TY - JOUR ID - 144613 TI - نوقاجارگرایی در هنرهای تجسمی معاصر و جدید ایران JO - هنر و تمدن شرق JA - JACO LA - fa SN - 2345-6612 AU - امانی, حجت AD - دکتری تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 35 SP - 5 EP - 12 KW - هنر معاصرایران KW - هنر جدید KW - قاجار KW - نوقاجارگرایی KW - هنرهای تجسمی DO - 10.22034/jaco.2022.322930.1228 N2 - هنر دورة قاجار به نوعی هنر دورة گذار محسوب می‌شود. مضامین آن اشاره به آینده‌ای است که هنوز متولد نشده و تنها گذشته را هم نشان نمی دهد. هنر این دوره به دلایل قابل توجهی از جمله، آغاز دورة مدرنیسم در ایران، ورود صنعت چاپ و کتاب، گسترش روشنفکری، تأسیس دارالفنون و رواج بیان فردیت، وضعیت ناایستا و گذرایی را نشان می‌دهد. با این وجود در چند دهة اخیر، هنرمندان تجسمی به استفاده از مضامین، مفاهیم و عناصر دیداری هنر این دوران در آثارشان، گرایش زیادی نشان داده‌اند که هدف این پژوهش بررسی آن تمایلات است. در این پژوهش با بررسی نمونه‌‌های انتخاب شده - بر اساس سؤال تحقیق- عناصر و نشانه‌‌های آشکار و پنهان آثار هنرمندان معاصر و جدید ایران که پیوندی با دورة قاجار دارند، شناسایی و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی مورد واکاوی قرار گرفته است. پس از بررسی‌های اولیه روشن شد که بسیاری از عناصر و ویژگی‌های هنر قاجار، در هنر امروز ما هنوز جریان دارند که می‌توان آنها را در سه سطح: آثاری که به طور مستقیم از هنر دوران قاجار اقتباس شده‌اند، آثاری که از نقش‌مایه‌ها و نمادهای دوران قاجار استفاده کرده‌اند و آثاری که در لایه‌های پنهان خود، از این فرهنگ الهام گرفته‌اند؛ طبقه‌بندی و بررسی کرد. توجه به گستردگی فرهنگ تصویری واقع‌گرایانة دورة قاجار به عنوان آغاز دورة مدرنیسم در ایران از جمله موضوعات مورد توجه هنرمندان مدرن ایران بوده است که مجموعه‌داران و دارندگان نگارخانه‌ها، درجهت رشد و رونق بازارهای هنری به آن دامن زده‌اند. UR - http://www.jaco-sj.com/article_144613.html L1 - http://www.jaco-sj.com/article_144613_c2a9d9671031c65ee75fad7b62c813d1.pdf ER -