونه‌های شاخص موجود از هر نقش بشمار می‌آید.

نتیجه‌گیری: مطالعه مولفه‌های بصری کتیبه‌نگاری‌های قالی‌های ترنجی و محرابی دوره صفوی، نشان از وجوه افتراق چشمگیری در بین آنها می‌دهد. مولفه‌های بصری کتیبه‌های نوشتاری در قالی‌های محرابی نسبت به قالی‌های ترنجی تنوع بیشتری دارند و نوشتار در آنها نقش اساسی‌تری ایفا می‌کند. در مقابل، کتیبه‌های قالی‌های نقش ترنجی به عنوان بخشی جزئی‌تر در متن نقوش اسلیمی قالی قرار می‌گیرند و غالبا ساختار کتیبه‌نگاری‌ها از یک روش بهره گرفته است. البته اشتراکاتی در مولفه‌هایی مانند فضاسازی و ریتم و همچنین استفاده از خط نسخ درکتیبه‌های هر دو نقش وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural and content analysis of the visual components of calligraphic inscription in Safavid period Toranji and Mehrabi carpets

نویسندگان [English]

  • Mitra Manavirad 1
  • Maryam Naderi 2
1 Corresponding author; Associate Professor Department of Graphic Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran
2 .
چکیده [English]

Problem Statement: The Safavid period marks the pinnacle of calligraphic inscription art and sets the foundation for its integration into industrial arts such as carpet weaving. Calligraphic inscription has the most significant presence in Toranji and Mehrabi carpets. Although the material and texture limitations of carpets distinguish them from calligraphic inscription in architecture and metalwork, a careful examination reveals distinctive visual components in these carpets that have resulted in apparent differences in structure and content between calligraphic Toranji and Mehrabi carpets. The thematic content and different applications of these two patterns seem to have a significant impact on the similarities and differences of the visual components in the written calligraphic inscription of these carpets, which have not been explicitly addressed until now. Hence, the focus of this study is on understanding these components.
Research Question: What are the structural and content differences in the visual components of calligraphic inscription in Toranji and Mehrabi carpets during the Safavid period?
Research Objective: This research aims to explore the structural and content aspects of prominent visual components and their differences in calligraphic inscription in Toranji and Mehrabi carpets during the Safavid period.
Research Method: This study has been conducted using a descriptive-comparative method and gathering information through library research. The statistical population includes seven Toranji carpets and seven Mehrabi carpets dating from the mid-9th to the early 11th century AH (Islamic calendar), which are among the representative samples available for each type.
Conclusion: The study of the visual components of calligraphic inscription in Toranji and Mehrabi carpets during the Safavid period demonstrates significant differences between them. The calligraphic inscription in Mehrabi carpets exhibits a greater diversity in visual components compared to Toranji carpets, with the script playing a more fundamental role. On the other hand, calligraphic elements in Toranji carpets are considered a more localized part of the arabesque patterns in the carpet's design, often following a consistent approach. However, there are shared elements such as spatial composition, rhythm, and the use of Naskh script in the calligraphic inscription of both types of carpets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Calligraphic inscription
  • Toranji carpets
  • Mehrabi carpets
  • visual components
  • Safavid period