TY - JOUR ID - 5683 TI - زیبایی‌شناسی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هند (با تأکید بر دورة گورکانی) JO - هنر و تمدن شرق JA - JACO LA - fa SN - 2345-6612 AU - عادلوند, پدیده AD - عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی نظر پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 2 IS - 3 SP - 48 EP - 55 KW - هند KW - دوره گورکانی KW - باغ مقبره KW - نگارگری KW - زیبایی‌شناسی تسلط گرا DO - N2 - الگوی باغ، مفهوم ذهنی مشترک بین هنرمند «باغساز» و«نگارگر» است که در طول تاریخ تحت تأثیر جهان بینی سرزمینهای مختلف بر نمودهای عینی متنوعی دلالت دارد. باغساز و نگارگر ایرانی به واسطة جهانبینی مشترک ایرانی اسلامی موجود در سرزمین و به دنبال درک مشترک از الگوی باغ، بر نمودار عناصر مشترکی از مفهوم باغ اتفاق نظر دارند. باغسازی و نگارگری از زمره هنرهای تجسمی هستند که با حکومت گورکانیان بر هند از ایران به این سرزمین وارد شده اند. جهان بینی و درک مشترک بین نگارگر و باغساز ایرانی، باعث شده نگارنده به دنبال پاسخ این پرسش‌ها باشد که الگوی باغ در هند توسط نگارگر و باغساز چگونه در آثار نمودار شده است؟ و ازآنجا که باغسازی و نگارگری در هند الگوی ایرانی اسلامی دارند آیا این الگو همچنان در طول تاریخ باغسازی و نگارگری هندی دوام داشته است؟ این مقاله به کمک مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانه ای به مقایسه تطبیقی نمونه‌هایی از هنر باغسازی و نگارگری هندی با تأکید بر باغ مقبره و نگاره‌های سبک گورکانی میپردازد. الگوی باغ در باغسازی و به دنبال آن نگارگری هندی تحت تأثیر جهان‌بینی گورکانی و ویژگی‌های سرزمین هند از دلالت های معنایی الگوی اولیه خود فاصله گرفته و هویتی مستقل را در قالب زیبایی‌شناسی تسلط گرا به وجود آورده است. عظمت گرایی بنای داخل باغ، پوشش گیاهی پیرایش‌شده در فضای داخلی باغ و حضور آب به عنوان آرایه‌ای تزئینی ویژگی هایی است که نمودار عینی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هندی را تشکیل می‌دهد. UR - http://www.jaco-sj.com/article_5683.html L1 - http://www.jaco-sj.com/article_5683_8ba19d82a9f67c06644a6dd59db214f2.pdf ER -