TY - JOUR ID - 38604 TI - «پی‌یِتا» در مسیحیت و «گاوکشی» مقدس در آیین میترا JO - هنر و تمدن شرق JA - JACO LA - fa SN - 2345-6612 AU - جوادی, شهره AD - دکتری تاریخ هنر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظر Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 11 SP - 15 EP - 20 KW - پی‌یتا KW - گاو‌کشی KW - میترا KW - مسیح (ع) و مریم KW - آیین مهر KW - هنر مسیحی DO - N2 - در هنر دوران مسیحیت پی‌یتا از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار بوده و صحنه‌های متعددی از درد و رنج حضرت مریم و عیسی (ع) را به‌گونه‌ای که مادر، فرزندش را در آغوش کشیده و بر زانو حمل می‌کند، به‌تصویر درآورده است. نمونه‌های قدیمی از صحنه پی‌یتا با ترکیب‌بندی مثلثی دیده می‌شود که یادآور نقش برجسته‌های مهر در حال کشتن گاو یا قربانی مقدس در نیایش‌گاه میترایی بوده که قرن‌ها پیش از شکل‌گیری معماری و هنر مسیحی وجود داشته است. صحنه مذهبی ـ آیینی پی‌یتا در فضای مثلثی‌شکل مهراب کلیسا ـ تداعی‌کننده غار ـ که آسمانی با خورشید و ستارگان در سقف آن خودنمایی می‌کند، مکرراً تصویر شده است. تاثیرپذیری نقش پی‌یتا از صحنه گاوکشی یکی از مظاهر مشهور و مهم است که بیان‌گر چگونگی تداوم باور و آیین در گذر زمان بوده و دگردیسی آیین مهر را در مسیحیت تصدیق می‌کند. UR - http://www.jaco-sj.com/article_38604.html L1 - http://www.jaco-sj.com/article_38604_9cebbe792afed6691a4f7ee363544c3e.pdf ER -