پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661293120210321A Reflection on Manifestations of Power in the Representation of Assyrian and Neo-Assyrian Gardens on the Basis of Inscriptions and Friezes from the 12th Century to the 7th Century BCتأملی بر نمودهای قدرت در بازنمایی باغهای آشوری و نئوآشوری با تکیه بر کتیبهها و نقشبرجستههایی از قرن 12 تا 7 ق.م51712865010.22034/jaco.2020.249323.1171FAحمیده ابرقویی فردپژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشکدۀ معماری، دانشگاه تهران، ایران.0000-0003-0528-9272پریچهر صابونچیپژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشکدۀ معماری، دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-4805-2470حشمتاله متدیناستادیار، دانشکدۀ معماری، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20200920By reviewing the role of cultural components and currents of thoughts in the formation of physical and functional specifications of the garden – in a geographical context –, we can acquire a more comprehensive image of the culture of the people who have constructed them. The role of the power component in the formation of the Assyrian and neo-Assyrian civilization is manifested in the usage of friezes in gardens as a tool for presenting the royal power on the walls of their palaces. The relationship between power as a cause of formation of royal gardens (the “why” of it) and their presentation in the representation of the garden (the “how” of it) is indicative of the specific functional and physical traits of the garden in this era of our history. This view considers garden-centered friezes as imperialistic and political statement and promotes “power” as a cultural principle in the Assyrian and neo-Assyrian civilization. The present study aims to review the overall pattern of Assyrian and neo-Assyrian royal gardens with an emphasis on its political dimensions. Manifestation of such issue in the construction of the gardens of the Mesopotamia region, as a representation of the royal power in the representation of the gardens has yet to be studied in a comprehensive way in the form of an independent research with an emphasis on all its dimensions. The method of the present study is a qualitative historic analysis of content and the required information has been collected using a library method by referring to accessible primary information resources such as friezes, inscriptions and Assyrian literary texts and secondary information resources and available books. Representation of the royal garden as a natural-cultural phenomenon in the Assyrian and neo-Assyrian friezes has been done with the purpose of showing the civil and the military power of the king and implying his supernatural and extraterrestrial power. This is an indication of the focus on the power factor as a main field of garden’s representation which emphasizes three levels, namely representation of the act of creation in the construction of the garden, designed and artificial landscaping and presentation of non-local components and elements and their impact on the ideology and cultural belief regarding the god-like power of the king and his political acceptability and qualification. Such a form of representation illustrates an overall pattern of the royal garden beyond mere geometry and anatomy, in the form of common qualities such as its ritual-related and ceremonial aspect, artificiality and extraordinary innovation and its imitative and illustrative aspects.با بررسی نقش مؤلفههای فرهنگی و جریانهای فکری در شکلگیری ویژگیهای کالبدی و عملکردی باغ -در یک بستر جغرافیایی- میتوان به تصویری جامعتر از فرهنگ مردمان سازندۀ آن پی برد. نقش مؤلفۀ قدرت در شکلگیری تمدن آشوری و نئوآشوری به گونهای است که حکمرانان از نیمۀ دوم قرن هشتم ق.م. در نقشبرجستهها، از نمایش باغ بهعنوان رسانه و ابزار نمایش قدرت سلطنتی بر روی دیوارهای قصرهایشان استفاده میکنند. ارتباط میان قدرت بهعنوان یکی از علل شکلگیری باغهای سلطنتی (چرایی) و نحوۀ نمایش آنها در بازنماییهای باغ (چگونگی)، اطلاعاتی از ویژگیهای کالبدی و عملکردی خاص باغ در این دورۀ تاریخی ارائه میدهد. این نگرش نقشبرجستههایی با محوریت باغ را به مثابۀ بیانیهای امپریالیستی و سیاسی مورد توجه قرار داده و «قدرت» را بهعنوان یک اصل فرهنگی در تمدن آشوری و نئوآشوری مطرح میسازد.<br />هدف از نوشتار حاضر بررسی الگوی کلی باغهای سلطنتی آشوری و نئوآشوری با تأکید بر ابعاد سیاسی آن است. چگونگی بروز این مسئله در باغسازی منطقۀ بینالنهرین به شکل نمایش قدرت شاهانه در بازنماییهایی از باغ دیده میشود که تاکنون به صورت جامع و با تأکید بر همۀ ابعاد آن، در قالب پژوهشی مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است.<br />روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی و از نوع تاریخی و تحلیل محتوا بوده و جمعآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای با استناد به منابع اطلاعاتی دسته اول نقشبرجستهها، کتیبهها و متون ادبی آشوری و منابع دسته دوم مقالات و کتب در دسترس صورت گرفته است.<br />بازنمایی باغ سلطنتی بهعنوان پدیدهای طبیعی-فرهنگی در نقشبرجستههای آشوری و نئوآشوری، با هدف نمایش قدرت عمرانی و نظامی شاه و القای قدرت فرازمینی وی صورت گرفته است. این مسئله نشانگر تمرکز بر مؤلفۀ قدرت بهعنوان زمینۀ اصلی بازنمایی باغ است که در سه سطح با بازآفرینی عمل خلقت در ساخت باغ، منظرهپردازی طراحیشده و مصنوعی و نمایش اجزاء و عناصر غیربومی بر ایدئولوژی و باور فرهنگی قدرت خداگونه و مقبولیت سیاسی شاه تأکید دارد. چنین شکلی از بازنمایی، الگوی کلی باغ سلطنتی را فراتر از هندسۀ واحد و کالبدگرایی، در قالب کیفیات مشترکی نظیر جنبۀ آیینی و تشریفاتی، تصنع و خرق عادت و جنبۀ تقلیدی و نمایشی به تصویر میکشد.<br /><br />http://www.jaco-sj.com/article_128650_bc9d90b62dc48f180363a1caa946806c.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661293120210321An Analytic Introduction to the Pre- Urartian Period in the Southern Karadagh, the Northwest of Iranian Plateau,
the Case Study: the Rural District of Uch’hāchāمقدمهای تحلیلی بر دورۀ پیش از اورارتویی پهنۀ قرهداغ جنوبی، شمالغربی فلات ایران نمونۀ مطالعاتی: دهستان اوچهاچا173212865210.22034/jaco.2020.249601.1172FAبهرام آجورلودانشیار گروه باستان شناسی، دانشکدۀ هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0003-1611-0258آرش تیرانداز لالهزاریمجری پروژۀ باستانسناسی قره داغ، تبریز، ایران.Journal Article20200922The cultural sequence, chronology, and archaeological landscape of the geographical distribution of the prehistoric cultures in the peripheral territories of the eastern and northern Urmia Lake regions have not been the focus of any inclusive studies. The basic question of present investigation is the geographical distribution of the Iron Age remains in the Uch’hāchā rural district of Southern Karadagh, the northwest of Iranian plateau. Typologically and chronologically, such remains are the fortified sites and graveyards fall within the Iron Age I-II (pre- Urartian period) c. 1500-800 BC. The grave types are megalith triliths and simple cists and the Caucasian Kurgans. The pre- Urartian settlements have not yet been recognized in the 1650 – 2500m a. b. s. l. The geographical distributions of the Iron Age I-II sites were affected by the mountain landforms. Noticeably, the Iron Age fortified settlements indicate to pastoral- nomad peoples adopted their life in this steppe land. Such a semi- arid and rough mountain land, contrary to Mesopotamia, has no geographical potential for the formation of urban way of life and multi layers archaeological sites, as mounds. <br />In addition to the transhumance and pastoral- nomad way of life adopted in the pastures of Karadagh and Karabakh, the metallurgical subsistence based on copper and iron mines in the Karadagh, is another theory proposed by the authors. Such a theory should be examined by the methods of archaeological sciences and later archaeological expeditions. The expansion of the realm of Urartian kingdom in this region should be analyzed and understood based on the subsistence desirement and motivations. <br /><br />تسلسل فرهنگی، گاهشناسی و پراکنش جغرافیایی فرهنگهای پیشازتاریخ پهنههای پیرامونی شرقی و شمالی دریاچۀ ارومیه تاکنون فراگیر مطالعه نشده است. هدف بنیادین این پژوهش، پراکنش جغرافیایی آثار دوران آهن قرهداغ جنوبی بر پایۀ مطالعات صحرایی دهستان اوچهاچا از توابع شهرستان اهر در کوهستان قرهداغ جنوبی، شمالغربی فلات ایران است. پس از دستهبندی آثار دوران آهن این پهنه به دو گروه سکونتگاههای پرچیندار و گورستانهای دورۀ پیشا اورارتویی یا آهن I-II در بازۀ زمانی حدود 1500 تا 800 پ.م.، که بیشتر از گونههای کلانسنگیِ سهخرسنگی و صندوقی و همچنین کورگان قفقازیاند، نتایج زیر بر اساس یافتههای باستانشناختیِ مطالعات سطحالارضی به دست آمده است:<br />آثار باستانی سکونت پیش از دورۀ آهن پیشا اورارتویی در تراز 1650 تا 2500 متر ناحیۀ قرهداغ جنوبی شناسایی نشده است؛ پراکنش جغرافیایی دورۀ آهن I-II قرهداغ جنوبی از متغیرهای زمینسیمای طبیعی این کوهستان پیروی میکند؛ و در حالیکه سکونتهای دورۀ آهن I-II قرهداغ جنوبی از گونۀ سکونتگاههای پرچیندار و متناسب با زندگی کوچنشینان دامدار سرزمینهای استپی است؛ و جغرافیای کوهستانی نیمهخشک و پر فراز و نشیب در اینجا مانع از پیدایش شهرنشینی گونۀ بینالنهرینی و محوطههای باستانی چند لایه، برای نمونه تپههای باستانی، شده است.<br />وانگهی، افزون بر چراگردی و دامداری عشایری در مراتع قرهباغ و قرهداغ، استخراج کانیهای مس و آهن، یعنی دو فلز پرمصرف دوران آهن آسیای غربی از کانسارهای قرهداغ، دیگر نظریۀ باستانشناختی نویسندگان است که نیازمند کاوشها و تحلیلهای علوم باستانشناختی است؛ زیرا گسترش قلمروی پادشاهی اورارتو به سوی قرهداغ بدون انگیزههای اقتصادی نمیتواند به درستی تحلیل، تفسیر و فهمیده شود.<br /><br />http://www.jaco-sj.com/article_128652_817d9d46cb70b8f4a0918dfb71f7ccb4.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661293120210321Analysis of the Ironic Implications of the Visual Elements of Color in Hafez’s Poemsتبیین دلالتهای کنایی عنصر بصری رنگ در اشعار حافظ314012864910.22034/jaco.2020.239122.1164FAرضا رفیعی رادپژوهشگر دکتری هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.0000-0003-1670-1541Journal Article20200716Although colors in their physical form are only a reflection of a certain wavelength, they have become a means of expressing emotions, descriptions, imaginations, codes, and symbols in human culture. In the western and eastern perspectives, many sources have been written to study the semantic meanings of color, but unfortunately, in the Iranian-Islamic civilization, despite a large number of mystical and literary texts, not much attention has been paid to this issue. Colors have been used in Persian literature, both in poetry and prose, with various forms and concepts. Which do not conform to the principles of Johannes Itten or Kandinsky et al. From this perspective, Hafez’s poetry is a remarkable example due to its literary and spiritual richness. The question is, what functions of color does Hafez’s poetry have, considering its unique characteristics in the field of form and meaning? What is the semantic range of the ironic functions of color in his poems? this research, with a descriptive-analytical method that has been done through the collection and classification of colors in Hafez’s poems, concluded that the colors in Hafez’s poetry, either ironically or non-figuratively Ironically, they are present. Hafez has also created ironic meanings with a special irony style, combining colors with other words, such as “black slogan”, “black eye”, “black dot”. Hafez’s most use of colors is as an allusion to an adjective. The main and important finding of this research is that Hafez has used the visual element of color in its inherent meaning and not in combination with other words metaphorically. In the expressions “black combs”, “crooked black”, “after black should not be colored”, “white face”, respectively, black allusion to “violet” (irony of the name), “hair style” (irony) He used “noun”, “the essence of everything” (irony of relation) and “divine names and attributes” (irony of adjective), which confirms Hafiz’s visual knowledge in the field of color principles.<br /><br />اگرچه رنگها در جنبه فیزیکی خود، تنها بازتاب طول موج خاصی هستند، اما در فرهنگ بشری، محملی برای بیان احساسات، توصیفات، تخیلات، رمزها و نمادها و دیگر شئونات انسانی شدند. در منظر غربی و شرقی، منابع زیادی جهت بررسی دلالتهای معنایی رنگ نگاشته شده، اما متأسفانه در تمدن ایرانی- اسلامی، علیرغم انبوه متون عرفانی و ادبی هنوز به این امر توجه چندانی نشده است. رنگها، در ادبیات فارسی، چه در نظم و چه در نثر، با اشکال و مفاهیم مختلفی مورد استفاده قرار گرفتهاند که نه منطبق بر مبانی «ایتن» هستند و نه «کاندینسکی» و دیگران. از این منظر، شعر حافظ با توجه به غنای ادبی و معنویاش، نمونهای قابل توجه است. سؤال این است که شعر حافظ، با توجه به خصلتهای منحصر بهفردی که در حوزۀ فرم و معنا دارد، چه کارکردهای از رنگ را داراست؟ کارکردهای کنایی رنگ در اشعار او بر چه گسترۀ معنایی دلالت دارند؟ در پاسخ به این سؤالات، این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی که از طریق جمعآوری و دستهبندی رنگها در اشعار حافظ صورت پذیرفته، به این نتیجه رسید که رنگها در شعر حافظ، چه بهصورت کنایی و چه بهصورت غیر کنایی، حضور دارند. همچنین حافظ با اسلوب کنایی ویژهای، از ترکیب رنگها با واژههای دیگر، مانند «شعار سیاه»، «چشم سیاه»، «نقطه سیاه» معانی کنایی خلق نموده است. بیشترین استفاده حافظ از رنگها به صورت کنایه از صفت است. یافتۀ اصلی و مهم پژوهش حاضر این است که حافظ عنصرِ بصری رنگ را در معنای ذاتیاش و نه در ترکیب با واژههای دیگر نیز بهصورت کنایی مورد استفاده قرار داده است. در عباراتِ «سیاه کمبها»، «سیاهِ کج»، «پس از سیاه رنگی نبُوَد»، «بیاضِ روی»، به ترتیب، سیاه کنایه از «بنفشه» (کنایه از اسم)، «طرۀ مو» (کنایه از اسم)، «کُنه و ذاتِ هر چیز» (کنایه از نسبت) و «اسماء و صفات الهی» (کنایه از صفت) بهکار برده، که بر دانش بصری حافظ در زمینۀ مبانی رنگ صحه میگذارد. <br /><br />http://www.jaco-sj.com/article_128649_5041b171345a676bfd898f4155271544.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661293120210321Study on the Description of Architect in the Haft Peykar of Nizâmîپژوهشی پیرامون وصف معمار در هفتپیکر نظامی415012865110.22034/jaco.2021.270477.1183FAعلی اسدپوردکتری معماری، گروه معماری، دانشگاه هنر شیراز، ایران.0000-0002-6837-0804شهاب الدین صادقیکارشناسی معماری، گروه معماری، دانشگاه هنر شیراز، ایران.Journal Article20210127Due to the lack of Persian resources to understand architecture and the architect in the history of Iran, it is necessary to turn to literature. In the meantime, NizâmîGanjavi’s poems from the early twelfth century are an important and significant source. The purpose of this study is to recognize the description of the architect in the Haft Peykar of Nizâmî, which is one of the most important Persian literary works. In this research, the names and emblems of architects, moral characteristics, and attributes representing their skills and abilities have been studied. To do this, in a qualitative strategy using content analysis, the desired verses are identified and first, the attributes of each architect are extracted. Then, by combining common attributes in a category, a large group is formed that represents the common characteristics. The research findings revealed the names of three architects named “Sinmár”, “Shida” and “Russian Princess”. The frequency of all of them in the narration shows that each is somehow related. Sinmár is a skillful roman master and is best known for his engineering and astronomy. Shida, a trainee of Simnár, has been most prominent in the arts and crafts. The temperament and moral character of the Russian Princess, Banoo-ye-Hesari is described more in the Haft Peykar. Finally, it can be said that the architect’s description in Nizâmî thought shows a kind of comprehensiveness that is skilled in both geometric and land measuring and construction techniques, as well as in astronomy. Besides, the architect has been subtle and delicate in artistic matters. Every architect has benefited from these attributes according to the position and role in the Haft Peykar narration.<br /><br />در کمبود منابع فارسی برای شناخت معمار و معماری در تاریخ ایران ناگزیر باید به ادبیات روی آورد. در این میان اشعار نظامی گنجهای از قرن ششم قمری منبع مهم و شاخصی است. هدف این پژوهش بازشناسی وصف معمار در هفتپیکر نظامی است که یکی از مهمترین آثار ادب فارسی به شمار میرود. در این پژوهش نام و نشان معماران، خصوصیات اخلاقی و صفتهای معرّف مهارتها و تواناییهایی آنها بررسی شده است. برای این کار در راهبردی کیفی با بهرهگیری از تحلیل محتوا، ابیات موردنظر مشخص و در ابتدا صفتهای هر معمار استخراج شدهاند. سپس با تجمیع صفات مشترک در یک گروه، دستۀ کلانی شکل یافته که معرف خصوصیاتی مشترک از صفات هستند. یافتههای پژوهش نام سه معمار به نامهای «سنمار»، «شیده» و «بانوی حصاری» را آشکار کردند. نسبت همه آنها در متن روایت نشان میدهد که هریک بهنوعی باهم مرتبطاند. سنمار رومی، استادی چیرهدست و بیش از همه در دانش مهندسی و نجوم از او یاد شده است. شیده، شاگرد سنمار، بیش از همه در هنر و هنرورزی مقام داشته است. از خلقوخوی و ویژگیهای اخلاقی بانوی حصاری روسی نیز بیش از دیگران در متن هفتپیکر توصیف آمده است. درنهایت میتوان گفت که روایت معمار در اندیشه نظامی نوعی جامعیت را نشان میدهد که هم در علوم هندسی و مساحی و فنون ساخت و هم در علم نجوم و شناخت طالع و اختر مهارت داشته است. افزون بر این، معمار در موضوعات هنری نیز نازکاندیش و ظریفکار بوده است. هر معمار به فراخور جایگاه و نقشی که در روایت هفتپیکر دارد، بهرهای از این صفات یافته است.<br /><br />http://www.jaco-sj.com/article_128651_7da05213f98fb466506e8f1923f6e570.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661293120210321Changing the Meaning in the Discourse of Contemporary Iranian Calligraphy from the Perspective of Critical Discourse Analysisتغییر معنا در گفتمان خوشنویسی ایران معاصر از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی516212865310.22034/jaco.2021.266825.1180FAحجت امانیدکتری تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه تهران، ایران.حسن بلخاری قهیاستاد، دکتری مطالعات اسلامی، فلسفۀ هنر، دانشگاه تهران، ایران.صداقت جباریاستاد، دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20210202Abstract<br />Iranian Islamic calligraphy, which has the support of divine theology, cultural heritage, wisdom, mysticism, and literature, has changed its meaning in the face of modernism and rival discourses in transmitting meaning among social actors, especially contemporary artists with calligraphic tendencies. In some cases, it has been separated from its function and dignity and has become a trivial and vulgar element. This study seeks to find important and influential factors affecting and changing the meaning. Protecting the concepts and high values of calligraphy as an element emanating from the heart of Islamic civilization with a multidimensional critical discourse analysis approach indicates this research’s necessity. Statistical Society based on the objectives of this study, we selected well-known artists employing Islamic calligraphy style. Therefore, it seems that one of the most important factors in addition to modernism is the commercialization of some of these works for sale in art markets. It is assumed that the flourishing of art markets in the region and applying the views of foreign art theorists in changing the meaning of calligraphy towards foreign goals is not ineffective.This study aims to use post-colonial studies, especially the Resistance element. This research utilizes the critical discourse analysis method.The results show that as much as society and artists distance themselves from customary and religious values and traditions and are superficial, they will stay away from understanding the meaning of Islamic calligraphy, which is the product of Islamic discourse will be subject to sales markets.<br /><br />خوشنویسی اسلامی ایرانی که از پشتوانۀ کلام الهی، میراث فرهنگی، گنجینۀ حکمت، عرفان و ادبیات برخوردار است در رویارویی با مدرنیسم و گفتمانهای رقیب در فرایند انتقال معنا میان کنشگران اجتماعی به ویژه هنرمندان معاصر با گرایش خوشنویسانه، دچار تغییر معنا شده است؛ به گونهای که در برخی موارد از کارکرد و شأن خود جدا شده و به عنوان عنصری پیش پا افتاده و مبتذل تبدیل شده است.این پژوهش به دنبال یافتن عوامل مهم و تأثیرگذار در این تغییر معناست. مصون نگه داشتن مفاهیم و ارزشهای والای خوشنویسی به عنوان عنصری برآمده از بطن تمدن اسلامی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی چندوجهی، بیانگر ضرورت این پژوهش است.جامعۀآماری پژوهش بر مبنای آثار هنرمندان شناخته شده با رویکرد خوشنویسانه در هنرمعاصر ایران است که در جهت اهداف پژوهش انتخاب شده است. از این رو به نظر میرسد یکی از مهمترین عوامل پس از مواجهه با مدرنیسم، تجاری شدن برخی از این آثار جهت فروش در بازارهای هنری است. فرض آن است که رونقگرفتن بازارهای هنری در منطقه و اعمال نظر نظریهپردازان هنری خارجی در تغییر معنای خوشنویسی و جهتدهی آن در مسیر اهداف خودشان بیتأثیر نیست. نتایج پژوهش نشان میدهد، به همان میزان که جامعه و هنرمندان از ارزشها و سنتهای عرفی و دینی فاصله گرفته و سطحینگر باشند از درک معنای خوشنویسی اسلامی که محصول گفتمان اسلامی است دور خواهند ماند و دستخوش بازارهای فروش خواهند شد.<br /><br />http://www.jaco-sj.com/article_128653_ba200b66127990f0d4094cacb9abdfb2.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661293120210321Image Changes in the Works of the First and Second Generations of Painters of the Revolution in the Decades 1991 and 2001تغییر و دگرگونی تصویر در آثار نقاشان نسل اول و دوم انقلاب در دهههای 1370 و 1380637412865410.22034/jaco.2021.271319.1186FAسارا امینیدانشجوی کارشناس ارشد تاریخ هنر جهان اسلام، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0001-6839-9570مرتضی اسدیاستادیار، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20210206This researchexamines the works of the first and second-generation painters of the revolution in the 1991s and 2001sto compare the process of change of these works from the second decade of the revolution (after the end of the Iraq-Iran war) to today; in this regard, after a brief introduction of four first-generation painters (Naser Palangi, Kazem Chalipa, Hossein Khosrojerdi, Habibollah Sadeghi) and three second-generation painters of the Revolution (Iraj Eskandari, Abdolhamid Ghadirian, Mostafa Goodarzi),we match their paintings in the mentioned periods. The data collection method is library and field with interview tools and their analysis has been done qualitatively. Also, the purpose of the research is to study the trend of modernism in the works of the first and second generation of painters of the revolution and the tendency to westernart and also to study the change of approach and visual expression in the works of the second and third decades after the revolution.<br /><br /><br />پژوهش پیشرو آثار نقاشان نسل اول و دوم انقلاب را در دهههای 1370 و 1380 خورشیدی مطالعه و بررسی میکند تا روند تغییر و تطور آثار را از دهۀ دوم انقلاب _ پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران _تا دهۀ کنونی مورد مطالعه و مقایسه قرار دهد. در این راستا، پس از معرفی اجمالی چهار نقاش نسل اول (ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، حبیبالله صادقی) و سه نقاش نسل دوم انقلاب (ایرج اسکندری، عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی)، نقاشیهای آنان را در مقاطع زمانی یادشده مورد مطابقت قرار میدهیم. روش گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و میدانی با ابزار مصاحبه بوده و تجزیه و تحلیل آنها به روش کیفی به انجام رسیده است.<br />این پژوهش با هدف بررسی روند نوگرایی در آثار نقاشان نسل اول و دوم انقلاب و تمایل به هنر غربی و همچنین بررسی تغییر نگاه و بیان بصری در آثار دهۀ دوم و سوم پس از انقلاب، صورت گرفته است.<br /><br />http://www.jaco-sj.com/article_128654_7c6553ff4b6106e92b18b88a9b27c845.pdf