پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661262120181122Aesthetics of Bazar Inmedina of Moroccoزیباییشناسی بازار در مدینههای کشور مراکش5147714410.22034/jaco.2018.77144FAساره جورمندکارشناس ارشد مطالعات معماریJournal Article20181113Bazar as one of the architectural elements plays the role of the city’s backbone in Islamic cities. The study of this element in different cities, their similarities and differences, can inform us on how various Bazars has formed. This research studies Moroccan Bazars in Medina (historical context) in six cities of Rabat, Tangier, Tetouan, Fes, Meknes and Morocco. The current study attempts to identify the influential elements in the aesthetics of the Bazars of this country and to study their aesthetics by sampling the most famous Bazars. The information in the current study was obtained from field observations and library studies in order to respond the questions of what are the common elements in the selected examples, which can be used as the aesthetic principles of Morocco and how the Moroccan Bazars are formed.Studying the case studies shows that three areas of meaning, activity, and body with their related examples are the factors affecting the aesthetic of the Moroccan Bazars. In the all of existing examples, the homogeneity of the Bazars with mediums, the formation of the residential and commercial operation alongside, and the simplicity of spaces are three examples with more repetition in Bazars that they have higher values than the other ones. <br /> بازار به عنوان یکی از عناصر معماری، نقش ستون فقرات شهر را در شهرسازی اسلامی دارد؛ مطالعه این عنصر در شهرهای مختلف و وجوه اشتراک و افتراق آنها میتواند پاسخ به چگونگی شکلگیری بازار در هر سرزمین باشد. آنچه در این تحقیق مورد توجه بوده، مطالعه بازارهای کشور مراکش در مدینه (بافتهای تاریخی)های شش شهر رباط، تانژه، تطوان، فاس، مکناس و مراکش است. در این تحقیق سعی بر آن است تا به شناخت عناصر تأثیرگذار در زیباییشناسی بازارهای این کشور پرداخته و با مطالعه مصادیق زیبا در این بازارها، به درک زیباییشناسی آنها پرداخته شود.<br />اطلاعات در دو بخش حاصل از مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانهای در پی پاسخ به این پرسش است: چه عناصر مشترکی در نمونههای انتخاب شده وجود دارد که میتواند به عنوان قوانین زیباییشناسی این سرزمین در چگونگی شکلگیری بازارهای مراکش، از آن نام برد؟<br />مطالعه نمونهها نشان میدهد که سه حوزه معنا، فعالیت و کالبد با مصادیق مرتبط با هریک، عوامل تأثیرگذار بر زیبایی بازارهای مراکش است که از مجموع مصادیق موجود، همگنی بازار با بافت مدینهها، شکلگیری عملکرد مسکونی و تجاری در کنار هم و سادگی فضاها سه مصداقی است که با تکرار بیشتر در بازارها، از ارزشگذاری بالاتری نسبت به سایر مصادیق برخوردار است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661262120181122The dialogues Distinction in Mr. Haloo Play by Ali Nasirian and Mr. Haloo screenplay by Dariush Mehrjuiتمایز گفتگو در نمایشنامه آقای هالو نوشته علی نصیریان و فیلمنامه آقای هالو نوشته داریوش مهرجویی15227714510.22034/jaco.2018.77145FAحامد سلیمان زادهدانشجوی پژوهش هنرمحمدرضا فرجیکارشناس ارشد ادبیات نمایشیJournal Article20181113پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661262120181122Representation of Islamic-Iranian Identity in Contemporary Iranian Artبازنمایی هویت معاصر ایرانی- اسلامی درهنر معاصر ایران23307714610.22034/jaco.2018.77146FAکاظم خراسانیپژوهشگر دکتری پژوهش هنراصغر کفشچیان مقدمدانشیار گروه تجسمی پردیس هنرهای زیباJournal Article20181113In recent years contemporary Iranian art has caught the attention of the people across the world more than before. Undoubtedly, successful presence of Iranian artists in recent auctions and their numerous exhibitions throughout the Europe and USA have been influential in the process of globalization of contemporary Iranian art. Meanwhile since nationality and religion are two significant factors in creation of distinctive identity for an individual and build his identity versus the identity of the other Iranian artist insists on his national and religious identity in order to continue to be successful in global scene and recognized by western audience.<br />On the other hand, western audience does also consider these elements to be the source of the distinction of him and the oriental other and via these identity-related features he recognizes Iranian artist and accepts him in the global scene. Thus, Iranian artist represents these identity elements in his work in order to be seen in global market. In this way Iranian artists seek to keep their eyes on the form and content of successful works in auctions for their fast entering to sale and transaction cycle. In other words, these new artistic works struggle to reproduce the same familiar national and religious elements with which the previous successful works have earned their fame. Insofar as in many of these works the use of the aforementioned elements by artist is not based on the relationship of the formal and content structure rather for the sake of injection of the symbols which are reminding national or religious notions that catch the attention of the audience. The methodology of the current research is descriptive-analytic and the data have been gathered by means of library studies.در سالهای اخیر هنر معاصر ایران بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. بیشک موفقیت هنرمندان ایرانی در حراجهای اخیر و برگزاری نمایشگاههای متعدد در اروپا و آمریکا در فرایند جهانیشدن هنرمعاصر ایران مؤثر بوده است. در این میان از آنجایی که ملیت و مذهب دو عامل مهم در ایجاد هویت متمایز برای فرد هستند و هویت او را در برابر هویت دیگری بر میسازند، هنرمند ایرانی برای تداوم حضور و موفقیت در عرصه جهانی، بر هویت ملی و مذهبی خویش تأکید میکند تا نزد مخاطب غربی شناسایی شود.<br />از سوی دیگر مخاطب غربی نیز همین عناصر را عامل تمایز خود و آن دیگریِ شرقی قلمداد کرده و به واسطه همین ویژگیهای هویتی، هنرمند ایرانی را شناسایی میکند و او را در عرصه جهانی میپذیرد. لذا هنرمند ایرانی برای دیدهشدن و مورد توجه قرارگرفتن نزد وی و در نتیجه بازار جهانی، این عناصر هویتی را در اثرش بازنمایی میکند. بدین ترتیب هنرمندان ایرانی برای هرچه سریعتر واردشدن به چرخه فروش و مبادلات، گوشه چشمی به فرم و محتوای آثار موفق در بازار حراجیها دارند؛ یعنی بخش عمدهای از همان آثاری که پیشتر از قِبَل استفاده از عناصر آشنای ملی - مذهبی در بازار موقعیتی برای خود دست و پا کردهاند. آنچنانکه در بسیاری از آثار، استفاده از عناصر یادشده توسط هنرمند نه برمبنای ارتباط ساختار فرمی و محتوایی بلکه به جهت تزریق نشانههایی یادآور مفاهیم ملی و یا مذهبی بهمنظور جلب توجه مخاطب است. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی است و اطلاعات مورد نظر به شیوه کتابخانهای جمع آوری شده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661262120181122Investigating and introducing the Sassanid Motif founded recently in the ancient city of Bishabourبررسی و معرفی نقش نویافته ساسانی در شهر باستانی بیشابور31367714710.22034/jaco.2018.77147FAفریدون آورزمانیعضو هیئتعلمی پژوهشکده نظرJournal Article20181113In this letter, a part of a Sassanian relief that is historically of great importance has been investigated and introduced; the significance of this motif is due to the short period of the reign of this historical personality over Iran during the Sassanid era. This bas-relief belongs to Hormuz I (273-272), the Sassanid ruler; there are little historical information and consciousness of his short reign period. By examining first-order documents like bas-reliefs or coins and putting these findings together, we can understand many of the mysteries and unspoken truths of that age that have been forgotten in the mist of time, and thus explain more clearly the events of that short period for researchers and scholars.<br /> در این نامه بخشی از یک نقش برجسته ساسانی که از لحاظ تاریخی حائز اهمیت فوق العادهای است مورد بررسی و معرفی قرار گرفته، اهمیت این نقش به سبب دوران کوتاه فرمانروایی این شخصیت تاریخی بر ایران زمین در زمان ساسانیان است. این سنگنگاره متعلّق به هرمز اول (273-272م.) فرمانروای ساسانی است که اطلاعات و آگاهی تاریخی محققان از زمان کوتاه فرمانروایی او بسیار اندک است. با بررسی اسناد دست اولی مانند سنگنگاره یا سکهها و قراردادن این یافتهها در کنار یکدیگر میتوان به بسیاری از رازها و ناگفتههای آن دوران که در غبار زمان به دست فراموشی سپرده شدهاند دست یافته و وقایع و رویدادهای آن دوران کوتاه را به صورت روشنتری در معرض دید محققان و دانش پژوهان قرار داد.<br /> پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661262120181122Components of Iranian-Islamic Architecture and the Identity-Constructing Role of Embellishmentsمؤلفههای معماری ایرانی-اسلامی و نقش هویت بخش تزئینات37467714810.22034/jaco.2018.77148FAحمید ممانیپژوهشگر دکتری معماریفهیمه یاریپژوهشگر دکتری معماریسعید حقیرعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20181113پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661262120181122Scrutinizing the Historical Dimension of Space in the Social Rhythm of Communal Spaceواکاوی بعد تاریخی مکان در ضرب آهنگ اجتماعی فضای جمعی47567714910.22034/jaco.2018.77149FAلیلا سلطانیدکتری شهرسازیJournal Article20181113Effectiveness of the communal spaces from social behaviors and legal and economic mechanisms as part of the city context gives a distinct and distinctive nature to it. That is qualified to have a social-spatial continuity. It has been considered as the topic of studies by scholars of various fields, including geographers, anthropologists, theoretical sociologists, archaeologists, urban planners etc. Regardlless of the advancement of systems and institutions that are effective on the formation and management of urban spaces throughout history, most of the communal spaces while preserving their initial character are considered as the dynamic, active and responsive spaces. Assuming that the stability of space is subject to the lack of change in behavior and the continuity of specific behavior over time explains the existence of specific philosophy for that behavior, based on library studies and field observations and by means of a survey method the current research has investigated two instances of communal spaces with the aim of recognizing the dimensions of the collective activity continuity in space - which is as important as urban changes –,. The spatial evolution rhythm is schemed on the chart, which demonstrates the man’s collective action and the physical space in a continuous relationship with the axis of time, and exemplifies the prominence of the historical dimension of the place as one of the most effective factors in the quality of communal space. The research results suggest that the synergy resulting from the rhythm coordination of social, economic, political, etc. behaviors leads to the manifestation of multi-dimensional and open public spaces in social life. And it can improve the social solidarity and cultural richness and also, through role stabilization, it can remain dynamic.تأثیرپذیری فضاهای جمعی از رفتارهای اجتماعی و مکانیزمهای حقوقی و اقتصادی به عنوان بخشی از بافت شهر، ماهیتی ویژه و متمایز بدان میبخشد که واجد برخورداری از یک پیوستگی اجتماعی- مکانی است؛ و موضوع مطالعات اندیشمندان رشتههای گوناگون از جمله جغرافیدانان، مردمشناسان، جامعهشناسان نظری، باستانشناسان، برنامهریزان شهری و ... واقع شده است. بسیاری از فضاهای جمعی علیرغم تحول نظامها و نهادهای موثر بر شکلگیری و مدیریت فضاهای شهری در طی تاریخ، همچنان با حفظ کاراکتر اولیه به عنوان فضاهای پویا، فعال و پاسخگو مطرح هستند. این تحقیق با مفروض داشتن آنکه ثبات فضا در گرو عدم تغییر در رفتار است و تداوم رفتاری خاص در طی زمان، مبین وجود فلسفهای خاص برای آن رفتار میباشد؛ با هدف شناخت ابعاد استمرار فعالیتهای جمعی در فضا- که به اندازه تغییر و تحولات شهری واجد اهمیت است- به روش موردپژوهی مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی، دو نمونه از مصادیق فضاهای جمعی را مورد بررسی قرار داده است. ضربآهنگ تحولات فضایی بر روی نمودار ترسیم گردیده که مبین کنش جمعی انسان و فضای فیزیکی در رابطهای پیوسته با محور زمان، و نشان دهنده اهمیت بعد تاریخی مکان به عنوان یکی از موثرترین فاکتورها در کیفیت فضای جمعی است. نتایج تحقیق مبین آن است که همافزایی ناشی از هماهنگی ضربآهنگ رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... به تجلی فضاهای جمعی چند وجهی و باز در زندگی اجتماعی منجر میشود که میتوانند همبستگی اجتماعی و غنای فرهنگی را تقویت کنند و با تثبیت نقش همچنان پویا باشند.