پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251520170321The Landscaping Emergence of Water Infrastructures in the Cities of Moroccoظهورمنظرین زیرساخت آبی در شهرهای مراکش31250771FAآیدا آل هاشمیدکتری معماری گرایش منظر، پژوهشکده نظرJournal Article20170321The urban water networks in Morocco just like other countries in North Africa and Middle East represent complex networks, which are integrated deeply with various aspects of social life. <br />The water networks in the Moroccan cities still play a pivotal role in the urban landscape where the traditional fountains with their repetitive formal instructions in Chefchaouen, Tétouan, Tangier, Fez and Meknès gains a significant attention of each visitor. Why and how the water networks emerge and work in this special way in the cities of Morocco, is the question that this paper tries to find the answer for. <br />Visiting the cities of Morocco and deciphering the relation between the fountains and the urban structure and topography shows that these fountains (places where water emerge) as a last chain of the water network in the Moroccan cities have roles more than a mere functional one. Analyzing the information gathered in the field visits states that these elements coincide completely with the topographical situation of the cities, and are the focal points in the formation of urban facilities, city centers and neighborhoods, and even more in the organization of residential fabrics. These elements have considerable presence in the main urban components such as, mosques, Hammams (public bath), Zaviehs (rooms for dervish), further to the city centers, neighborhood centers, and city entrances and gates, in the open spaces in bazaar and so on. <br />The results of this brief survey also show that besides the decisive role of the traditional fountains in the spatial structure of Moroccan cities, with their special aesthetical instruction and semi-mihrab form integrated to the Moroccan subjectivity and familiar ethics, these elements play a significant cultural and an identical role in the Moroccan cities. Synthesizing the result of field observation in the Islamic Moroccan cities and the remains of the ancient roman city called Volubilis, near the city of Meknes, revealed the relation between indigenous and Islamic rituals and roman traditions in the field of water networks and their main elements, fountains.
زیرساختهای آبی کشور مراکش همانند بسیاری دیگر از کشورهای منطقه بهویژه نواحی مسلماننشین شمال آفریقا و خاورمیانه، شبکههایی پیچیده و پیوندخورده با وجوه مختلف زندگی مردم را به نمایش میگذارد. <br />امروزه هنوز شبکههای آبی در منظر شهرهای مراکش نقش پررنگی ایفا میکند و چشمههای آب با فرم و دستورالعملی یکسان در نقاط مختلف شهرهای شفشان، تطوان، طنجه، فاس و مکناس نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند. کشف نحوه و چرایی بروز ویژه زیرساخت آبی در شهرهای مراکش سؤالی است که این پژوهش با تکیه بر مطالعات میدانی و توصیف و تحلیل مشاهدات میدانی در کنار بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، تلاش میکند پاسخی برای آن بیابد. <br />بازدید از شهرهای مراکش و تأمل در ارتباط چشمههای آب با ساختار شهر و توپوگرافی آن نشان میدهد که چشمههای آب (محل مظهر آب) بهعنوان آخرین حلقه از زیرساخت آبی در شهرهای مراکش تنها نقش عملکردی و تأمین آب شهر را بر عهده ندارد. تحلیل یافتههای مشاهدات و قیاس آنها باهم نشان داد که این مؤلفههای شبکه آبی منطبق بر توپوگرافی بستر شهر نقطه ثقل شکلگیری تأسیسات عمومی شهر، مراکز شهر و محلات و در لایه بعد در شکلگیری و سازماندهی بافتهای مسکونی به شمار میرود. این مؤلفهها در کاربریهای مهم شهری هـمچون مساجد، زاویهها، حمامها و ... در مراکز مهم شهر، مراکز محلات، ورودی بازار، ورودیهای شهر و گشودگیهای درون بازار حضور گستردهای دارند. نتایج تحقیق همچنین نشان میدهد که علاوه بر نقشهای تعیینکننده کالبدی در سازمان فضایی شهر، چشمههای آب با دستورالعمل زیباشناسی ویژه و فرم محرابگون در پیوند با ذهنیت و آیینهای آشنای مردم مراکش نقشی هویتی و فرهنگی را در شهرهای مراکش بازی میکند. مقایسه و سنجش نتایج مشاهدات میدانی در مدینه شهرهای مراکش و مشاهدات میدانی از بقایای شهر رومن وولیبیلیس در کشور مراکش بهعنوان الگوی شهرسازی در این کشور، نحوه حضور چشمهها، در سطح شهرهای مراکش که برگرفته از آیینهای بومی و یا سنتهای رومن جاری در شهرهای رومن منطقه شمال آفریقا بوده است را پاسخ میدهد.http://www.jaco-sj.com/article_50771_c0d17afee63381527ff855ba8bb2e3fb.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251520170321Aesthetic of Pots in Moroccoزیباییشناسی گلدان در مراکش132250775FAپدیده عادلوندپژوهشگر دکتری پژوهش هنر، پژوهشکده نظرJournal Article20171007The repetition of an element in any culture, in addition to patterning, can be considered as an identity verifier of ? and also a conveyor of meaning, that the perception of it by the audienc would confer an aesthetic interpretation of cultural preferences. By this definition, the repetition of the urban element of pot and the framing of natural elements of water and tree in the public space of Moroccan cities seems to be one of the hallmarks of the country’s cultural heritage. Moreover, the attitude of trustees, whether in forms of the government institutions or in position of a citizen, implies the preferences that let the pot to be transferred from urban furniture into the field of public and urban art.<br />This article seeks to respond to the ecology of pot, which means discovering the origin of its footprint in the art of the Romans, and it is assumed that the obvious presence of this element should probably be rooted in the pots of "tree of life" and" spring of life" in Romanian culture. These elementsare still visible in the form of a vase, pond and drinking fountain in the territories of the Roman Empire.<br />By accepting that the pot as a frame and margin is set to decorate a text, ?the article in response to the pot semiotics in Roman culture and consequently in modern Moroccan culture concludes, that in spite of the presence of natural elements of water and trees in pot, a naturalistic approach does not dominate it. It seems that in sense of decorating, the pot has gone beyond the text- here means natural elements- to the extent that has even been replaced it. Such an approach can also be associated with a kind of decorative theme.<br />This article is of an exploratory nature and is based on field observations. Selection of case studies is based on finding the repeating element that wasup taken from the evidences and analysis of eight cities and townships have been observed in Morocco as a statistical community sample.تکرار یک عنصر در هر فرهنگ میتواند ضمن الگوسازی، هویتبخش و حامل معنا باشد که درک آن توسط مخاطب تفسیری زیباشناسانه از سلیقه فرهنگی را به دست میدهد. با این تعریف به نظر میرسد تکرار عنصر شهری گلدان و قابکردن عناصر طبیعی آب و درخت در فضای عمومی شهرهای مراکش توسط آن، از نکات بارز سلیقهٔ فرهنگی این کشور به شمار میرود. علاوه بر این نوع برخورد متولیان، چه نهادهای دولتی و چه اقدامات شهروندان، حاکی از اعمال سلیقههایی است که گلدان را از مبلمان شهری وارد حوزه هنر عمومی و شهری ساخته است. <br />این مقاله به دنبال پاسخگویی به بومشناسی گلدان ــ به معنای کشف خاستگاه ــ ردپای حضور آن را تا هنر رومنها دنبال میکند و چنین میپندارد که حضور بارز این عنصر احتمالاً ریشه در گلدانهای «درخت زندگی» و «چشمهٔ زندگی» در فرهنگ رومنی دارد که تا امروز نیز در قالب گلدان، حوض و آبخوری در سرزمینهای تابعهٔ امپراتوری روم به چشم میخورد.<br />با فرض اینکه گلدان بهمثابه قاب و حاشیه، وظیفه تزئین یک متن را بر عهده دارد مقاله در پاسخ به معناشناسی گلدان در فرهنگ رومی و بهتبع آن در فرهنگ امروزین مراکش چنین نتیجه میگیرد که بهرغم حضور عناصر طبیعی آب و درخت در گلدان، رویکردی طبیعتگرا بر آن حاکم نیست زیرا به نظر میرسد گلدان به معنای تزئین از خود متن ــ عناصر طبیعی ــ فراتر رفته و حتی جایگزین آن شدهاست. چنین رویکردی میتواند تداعیگر نوعی تزئینگرایی نیز باشد.<br />این مقاله از نوع اکتشافی بوده و اساس آن بر پایه مشاهدات میدانی شکل گرفتهاست. انتخاب نمونههای موردی بر اساس کشف عنصر تکرارشونده منتج از تجربه و تحلیل 8 شهر و قصبه در کشور مراکش بهعنوان جامعهٔ آماری مورد بازدید بوده است.http://www.jaco-sj.com/article_50775_7ec5e878c57f5c8d61e2ebe4aeb89e50.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251520170321Redefining Tourism Based on the Revival of Original Vernacular Life in the Historic Districtبازتعریف گردشگری بر مبنای باززندهسازی حیات بومی در بافت تاریخی233650776FAسجاد موذنپژوهشگر دکتری مرمت بنا، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20171007Travel as one of the best strategies for the inner change of human beings has a special place. Since the relationship between travelers and the destination is necessary in a desirable travel, creating a condition for recognizing the original native life of the destination is a major concern of interventionists in Historic District. The general Historic District of Morocco, which leads an active life, is entirely dependent on tourism industry. With the presence of tourists in the Historic District, not only current normal and native life and activities in Historic District fundamentally change based on the tourists wishes, but also people’s manners and habits becoming touristic-friendly. Therefore, anyone who wants to understand the original layers of native life in Historic District must sheer the different layers of artificial and unreal life. The purpose of this article is to provide a solution for using tourism to protect the original life of the historical District. The method of obtaining documents, field study, and descriptive analytical method was used in data analysis. One of the most important ways to historical District revitalization can be combination of abandoned houses in the heart of the Historic District, rather than the aggregation of buildings near to main access.سفر به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای تحول درونی در فرهنگهای مختلف بشر دارای جایگاه ویژهای است. از آنجا که ارتباط مسافر و مقصد لازمه مسافرتی مطلوب است؛ ایجاد شرایط لازم برای شناخت حیات بومی اصیل مقصد از وظایف مداخلهگران در بافتهای تاریخی محسوب میشود. عموم بافتهای تاریخی که در کشور مراکش دارای زندگی فعال است؛ در حیات خویش وابسته به صنعت گردشگری است. با حضور توریست در بافت نه تنها کاربریهای جاری در زندگی عادی و بومی بافت به نفع خواستههای توریستها تغییرات بنیادی پیدا میکند، بلکه اخلاق و عادات مردم ساکن در بافت نیز توریستپسند میشود. به همین دلیل شخص حاضر در بافت برای درک لایههای اصیل حیات بومی، باید لایههای مختلفی از حیات مصنوعی را کنار بزند. هدف این مقاله ارائه راهکارهایی جهت تقارب گردشگری به حفاظت از حیات اصیل جاری در بافت تاریخی است. روش دستیابی به مدارک، مطالعه میدانی و در تحلیل دادهها از روش تحلیلی-توصیفی استفاده شدهاست. از جمله مهمترین راهکارهای احیا میتوان به تجمیع خانههای متروک در عمق بافت، به جای تجمیع بناهای در معرض دسترسی گذرهای اصلی اشاره کرد. http://www.jaco-sj.com/article_50776_0c738fb03253707a1ac8bd4457dd1372.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251520170321Categorizing the Organizing Components of Traditional Moroccan Mosquesمقولهبندی مؤلفههای سازماندهنده به تهرنگ مساجد سنتی مراکش374450777FAمحسن اکبرزادهپژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20171007A review of the designs and constructs of mosques in Islamic countries indicates that even in common elements like courtyards, fundamental differences can be found. A survey of images of these mosques can maybe reveal similarities and differentiation in ornaments, but it is the underlying order of them makes them distinguishable architectural types. For the Iranian audience, Moroccan mosques are remarkable because without Iwans, minarets, domes, and only with a Shabistan next to a cubical minaret, they could create a viable and accepted Islamic worshiping space.مروری بر تجارب طراحی و ساخت مساجد در پهنه کشورهای اسلامی نشان میدهد که حتی در عناصر تقریباً مشترک مانند حیاطهای مرکزی، تفاوتهای جدی و بنیادین وجود دارد. شاید مرور تصاویر بتواند تمایز و تشابه آرایهها را بازنمایی کند، اما آنچه باعث تفاوت در گونههای معماری میشود، تهرنگی است که به تمام این تمایزات ظاهری صورت بخشیدهاست. مساجد مراکش برای مخاطب ایرانی از آن نظر قابل توجه به نظر میرسد که بدون نشانههایی چون گلدستههای جفت و ایوانهای عمیق، تنها با شبستانی در کنار یک مناره مکعبیشکل، توانستهاند الگویی پایدار و پذیرفته شده در تجربه خلق فضاهای عبادی اسلامی به شمار آید. از این نظر توجه به تمایزات تهرنگ این مساجد میتواند وضعیتهایی را تبیین کند که بستر بروز و یا گاهی تحت تأثیر این عناصر ظاهری متمایز خلق شدهاست. از این رو در این مقاله تنها به بررسی مؤلفههایی میپردازیم که به ساختار کلی مسجد شکل دادهاند و رجوع به اجزاء نیز تنها با هدف شناخت این کل صورت گرفته و بررسی موضوعی اجزا در دستور کار نیست. از این رو با بررسی ساختار هندسی تهرنگ، نحوه مواجه مسجد با بافت شهری، جانمایی منارهها و رابطه صحنها و شبستانها به این کلیت تعین میبخشیم.http://www.jaco-sj.com/article_50777_071c8e35e1118a38f6e8ba06665e60b5.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251520170321The post-colonial landscape?
Investigating Factors Affecting Moroccan Native Business Landscape Pattern with a Case Study of Jema el-Fnaa Squareمنظر پسااستعماری؟ ارزیابی عوامل مؤثر بر الگوی منظر کسبوکار بومی مراکش؛ مطالعه نمونه : میدان جماعالفناء455450778FAسمانه رحمدلکارشناس ارشد معماری منظر. دانشگاه تهرانJournal Article20171007Moroccan native business landscape consists of a landscape that is most visible to the daily activities of the people of this land. The business landscape, for the same reason, is most closely related to native culture; at the same time, it is the function of various variables which distinguish this landscape on intercultural scale. This essay aims to identify a part of the native culture of the Land of Morocco, looking for the most influential factors in shaping the current Moroccan native business landscape. This process is done in two parts: field observations and library studies. The first step is to discover the problem; and the second step is to solve it. In the field studies, by examining the Moroccan medinas as locations of the native business landscape, ultimately two squares of Moroccan cities were selected as two examples of focal point of this landscape: al-Hadim square in Meknes and Jema el-fnaa square in Marrakech. By comparing these two, the hypothesis of the impact of tourism as a major variable in the business landscape model of medina is presented. In this section, the viewpoint of the Jema el-fnaa square is introduced as the witness of the assumption. This hypothesis is challenged in the second part. <br />In the library studies section, two historic transition periods have been identified with the approach of historical review of the formation of the business landscape of Jema el-fnaa; That the first period led to the physical protection of the landscape of the square; and the second period has led to the preservation of oral culture, specifically the native and historical business of the square. In both periods, the role of external factors are very significant. Finally, with the relative rejection of the hypothesis, it is proved that the durability of the landscape of the square, although dependent on the “alien”, but the alien is, not a tourist, but a resident of Morocco. As a result, the article suggests that: The business landscape of the Jema el-fnaa area is not a landscape of tourism but a seemingly postcolonial, but deeply colonized appearance, because the native consciousness has not played. a role in its creationمنظر کسبوکار بومی مراکش شامل عرصهای از منظر است که بیشترین نمود فعالیتهای اجتماعی روزمره مردم این سرزمین را در خود دارد. منظر کسبوکار به دلیل همین روزمرگی، بیشترین نزدیکی را به فرهنگ بومی دارا بوده و در عین حال تابع متغیرهای گوناگونی است که موجب تمایز این منظر در مقیاس درونفرهنگی میشود. این نوشتار با هدف شناخت بخشی از فرهنگ بومی سرزمین مراکش، در جستجوی مهمترین عوامل تأثیرگذار در شکلگیری الگوی کنونی منظر کسبوکار بومی مراکش است. این فرایند در دو بخش مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانهای صورت گرفتهاست. مرحله نخست به کشف مسئله و مرحله دوم به حل آن اختصاص دارد. در بخش میدانی با بررسی مدینههای مراکش بهعنوان مکان بروز منظر کسبوکار بومی، دو میدان الهدیم مکناس و جماعالفناء مراکش بهعنوان دو نمونه شاخص کانونیِ این منظر انتخاب شدهاست. با مقایسه این دو، فرضیه تأثیر گردشگری بهعنوان یک متغیر اصلی در الگوی منظر کسبوکار مدینه مطرح میشود. در این بخش وضع منظر میدان جماعالفناء بهعنوان شاهد فرض معرفی میشود. این فرضیه در بخش دوم به چالش کشیده میشود.<br />در بخش مطالعات کتابخانهای، با رویکرد بررسی تاریخیِ شکلگیری منظر کسبوکار جماعالفناء، دو دوره گذار تاریخی شناسایی شده که دوره نخست به حفاظت کالبدی منظر میدان و دوره دوم به حفاظت فرهنگ شفاهی (مشخصاً کسبوکار بومی و تاریخی میدان) منجر شدهاست. در هر دو دوران نقش عوامل خارجی بسیار شاخص است. در نهایت با رد نسبی فرضیه، ثابت میشود که دوام منظرین میدان هرچند به عوامل «بیگانه» وابسته بوده؛ اما این بیگانه، نه گردشگر بلکه مقیم مراکش بودهاست. بهعنوان نتیجه، مقاله این نظریه را مطرح میکند که منظر کسبوکار میدان جماعالفناء، نه منظر گردشگری بلکه منظری با ظاهر پسااستعماری، اما عمیقاً استعمارزده است؛ زیرا خودآگاهیِ بومی در به وجود آمدن آن نقش چندانی نداشتهاست.http://www.jaco-sj.com/article_50778_cf076b2c716cd73202b1ef0cbf135600.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661251520170321Comparative study on the Origins of some Ornamental Patterns in Traditional Moroccan Architectureخوانشی تطبیقی ریشههای برخی الگوهای تزئیناتی در معماری سنتی مراکش556250779FAمژگان مختاریدانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد نیشابورJournal Article20171007Ornamentation is one of the salient features of traditional Moroccan architecture. Given that studying the semiotics of trends in decoration is more justifiable (is accomplished by more validity), concentrating on the origins of decorative patterns could present a more accurate understanding of traditional Moroccan architecture. Fieldworks have suggested that three trends of Roman, Berber and Muslim architecture have been the most important factors shaping wall decoration patterns in this architecture. Moroccans superposed colourful barbarian patterns on geometrical Islamic designs, used string barbaric embellishments -which later replaced the keystone in arches- and utilized shell-like motifs in many scales, which are a few examples of these influences. This article attempts to explain the evolution of these decorations by investigating the origins of these designs in more intact Moroccan samples and then studying the primitive and advanced amalgams.تزئینات یکی از شاخصترین مؤلفههایی است که معماری سنتی مراکش با آن شناخته میشود و با توجه به اینکه نشانهشناسی جریانات تأثیرگذار در حوزه تزئینات با روایی بیشتری نیز انجام میپذیرد، پرداختن به ریشهشناسی الگوهای تزئیناتی میتواند بازنمایی صحیحتری از ریشههای کلیت معماری مراکش را رقم بزند. مبتنی بر بررسیهای میدانی صورت گرفته، سه حوزه تأثیرگذاری زیباییشناسی رومی، بربر و اسلامی به الگوهایی تزیینی دیواری در معماری مراکش شکل دادهاست. برهمنهی الگوهای رنگین بربری و هندسه نقوش اسلامی و نشانه ریسمانی بربری که بعدتر جایگزین نقش کلید قوس رومی در این گونه تزیینات میشود، بهرهگیری از طرحوارههای صدفی در مقیاسهای مختلف و افزونههای رنگین نقوش هندسه اسلامی از این جملهاند. در این مقاله با معرفی ریشههای خالص این نقوش در نمونههای خالصتر مراکشی و سپس توضیح و تحلیل موارد اولیه تلفیقی و پس از آن نمونههای مرکب پیش رفته، سیر تحول این نقوش تبیین میشود. یافتهها دلالت بر ترکیبهای دوتایی و سهتایی از این ریشهها دارد.http://www.jaco-sj.com/article_50779_bb158aa6089d3841e835174ffa3df872.pdf