پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661272620191222Jewish Thoughts on the Establishment of the Synagogue (Case Study: Joyabareh District in Isfahan)اندیشه یهودیان در ایجاد کنیسه (نمونه موردی: محله جویباره در اصفهان)52010349210.22034/jaco.2019.195543.1095FAفتانه سنگتراشدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب0000-0002-4969-0191حسنعلی پورمنددانشیار و عضو هیئت علمی دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190723The study of the synagogue is the study of the history of Israel.No period of living is unthinkable without this place of public worship and religious education Soon the synagogue became the main center of Judaism,and it was for its existence that later,after the Jewish fragmentation, life was preserved.The synagogue was the center of any community's activities,just as the Temple of Jerusalem was the center of all people.The synagogue,in fact,was a small sanctuary for the loss of the temple.Therefore,regardless of how the details of the construction of the synagogue may vary from country to country,the synagogue worship was the most significant manifestation of Judaism,whose main purpose was to create unity of Jews,scattered all over the world.The most important purpose of this paper is to introduce the formation of the concept of Judaism in the construction of the synagogue.Given the notion of what the notion of Judaism affects the construction of the synagogue in Isfahan,the author has tried to explore the historical interpretation of the research questions,how the notion of Judaism can affect the architectural architecture of Isfahan.to answer.<br /> In this essay,we first begin with the formation of the Jewish religion,the history of Judaism in Iran,including Isfahan,and the Jewish thought in the construction of the synagogue,and then we will analyze some of the synagogues with a field survey of the Joyabare neighborhood of Isfahan.Recognizing and classifying synagogues in Isfahan can be effective in understanding the synagogue space.With the notion that the Jewish thought can be effective in recognizing the synagogue architecture.مطالعه کنیسه،مطالعه تاریخ اسراییل است. هیچ دورهای از زیستن،بدون این مکان عبادت عمومی و آموزش مذهبی قابلتصور نیست.خیلی زود این کنیسه به مرکز اصلی یهودیت تبدیل شد و به خاطر وجود آن بودکه بعدها پس از پراکندگی یهود،زندگی ایمان حفظ شد.کنیسه مرکز فعالیتهای هر جامعه ای بود،درست همان طور که معبد اورشلیم مرکز کل مردم بود.در حقیقت کنیسه برای هر اجتماع پراکنده ای،جایگاه مقدس کوچکی برای جبران و فقدان معبد بود. بنابراین،صرفنظر از این که چگونه جزئیات ساخت کنیسه ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد،پرستش (عبادت)کنیسه مهمترین تجلی قابلرویت از یهودیت بود،که هدف اصلی آن ایجاد اتحاد یهودیانی بود،که در سراسر جهان پراکنده شده بودند. مهمترین هدف این مقاله معرفی نحوه شکل گیری اندیشهی یهودیت در ساخت کنیسه است. با این فرض که اندیشهی یهودیت چه تاثیری در ساخت کنیسه در اصفهان(محله جویباره) میگذارد، در این پژوهش نگارنده با طرح تحقیق تفسیری تاریخی به پرسشهای تحقیق،چگونه اندیشه ی یهودیت میتواند در معماری کنیسههای اصفهان تاثیرگذار باشد؟چگونه میتوان با برداشت میدانی از کنیسههای محله جویباره اصفهان به شکلگیری کنیسه در ایران پی برد؟پاسخ گوید.<br /> در این نوشته ابتدا به شکلگیری مذهب یهود، تاریخ یهودیت در ایران از جمله، اصفهان و اندیشهی یهودیان در ساخت کنیسه میپردازیم و سپس با برداشت میدانی از محله جویباره اصفهان چند نمونه از کنیسهها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهیم. شناخت و دستهبندی کنیسهها در اصفهان میتواند در درک بهتر فضای کنیسه موثر واقع شود. با این تصور که اندیشهی یهود در شناخت معماری کنیسه تا چه حد میتواند موثر واقع گردد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661272620191222Symbolism of Ducks Motif in Iran’s Artworksنمادشناسی نقش مرغابیسانان در آثار هنری ایران213010352510.22034/jaco.2019.103525FAشکیلا کریمیکارشناسی ارشد تاریخ هنر جهان اسلام، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20200218Iranian art is a symbolic and mystical reflection of realities and truths. Mythological-symbolic culture of Iran is closely related to the nature and earthly and heavenly elements of it. Since time immemorial, the agricultural life conditions across Iran have always forced people to be dependent on water and as a result this has led to the consecration of this sacred element. Presence of the elements related to water, like plants and birds, and particularly ducks, in various eras of the history of art in Iran, bespeaks of the colorfulness of the nature-grounded beliefs by Iranians. Since the motif of this bird has become manifested in arts in the Sassanid era and in the heydays of worship of Anahita (Goddess of World Waters), one can raise the hypothesis that duck is a symbol of Anahita, the goddess of fertility and pure waters. On the other hand, given the historical past, duck could have been used as a motif representing a bird that was found in countless numbers in Iran’s canebrakes and considered to be an indigenous species in the region. The motif of duck can be seen on containers and objects in decorative and applied arts of Iranians and its continuation in the Islamic era to Safavid era is visible. This motif has been repeated in the history for several times but no independent study has yet undertaken the explanation of its continuous presence. <br />In this article, after a short review and identification of the motif of duck in each era we have sought to answer the question what changes have been made to the meaning and form of motif of duck in the art of Iranian people from the ancient times up to the Islamic era. <br />This study is of theoretical and exploratory type and it drew upon a descriptive and analytic method to analyze the data collected through library and electronic sources which contain the pictures of ducks in decorative and applied arts of various historical eras. <br />It seems that artists have had a realistic view of the ducks in the beginning and they would picture what they saw in their surrounding environment and in the course of time the motif of ducks has turned to a symbol with a spiritual and royal content insofar as at the climax of this process the duck has been pictured as a goddess. Finally, after a while and following the developments occurred in the beliefs of people, it has declined to a mere decorative motif.هنر ایرانی بازتاب نمادین و رمزگونۀ واقعیات و حقایق است. فرهنگ اسطورهای-نمادین ایران با طبیعت و عناصر زمینی و آسمانی آن پیوند تنگاتنگ دارد. از دیرباز شرایط زندگی کشاورزی در مرز و بوم ایران موجب وابستگی مردم به آب و در نتیجه تکریم این عنصر مقدس بوده است. حضور عناصر مرتبط با آّب، مانند گیاه و پرنده، و بهویژه مرغابی، در ادوار مختلف تاریخ هنر ایران حاکی از پررنگبودن باورهای مبتنیبر طبیعت نزد ایرانیان است از آنجا که نقش این پرنده در دوران ساسانی و اوج آناهیتاپرستی بهوضوح در هنرها جلوهگر شده است میتوان این فرضیه را مطرح کرد که مرغابی نمادی از آناهیتا، ایزدبانوی باروری، و آّبهای پاک باشد. از سوی دیگر، با توجه به گذشتههای دورتر، مرغابی میتواند بهمنزلۀ پرندهای نقش شده باشد که در نیزارهای ایران فراوان بوده و پرندۀ بومی منطقه محسوب میشده است. نقش مرغابی بر ظروف و اشیا در هنرهای تزئینی و کاربردی ایرانیان دیده میشود و تداوم آن در هنر دوران اسلامی تا عصر صفویه نیز مشهود است. این نقش در تاریخ بارها تکرار شده است، اما چندان به چرایی حضور مداوم آن توجه نشده است. <br />در این مقاله سعی شده است با نگاهی اجمالی، ضمن شناسایی نقش مرغابی در هر دوره، به این سؤال پاسخ داده شود که معانی و فرم نقش مرغابی در هنر مردم ایران از دوران باستان تا دوران اسلامی چه تغییراتی کرده است. <br />این پژوهش از نوع نظری و اکتشافی، و روش تحقیق توصیفی و تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای و الکترونیکیای است که تصاویر تکرارشدۀ مرغابیسانان را در هنرهای تزئینی و کاربردی ادوار گوناگون تاریخی شامل میشود. <br />بهنظر میرسد هنرمندان در ابتدا دیدی واقعگرا به مرغابیسانان داشتهاند و آنچه در محیط خود مشاهده میکردهاند را بهتصویر میکشیدهاند و بهمرور زمان نقش مرغابی بهصورت نمادین درآمده و دارای بار معنوی و سلطنتی شده است تا آنجا که در اوج این فرایند مرغابی بهصورت نمادی ایزدی نقش شده است. در نهایت با گذشت زمان و تحول باورهای مردمان به نقشی صرفاً تزئینی افول میکند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661272620191222A geomatics of Landscape of Death in Iron Age; Central Qara Daq; East Azerbaijanتحلیل ژئوماتیک زمینسیمای مرگ در عصر آهن قاراداغ مرکزی؛ آذربایجان، شمالغربی فلات ایران314010349010.22034/jaco.2019.200933.1114FAوحید عسکرپور0000-0002-5027-0987آرش تیرانداز لالهزاریباستانشناس آزادJournal Article20190911The paper aims to study landscape of death of Iron age in Central Qaradaq region, East Azerbaijan. The region is one of severe and semiarid landmasses of northwestern Iranian Plateau, consisted of narrow valleys, sharp slopes and a steppe condition. During middle Holocene, the region was a natural track, connecting Urmia basin with south Caucasus. The initial archaeological survey of the region reveals a subsistence system which is mainly based on nomadic pastoralism during Iron age, most of material manifestations of which remained in the shape of burials of different kinds with some characteristic potsherds. Ecological situations as well as the poverty of fertile soils in the region has prevented any higher permanents settlement systems to rise. Landscape of death is an investigation of possible relationships between burial evidence and geographical attributes in social and ideological terms. The most important point in regard with such relationship is that their distribution across the environment was not accidental. Using GIS can make it possible to reveal the logic behind of distribution of Iron age burials over Central Qaradaq and its interpretations in social and ideological terms. To achieve this environmental and cultural information of both burials and fortified sites was analyzed. According to results, the main characteristics of Iron age graves distribution within central Qaradaq landscape is that different kinds of graves would be embarked different kinds of socio-ethnic groups.در این مقاله زمینسیمای مرگ عصرآهن در ناحیه قاراداغ مرکزی آذربایجان شرقی مطالعه میشود. ناحیه کوهستانی قاراداغ مرکزی در گروه اقلیمهای صعب نیمهخشک طبقهبندی میشود این ناحیه در دوران پیش از تاریخ یکی از معابر اصلی دسترسی شرق دریاچه ارومیه به قفقاز جنوبی بوده است. بر اساس شواهد حاصل از بررسیهای باستانشناختی، در این ناحیه در طی عصرآهن بیش از همه با نظامهای معیشتی غیروابسته به سکونتگاههای پایدار مواجه هستیم که به استثنای قبور و برخی شواهد سکونت موقت، به ندرت شواهد مادی چندانی از خود برجای نگذاشتهاند. ویژگیهای بومشناختی و فقرخاکهای مناسب برای کشاورزی از شکلگیری و توسعه نظامهای سکونتگاهی در این ناحیه جلوگیری کرده است. مجموعه آثار باستانشناختی این ناحیه، بر اساس گونهشناسی قطعات سفالی و شکل قبور، در افق دوره آهنI-II قرارمیگیرد. زمینسیمای مرگ به پژوهش در زمینه نسبت بین شواهد تدفینی و زمینسیمای جغرافیایی در زمینههای اجتماعی و ایدئولوژیک میپردازد. نکتهای که در نسبت میان قبور باستانی و محیط بیش از همه اهمیت دارد، تصادفی نبودن مکانگزینی آنها است. در این زمینه، با بهرهگیری از نظام اطلاعات جغرافیایی میتوان منطق حاکم بر پراکنش قبور این ناحیه را روشن ساخت و به تفسیر آنها از منظر اجتماعی و ایدئولوژیک اقدام کرد. در راستای نیل به این مقصود، اطلاعات محیطی و فرهنگی قبور و محوطههای محصور این ناحیه مطالعه و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. مهمترین شاخصه پراکنش قبور در زمینسیمای مرگ این ناحیه، آن باشد که هر یک از گونههای مختلف این قبور را، گروههای قومی-اجتماعی متفاوتی علامتگذاری کرده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661272620191222The Impact of Minimalist Art on Poster Design in Iranتأثیر هنر مینیمال بر طراحی پوستر در ایران415610349110.22034/jaco.2020.199601.1115FAسیده سروه نادریدانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، ایران.عینالدین صادقزادهاستادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.فریبا شاپوریاناستادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایرانJournal Article20190915Minimalists who express their ideas and concepts using minimal elements have influenced artists of the world, among contemporary poster design, use of this feature is remarkable. The purpose of this study is to examine the impact assessment of Iranian poster designers is a feature of minimalist works. Minimalism, known as the end of modern art and the beginning of the new postmodern era, has had a major impact on works of contemporary designers; also graphic designers around the world are influenced by this trend especially in the field of poster design, the pursuit and creation of works are as easy as possible that will have the most impact on the audience. Iranian artists also have been affected by this trend in recent decades. The research method of this study is descriptive-analytical and the results show that in poster design of Iran, fifth generation graphic designers are influenced by minimalism and has been applied in some works. Whereas in the next generation posters of Iranian graphic designers, the tendency towards minimalism and cultural-artistic symbols is directly influenced by the characteristics of western minimalism and the features of Iranian art are less used. <br /> مینیمالیستها با استفاده از حداقل عناصر، ایده و مفهوم مورد نظر خود را بیان میکنند. هنرمندان، جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و در طراحی پوستر معاصر استفاده از این ویژگی بسیار چشمگیر است. مسئلۀ پژوهش حاضر، بررسی تأثیرپذیری طراحان پوستر ایران از ویژگی آثار مینیمالیستهاست. مینیمالیسم که حُسن ختام هنر مدرن و آغاز دوران جدید پسامدرن شناخته میشود تأثیر عمدهای بر آثار طراحان معاصر گذاشته است و طراحان گرافیک تحت تأثیر این جریان در سراسر جهان بهخصوص در زمینۀ طراحی پوستر در پی دستیابی و خلق آثاری هرچه سادهتر هستند تا بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارد. هنرمندان ایرانی نیز در دهههای اخیر تحت تأثیر این جریان قرار گرفتهاند. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر این است که در طراحی پوستر ایران، نسل پنجم طراحان گرافیک از مینیمالیسم تأثیر پذیرفتند و در برخی از آثار نیز به کار گرفتهاند. در حالیکه در پوسترهای نسل بعد طراحان گرافیک ایران، گرایش به مینیمالیسم و نشانههای فرهنگی ـ هنری تحت تأثیر مستقیم خصوصیات مینیمالیسم غربی بوده و از ویژگیهای هنر ایرانی کمتر استفاده شده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661272620191222Revisiting Architectural Interventions and Considerations of the Burnt City Residents in the Fourth Settlement Era based on Archaeological Excavationsبازخوانی مداخلات و ملاحظات معمارانۀ ساکنان شهر سوخته در چهارمین دورۀ استقرار براساس حفاریهای باستانشناسی576610352210.22034/jaco.2020.209449.1127FAسیده شیرین حجازیShirin.hejazi@ut.acJournal Article20191126Studying and exploration of the findings of ancient era, provides historical insights about that era, and alters the human readings of bilateral relationship between man and life environment. The ancient area of Burnt City (Shahre-Shokhteh) is one of the border civilizations of the Hirmand River Delta in present-day in Sistan and Baluchistan province. This region has continued its life in 4 historical eras and is considered to be one of the key civilization centers in the third millennium BC. This article was divided into two sections, including introduction and analysis of both architectural and urban data which sought to answer the question of what architectural considerations and interventions have the members of ancient civilizations had<br />in their urban environment of the Burnt city as a case study.<br /> In the part of data analysis, the way that the residents of the Burnt City had dealt with the problem of residence, architecture and urbanism has been studied with regard to the archaeological documents and evidence. More than any other documentations, this part relies on the published images of this ancient area recorded by UNESCO during the world registration of the Burnt City and then the maps of the ancient city have converted to the applicable 3D images. In this section, having adapted the main features of Sistan’s region to the architectural and urban findings arisen from the archaeological excavations, it was attempted to illustrate the type of encounteing of the inhabitants of Burnt City with the context.مطالعه و واکاوی یافتههای دوران کهن، علاوه بر اینکه منجر به کسب آگاهیهای تاریخی دربارۀ آن دوران میشود، میتواند خوانشهای بشر از رابطۀ دوسویۀ میان انسان و محیط زندگی را دچار تغییر کند. منطقۀ باستانی شهر سوخته از تمدنهای حاشیۀ دلتای رود هیرمند، واقع در استان سیستان و بلوچستان امروزی، است. این منطقه در چهار دورۀ تاریخی به حیات خود ادامه داده است و از مراکز مهم تمدنی در هزارۀ سوم پیش از میلاد بهشمار میرود.<br />این نوشته در دو بخش معرفی و کلیات و تحلیل دادههای معماری و شهری تدوین شده و به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که اعضای تمدنهای کهن در نمونۀ شهرسوخته چه ملاحظات و مداخلات معمارانهای در محیط زیست خود داشتهاند؟ در بخش تحلیل دادهها، نحوۀ برخورد ساکنین شهر سوخته با مسئلۀ مسکن، معماری و شهرسازی، با توجه به مدارک و شواهد باستانشناسی بررسی شده است. در این قسمت، بیش از سایر مستندات، تکیه بر تصاویر منتشرشدۀ این منطقۀ باستانی است که یونسکو در جریان ثبت جهانی شهرسوخته گرفته است و نقشههای شهر باستانی به تصاویر سهبعدی قابل درک تبدیل شدهاند. نگارنده با انطباق مشخصات اصلی اقلیم سیستان بر یافتههای معماری و شهر از حفاریهای باستانشناسی، سعی در نشاندادن نوع برخورد ساکنان شهر سوخته با بستر را دارد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661272620191222Studying the motifs of Imamzadeh Shah Seyyed Ali Isfahan with emphasis on concepts and structure in Iranian artنقوش سنگاب امامزاده شاه سید علی اصفهان با تاکید بر مفاهیم و ساختار در هنری ایرانی678010348910.22034/jaco.2020.210233.1129FAعلیرضا محمدی میلاسیJournal Article20191202Sangab is a large, stone container placed in the courtyard and at the entrance to sacred and public places and used to relieve thirst. Stone-crushing peaked in the Safavid period and is closely linked to Shiite thinking and the sanctity of water among Iranians. The rise of the Safavid state changed the social and cultural structure of Iran, during which the political and religious worldview of Iran changed dramatically, and the national government was formed on the basis of Shiite ideas that formed national-religious art. Many ancient Iranian symbols were reused on the basis of new thought. The motifs and decorations of the Safavid era were inspired by such thinking. The present study is based on field and library data collection and using a descriptive-analytic method that introduces the position of water in Iranian culture and introduces the Imamzadeh Shah Seyed Ali Isfahan and tries to investigate Its motifs and their origins are in concept and structure in Iranian art. The results show that no research has been done on this squirrel so far.سنگاب ظرف بزرگ و سنگی است که در حیاط و ورودی اماکن مقدس و عمومی قرار میگرفت و جهت رفع تشنگی از آن استفاده میشد. سنگابسازی در دوره صفویه به اوج رسید و ارتباط نزدیکی به تفکر شیعه و قداست آب نزد ایرانیان دارد. ظهور دولت صفوی باعث تحول در ساختار اجتماعی و فرهنگی ایران شد، در این دوره جهانبینی سیاسی و مذهبی ایران تغییر اساسی پیدا کرد و دولت ملی بر پایه اندیشههای شیعی ایجاد شد که در پی آن هنر ملی- مذهبی شکل گرفت. بسیاری از نمادهای کهن ایرانی بر پایه اندیشه جدید، مجددا مورد استفاده قرار گرفت. نقوش و تزیینات آثار عصر صفوی تحت تاثیر چنین تفکری ایجاد شدند. تحقیق پیش رو با استفاده از دادههای گردآوری شده به صورت میدانی و کتابخانهای و بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی است که ضمن بیان جایگاه آب در فرهنگ ایرانی به معرفی سنگاب امامزاده شاه سیدعلی اصفهان میپردازد و سعی در بررسی نقوش آن و ریشهیابی این نقوش از نظر مفهوم و ساختار در هنر ایران دارد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که تاکنون هیچ پژوهشی در رابطه با این سنگاب صورت نگرفته است. این سنگاب در بحث نماد شناسی دارای عالیترین پیامهای ملی و مذهبی است. ا