نگاهی به مولفه‌های ساختاری پوشاک زنانه و مردانه در تطبیق با بزم‌نگاره‌های تالار اصلی کاخ چهلستون اصفهان دوره صفوی (۹۰۷-۱۱۳۵ه.ق/ ۱۷۲۲-۱۵۰۱م)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه نقاشی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران ، ایران.

2 کارشناس ارشد نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

10.22034/jaco.2024.406760.1333

چکیده

در گونه‌های نقاشی ایران یکی از مسائل مرتبط با فرهنگ، تأکید بر بازنمایی واقع‌نمایانۀ پوشاک به لحاظ ادراک بصری است. هنرمندان دورۀ صفوی در کنار نمایش شکوه شاهانه، به دیوارنگاره‌های درخشانی در تالار اصلی کاخ چهلستون اصفهان پرداخته‌اند. به‌دلیل سیاست اجرایی و حضور سفیران خارجی در این دوره در ایران، بخشی از تاریخ مکتوب در سفرنامه‌ها، به‌صورت تصویری در نقاشی و دیوارنگاره‌ها بازتاب یافته است. اهمیت پوشاک دورۀ صفوی، در مطالعات تاریخی و عدم پرداختن به آن به‌ صورت مستقل، ضرورت پژوهش حاضر را نشان می‌دهد. پرسش این است که دیوارنگاره‌های تالار اصلی کاخ چهلستون چگونه لباس دورۀ صفوی را به تصویر می‌کشد؟ چه شباهت یا تفاوتی بین لباس‌ها در دیوارنگاره‌ها و توصیفات تاریخی دورۀ صفوی وجود دارد؟ مؤلفه‌های ساختاری دیوارنگاره‌های کاخ چهلستون در تطبیق با پوشاک این دوره چگونه است؟ این پژوهش با هدف بررسی موشکافانۀ ترسیم لباس‌های زنان و مردان و تطبیق آن با منابع مکتوب دورۀ صفوی پیش خواهد رفت؛ بررسی و اثبات هنرمندان دورۀ صفوی و ارتباط هنر دیوارنگاری تالار اصلی با هنر این دوره و ادوار پیشین سیر منطقی تحولات پوشاک در این دوره را آشکار خواهد ساخت. در این پژوهش که به روش تطبیقی انجام شده است، گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای‎ـ ‎میدانی و شیوۀ تحلیل آنها کیفی است. مشخص شد بررسی دیوارنگاره‌های تالار اصلی ، ویژگی‌های پوشاک این دوره را آشکار می‌کند و بازنمایی دقیق و ریزنگارانۀ نقوش، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آثار است. کارکرد این بازنمایی‌ها برگرفته از نمونه‌های حقیقی پوشاک در این دوره بوده و قابل تطبیق با منابع مکتوب است. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که هم‌ترازی بین نوشته‌های مکتوب و تصویر دیوارنگاره‌ها دیده می‌شود و این آثار نمونه‌های‌ اسناد تصویری در مورد مطالعۀ پوشاک دورۀ صفوی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A look at the structural components of women's and men's clothing in comparison with the reliefs of the main hall of Chehelston Palace, Isfahan, Safavid period (907-1135 AH/1722-1501 AD)

نویسندگان [English]

  • Elaheh Panjehbashi 1
  • Fatemeh Makiabadi 2
1 Associate Professor, Faculty of Art, Department of Painting, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 M.A. in Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In Iranian painting types, one of the issues related to culture is emphasizing the realistic representation of clothing in terms of visual perception. The Safavid era artists have painted brilliant murals in the main hall of the Chehelston Palace in Isfahan, in addition to the display of royal glory. Due to the executive policy and the presence of foreign ambassadors in Iran during this period, part of the written history in travelogues has been reflected in paintings and murals. The importance of Safavid clothing in historical studies and its lack of independent investigation shows the necessity of the current research. This research seeks to answer these questions: How do the murals of the main hall of Chehelston Palace depict the dress of the Safavid period? What is the similarity or difference between the clothes in the murals and the historical descriptions of the Safavid period? And how are the structural components of the wall paintings of Chehelston Palace in comparison with the clothing of this period? This research will proceed with the aim of examining the drawing of women's and men's clothes and comparing it with the written sources of the Safavid period; Examining and proving the artists of the Safavid period and the connection between the wall painting art of the main hall and the art of this period and previous periods will reveal the logical course of clothing developments in this period. In this research, which was done in a comparative method, data collection is library-field and the method of their analysis is qualitative It was found that the examination of the wall paintings of the main hall reveals the characteristics of the clothing of this period, and the detailed representation of motifs is one of the most important characteristics of these works. The function of these representations is derived from real examples of clothing in this period and can be adapted to written sources. The findings of the present research show that there is an alignment between the written texts and the images of the murals and these works are examples of visual documents about the study of Safavid period clothing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safavid women's clothing
  • Safavid men's clothing
  • Safavid wall paintings
  • Chehelston Palace
  • Isfahan