پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123720150321A Challenge to the Absolute Dominance of “Truth” in Structuralismچالشی بر چیرگی بیچون و چرای حقیقت در مکتب ساختگرایی31013276FAعطااله کوپالدکتری پژوهش هنرJournal Article20160214Structuralism, as an artistic and literary approach, originated in the Eastern Europe during the first decades of the 20th century and reached its climax in the Western Europe in the second half of the same century. Through focusing on the structures of the artistic and literary works for analyzing them, structuralists created some criteria and formulas that seemed irrevocable and invariable from their perspective. Structuralism, as such, was presented as a scientific critical approach. Structuralism, initially, was based on linguistics, however, it later extended to fields as diverse as anthropology, philosophy, history and finally different branches of humanities. This paper is to undertake a critical review of, and a reflection on structuralist approaches as developed in humanities, artistic and literary criticism. What was once called structuralism is an obsolete approach not practiced any more. Despite the fact that some researches in the field of humanities rely on a few aspects of this approach, structuralism should be regarded as the last attempt of critics for establishing an absolute and irrevocable “truth”. ساختگرایی (structuralism)، بهعنوان شیوهای در نقد ادبی و هنری در دهههای نخستین قرن بیستم در شرق اروپا پدید آمد و در نیمة دوم آن سده در اروپای غربی به نقطه اوج خود رسید. این شیوة نقد، همواره میکوشید به روش خود، شکل و رنگی علمی ببخشد. تمرکز بر ساختارِ آثار ادبی و هنری، این امکان را به ساختگرایان میداد که از دیدگاه خود قواعدی ابطالناپذیر و فرمولهایی ثابت و لایتغیّر برای بررسی آثار ادبی و هنری وضع کنند. ساختگرایی اگرچه در آغاز، به زبانشناسی متکی بود ولی عرصههای گوناگونی همچون مردمشناسی، فلسفه، روانشناسی، تاریخ و نهایتاً زمینههای مختلفی از علوم انسانی را در برگرفت. این مقاله شامل بازنگری نقادانه و تأملی است بر مجموعه رویکردهایی که تحت عنوان ساختگرایی در نقد ادبی و هنری و علوم انسانی پدید آمد. آنچه ساختگرایی نامیده میشد، امروز بهعنوان یک روش زنده، منسوخ شده است و اگرچه به جنبههایی از آن در پژوهشهای مربوط به علوم انسانی میتوان استناد کرد، اما ساختگرایی را باید به منزلة آخرین تلاش منتقدان برای تولید «حقیقتی» مطلق و غیر قابل نقض به شمار آورد.http://www.jaco-sj.com/article_13276_c7ff7b2f619e9ec9503d6291737e6685.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123720150321Critical Look on Frithjof Schuon’s Views on Islamic Aestheticsنگاهـی انتقـادی بر نظرات «فریتهوف شوان» درباره زیباییشناسی اسلامی111813279FAمحمود تیموریدکتری معماری، پژوهشکده نظرJournal Article20160214Main theorists of Traditionalists’ way of thinking pay more attention to the importance of art and beauty, and they have considered aesthetic of religious arts including Islamic arts in their works, explicitly or implicitly. The history of expansion and development of ideas and views of traditionalists about art and beauty in the intellectual and cultural climate of our country’s history is nearly five decades. Presence of critical aspects denying western culture and civilization and focus on interpretation and restoration of religious culture are two major reasons of paying attention to views and opinions of traditionalists, especially in the field of religious and traditional art, both before and after the Islamic Revolution. However, what has been neglected in this regard is lack of serious and rational critiques on this way of thinking as dominant and influential way of thinking in artistic space. In this paper, a summary of “Schuon” views on metaphysical foundations or bases of beauty are provided firstly. In the second stage, these metaphysical foundations including topics related to beauty and truth, unity of perfection, beauty, and objective reality are evaluated in terms of logic and content compared to thinkers of original Islamic intellectual tradition, including “Jafari” and “Tabatabai”. The next part of the article reviews the symbolism as base of Schuon’s aesthetics and traditionalists reviewed in the form of ability to prove beauty and inherent symbolism of forms in terms of methodology and content. As a conclusion, it is stated that the aesthetics of Schuon and traditionalists lack of clear logical and scientific properties as the theoretical foundations of Islamic art due to unconsidered generalizations, and the application of these ideas leads to a useless formalism.نظریهپردازان اصلی جریان فکری «سنتگرایان معاصر»، اهتمام فراوانی نسبت به اهمیت هنر و زیبایی داشته و بهطور مستقیم یا ضمنی در آثار خود، به زیباییشناسی هنرهای دینی از جمله هنر اسلامی پرداختهاند. نشر وگسترش آراء و نظرات سنتگرایان درباره هنر و زیبایی در فضای فکری و فرهنگی کشور ما، سابقهای نزدیک به پنج دهه دارد. وجود جنبههای انتقادآمیز و نفیکننده فرهنگ و تمدن غربی و نیز توجه به تفاسیر و احیاء فرهنگ دینی، دو دلیل عمده اقبال به آراء و نظرات سنتگرایان خصوصاً در زمینه هنر دینی و سنتی، چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن بوده است. اما آنچه در این میان، مغفول مانده، انجام نقدهای جدی و منطقی بر این جریان فکری و فرهنگی بهعنوان جریان غالب و تأثیرگذار بر فضای هنری بوده است. در این مقاله ابتدا خلاصه نظرات «شوان» درباب مبانی متافیزیکی زیبایی ارائه میشوند. در مرحله دوم این مبانی متافیزیکی شامل عناوین رابطه زیبایی و حقیقت، وحدت کمال و زیبایی و واقعیت ابژکتیو از لحاظ صحت منطق و محتوا در مقایسه با نظرات متفکران سنت فکری اصیل اسلامی از جمله «علامه جعفری» و«علامه طباطبایی»، مورد ارزیابی قرار میگیرد. قسمت بعدی مقاله به مرور سمبولیسم بهعنوان اساس زیباییشناسی شوان و سنتگرایان میپردازد که در قالب دو تیتر، قابلیت اثبات زیبایی و سمبولیسم ذاتی فرمها از لحاظ روششناسی و محتوی نقد میشود. بهعنوان جمعبندی به این نکته اشاره میشود که زیباییشناسی شوان و سنتگرایان به خاطر تعمیمهای نسنجیده، فاقد ویژگیهای منطقی و علمی روشن بهعنوان مبانی نظری هنر اسلامی است و کاربست این نظرات منتهی به نوعی فرمالیسم بیهوده میانجامد.http://www.jaco-sj.com/article_13279_660f500888d45a35142de7d4a0cb003c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123720150321The Need to Create a Persian Gardenلزوم ایجاد باغ ایرانـی192613280FAحشمتاله متدیندکتری معماری، دانشگاه تهرانرضا متدینپژوهشگر دکتری معماری، مدرسه معماری ملکه، فرانسهJournal Article20160214Construction of buildings and formation, expansion or development of gardens and architecture are the results of political stability which is followed by economic stability and peace of the community. Meanwhile, paying attention to garden construction and thanks to its nature which is recreational aspect, achieves a stronger attachment to that stability. Is Persian Garden the result of drought period or belongs to prosperous period of Iranians’ origin? It is believed that the gardens in the heart of deserts have created enclosed sub climates (Oasis). The necessity of civilization in the Iranian plateau explains the attention to these sub climates to empower this civilization. Hence the Persian Gardens have only had the possibility to be developed in the era of civilization. Creating a Persian garden is somehow intertwined with the fate of initial cities or towns. Is there any other reason behind the construction of these beautiful gardens? Another question to be answered is related to non-civil causes of Persian historical gardens’ creation. Are gardens a symbol of thought in their corresponding era? Does the command to establish gardens have different reasons? The attempt to categorize the causes of these examples through searching in the old and new texts while finding the vague points of existence is a small step to understand the evolution of garden construction art of this country. Based on the conducted study it should be acknowledged that the spirit of kings and princes has been effective in the creation of these gardens. But among the factors forming the gardens, causes such as fruitfulness and creating beautiful landscapes are among the common causes and part of many historic gardens. However based on the tastes of each era some main reasons for the creation of the gardens include religious, recreational and mostly political- governmental factors.احداث ابنیه، شکلگیری و گسترش یا شکوفایی باغسازی و معماری، نتیجه وجود ثبات نسبی سیاسی است که از تبعات آن ثبات اقتصادی و آرامش روانی جامعه است. در اینمیان، توجه به باغسازی با عنایت به ماهیت آن که وجه تفرجی است، وابستگی قویتری به آن ثبات پیدا میکند. آیا باغ ایرانی ثمره دوران خشکسالی است یا اینکه بهدوران سرسبزی خاستگاه ایرانیان تعلق دارد؟ عقیده براین است که باغها دردل کویر، خردهاقلیمهایی را در محیط بسته (واحه) ایجاد کردهاند. لزوم وجود مدنیت در فلات ایران، توجه به ایجاد این خردهاقلیمها برای قدرتبخشی به این تمدن را توجیه میکند. لذا باغ ایرانی تنها در دوران مدنیت توان شکلگیری داشته است. ایجاد باغ ایرانی، بهنوعی با سرنوشت شهرها و یا شهرهای اولیه درهم تنیده شده است. آیا ساخت این باغهای زیبا دلایل دیگری نیز داشته است؟ سؤال دیگر این تحقیق، علل غیرمدنی ایجاد باغهای تاریخی ایران است. آیا باغها سمبل تفکر دوران خویشند؟ آیا دستور ایجاد باغها علل متفاوتی دارد؟ سعی در دستهبندی علل پیدایش این نمونهها از طریق کنکاش در متون قدیم و جدید ضمن پیدا نمودن نقاط کور موجودیت، گامی هرچند کوچک جهت شناخت سیر تحول هنر باغسازی این خطه است. با مطالعه انجامشده بایسـتی اذعان نمود که همواره روحیه سلاطـین و امرا در ایجـاد این باغها بهعنوان اندیشه دوران، تأثیر بسزایی داشته است. اما درمیان مجموعه عوامل شکلدهنده باغها، عللی همچون مثمربودن و ایجاد چشماندازهای زیبا را میتوان از علل عمومی و بعضاً مشترک در بسیاری از باغهای تاریخی دانست. درحالیکه به تبع سلایق هر دوره بعضی مواقع دلیل اصلی ایجاد باغ، عاملی مذهبی، گاهی تفریحی و در بسیاری مواقع علتی سیاسی ـ حکومتی داشته است.http://www.jaco-sj.com/article_13280_8a8dcc6af8e8f06f4cbd0ca992b8b473.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123720150321Criticism of Attitudes Source the Quartet Pattern in Persian Gardenنقـدی بر منشأ تفکـرات الگوی چهاربخشـی در باغ ایرانـی273213281FAوحید حیدرنتاجدکتری معماری، دانشگاه مازندران، پژوهشکده نظرJournal Article20160214Many factors are listed concerning the cause of genesis Persian garden and its specific geometry. Some considered the cause of Persian garden (Chahar Bagh) means quartet garden, thru this garden forms based on religious beliefs, before Islam and after it. Some of authors considered the cause of quartet forms before Islamic gardens, goes back to Iranian’s beliefs to divide the world into four parts and also some believes the reason of specific geometry in these gardens, originating from the four streams of paradise mentioned in Qur’an. Opposite issue in this article is illustrating at the Iran and Islamic Beliefs, based on form, according to number four and its usage in the garden geometry and division, hence plans to put doubt this theory via research on the above idea, before Islam and after it. Many descriptions stated on Persian garden, allegory of paradise and an attempt to achieve the utopian paradise, between the effects of four streams of Paradise are more prominent shown in form and geometry of the garden. This paper emphasizes to the impact of conceptual paradise in design the Persian garden, and plans to pay with criticism of dummy effect at paradise and its geometry. Hypothesis with ref to Iranian’s historical and religious documents and content analysis rejected ancient Iranian’s beliefs regarding world is divided into four parts and also put doubt the effect of garden quartet geometry from paradise streams after Islam.درمورد علل پیدایش باغ ایرانی و هندسه خاص آن عوامل بسیاری ذکر شده است. یک دسته از عوامل، باغ ایرانی را چهارباغ به معنای باغ چهاربخشی دانسته و دلیل این شکل را در باغهای پیش از اسلام و پس از آن در اعتقادات و آموزههای دینی میدانند. برخی از نویسندگان اعتقاد ایرانیان به تقسیم دنیا به چهار قسمت را دلیل شکل چهاربخشی باغهای پیش از اسلام دانسته و برخی نیز نهرهای چهارگانه بهشت موعود در قرآن را عامل هندسه خاص باغهای میدانند. مسئله پیشرو در این مقاله نگاه فرمی به اعتقاد ایرانی ـ اسلامی به عدد چهار و استفاده از آن در تقسیمبندی و هندسه باغ بوده و قصد دارد تا با تحقیق بر ایده مورد تأکید این فرضیه چه پیش از اسلام و چه پس از آن، این فرضیه را مورد تردید قرار دهد. در مورد این موضوع که باغ ایرانی تمثیلی از بهشت و کوششی است در رسیدن به بهشت آرمانی در این دنیا، نوشتههای بسیاری وجود دارد که در این بین تأثیر چهار نهر بهشتی در فرم و هندسه باغ از دیگر تأثیرات به صورت برجستهتری نمایش داده شده است. مقاله حاضر با تأکید بر تأثیر معنایی بهشت در طرحاندازی باغ ایرانی، بر آن است تا به نقد تأثیر صوری بهشت بر هندسه باغ بپردازد. فرضیه مقاله با رجوع به اسناد تاریخی و اعتقادی ایرانیان و تحلیل محتوا، تقسیم جهان به چهار بخش را از اعتقادات خاصه ایرانیان باستان ندانسته و درباره باغهای پس از اسلام نیز تأثیرپذیری هندسه چهاربخشی باغ را از انهار بهشتی مورد تردید قرار میدهد.http://www.jaco-sj.com/article_13281_0db2d3dc3281d0a83c93d98ced9f26b2.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123720150321Nature and Landscape Elements in Sassanid Art and Cultureطبیـعت و عناصـر منظر در فرهـنگ و هنـر ساسانـی334213282FAشهره جوادیدکتری تاریخ هنر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظرJournal Article20160214The Persian originated Sassanid, who were the heir to Achaemenid throne and civilization, ruled Persia over 5 centuries where numerous works of architecture, reliefs, paintings, textiles, porcelain, metal and glass objects, weapons and coins demonstrating Pahlavi symbolic motifs and calligraphy were created. Sassanid art is “new Persian” art comprising the tradition and manifesting history by magnificent and unique landscaping in form of temples, palaces, hunting ground, Persian paradise or the heaven on earth. Sassanid art is molded on the basis of naturalistic beliefs and faith in Mithra and Anahita goddesses and Zoroastrian religion in a broad territory from Fars to Ctesiphon, Kermanshah, Sistan and Azerbaijan. Considering various precious types of art, the architectural masterpieces of the period includes temples, palaces, hunting grounds and about 34 inscriptions, built mostly in vicinity of natural elements such as mountains, water and trees. Sassanid people can be recognized as the best landscapers throughout history whereas architectural monuments including temples, palaces and hunting ground, as well as carved graphs in the mountains are demonstrations of the claim.ساسانیان پارسینژاد که وارث تمدن و هنر اشکانی و هخامنشی بودند حدود 5 قرن بر سرزمین ایران حکومت کرده و آثار بیشماری از معماری، نقشبرجسته، نقاشی، پارچهبافی، ظروف، اشیای فلزی و شیشهای، جنگافزار و سکههای ارزشمندی بهجهت نقش و نگارهای نمادین و خطنگارههای پهلوی خلق کردند که شماری از آنها برجای مانده است. هنر ساسانی، هنر «نوین ایرانی» است که سنتهای پیشین را در خود دارد و با منظرهسازیهای باشکوه و بینظیر درقالب نیایشگاه، کاخ، شکارگاه، پردیس ایرانی یا همان بهشت زمینی را در تاریخ معماری جهان ثبت نموده است. هنر ساسانی با تکیه بر باورهای طبیعتگرا و اعتقاد به ایزدان مهر و اناهیتا و کیش زرتشت در گسترههای وسیع از فارس تا تیسفون، کرمانشاه، سیستان و آذربایجان شکلگرفته و در شاخههای مختلف هنری آثار ارزشمندی از آن برجای مانده است. اکثر آثار معماری این دوران شامل نیایشگاه، کاخ، شکارگاه و حدود 34 سنگنگاره، در جوار عناصر طبیعی مانند کوه، آب و درخت بنا شدهاند. ساسانیان را میتوان بزرگترین منظرهسازان تاریخ ایران دانست؛ چنانکه آثار معماری نیایشگاهی، کاخ و شکارگاه، و همچنین سنگنگارههای آنان بر سینه کوه و صخرهها گواه این ادعاست.http://www.jaco-sj.com/article_13282_3056d4bd41b59e91e16ce12a13dbcfa7.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-66123720150321A Comparative Study of the Development Approaches in India and Chinaبررسی تطبیقـی رویکـردهای توسعهگـرایانة هنـد و چیـن435013283FAگوران عرفانیپژوهشگر دکتری معماری، برنامهریزی و منظر، دانشگاه نیوکاسل، انگلستانJournal Article20160214This paper argues that whether Chinese development approach is more sustainable or The Hindi model. It seems that the Chinese community is more developed than the Hindi community. This thought besides several economic indicators and a high rate of urban development in china might have been realised as a truth. To reveal this, this paper applies deep interpretation of relevant evidence. By discussing the qualitative and quantitative causes, it is demonstrated that China, in spite of a high rate of economic and military growth, is considered more unsustainable compared with India. It appears that the current trend in a near future will decline and even may disrupt the today’s seemingly strong community of China. In contrast, the world will be faced with the new power named India. From other countries’ viewpoint, revealing the root causes of this issue plays a fundamental role in strategic planning and international relationsAlthough the Hindi development approach has a slow trend, it is comprehensive and balanced. The Hindi development approach considers improving the quality of life within the Hindi community economically and socio-culturally. This approach also entails the environmental and political aspect of sustainable development. The Hindi development approach, indeed, seeks to reduce the very poor segments of the community and turn it into the low- and middle-income level in a large-scale population. This is opposite to the Chinese model. The Chinese development approaches a rapid development and advertising in which the life realities of millions of Chinese have been hidden behind the window of development. Once such an unbalanced development approach and the Chinese demographic .social, political features come together, can cause the failure of this economicsuper powerدر برداشت نخست، جامعة چینی بسیار پیشرفتهتر از جامعة هندی به نظر میرسد. چنین برداشتی ممکن است به کمک چندین شاخص اقتصادی در کنار سرعت بالای توسعة شهری چین نسبت به هند صحیح باشد. این نوشتار تلاش میکند با نگاهی ژرفاندیشانه صحت مسئله را کندوکاو نماید. هدف از این تحقیق، بیان دلایل کیفی و کمی است که موجب میشود پرجمعیتترین کشور جهان با وجود برخورداری از رشد شتابان اقتصادی و نظامی در مقایسه با جامعة هندی، جامعهای به مراتب ناپایدارتر محسوب شود. به نظر میرسد در آیندهای نه چندان دور، با ادامة روند کنونی شاهد افول و حتی ازهمگسستگی جامعة به ظاهر مقتدر چین و در مقابل، با ظهور قدرت جدیدی به نام هند روبرو خواهیم شد. بررسی و ریشهیابی دلایل میتواند مبنای مناسبی جهت برنامهریزیهای استراتژیک و کلان در طولانیمدت برای سایر کشورهای جهان به ویژه کشورمان ایران باشد. رویکرد توسعهگرایانه جامعة هندی با وجود سرعت پایین، همهجانبه و متوازن است. در چنین رویکردی این جامعه بهدنبال ارتقای سطح کیفیت زندگی بطن جامعه از منظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است؛ ضمن اینکه سایر ابعاد توسعة پایدار همچون توسعة سیاسی و محیطزیستی نیز نادیده گرفته نشده است. جامعة هندی به دنبال کاستن از قشر بسیار فقیر جامعه و تبدیل آن به قشری متوسط اما در مقیاس بالاست. در مقابل، رویکرد توسعة چینی به دنبال توسعة شتابان و تبلیغاتی است؛ بهگونهای که بسیاری از واقعیات زندگی میلیونها چینی در پس ویترینی از توسعة ظاهری و سطحی مخفی شده است. اتخاذ چنین رویکرد ناهمگونی در مسیر توسعه، در کنار ویژگیهای جمعیتی، اجتماعی و سیاسی چین معاصر، زمینههای لازم برای افول ابرقدرت اقتصادی دنیای امروز را در آینده فراهم آورده است.http://www.jaco-sj.com/article_13283_242f9a8daee3627f814e98cd4e88d2f7.pdf