پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661282720200320Integration between traditional water infrastructures and the residential quarter systems in the Iranian cities
Urban structures and water infrastructure in Semnanپیوند زیرساختهای آبی سنتی و نظام محلهای در شهرهای ایران؛ ساختارشهری و زیرساخت آبی در شهر سمنان51410513410.22034/jaco.2020.216722.1137FAایدا ال هاشمیدکتری معماری منظر، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.Journal Article20200121The city of Semnān, in the central part of the Iranian plateau, is one of the most significant examples of Iranian-Islamic cities in the medieval era. Its traditional water system, which still operates in most parts of the city represents a meaningful integration between urban structures and water infrastructures in Iranian cities. Recognizing the various aspects of this integration with the urban structure will lead us to understand the various facets of traditional water infrastructures in the Iranian urban structures, and more deeply to rethink the role of water infrastructures in the urban morphology of modern Iranian cities.<br />By following the relations between the water infrastructure and biophysical as well as physical and spatial structure of the city, this article tries to highlight the various aspects of the integration between water infrastructure and the urban structures of Semnan. In this paper, the role of residential quarters in shaping the urban structures and water infrastructures formed the core of the research. <br />By putting into question the role of the residential quarters in the urban structure as well as the water network structures, this paper tries to reread the integration between water infrastructures and urban structures through the social, cultural, juridical and economic relationships among and between the residential quarters in Semnan.زیرساخت آبی سنتی شهر سمنان از نمونههای منحصربه فرد پیوند شبکه آبی با ساختارشهر در ایران به شمار میرود و فرصتی مغتنم در خوانش وجوه مختلف پیوند زیرساختهای آبی با ساختارهای شهری در ایران را مهیا میسازد. شناخت وجوه پنهان و پیدا این پیوند چندوجهی، در بازتعریف نقش زیرساختهای آبی در ساختارهای شهری در شهرهای امروز ایران مورد توجه قرارگیرد. <br />این نوشتار با مطالعه نمونه موردی سمنان، به سوال از نحوه شکلگیری و توسعه زیرساختهای آبی سنتی در انطباق با ساختارهای محلهای شکلدهنده به شهرهای ایرانی، و به صورت ویژه بر نقش پیوندهای فیزیکی و فرافیزیکی برآمده از روابط محلهای در شکلگیری زیرساختهای آبی در سمنان میپردازد. به این منظور با رجوع به مستندات تاریخی و مطالعات معاصر درباب ساختارشهر سمنان و سیستم تقسیم آب سنتی این شهر، به شیوه تاریخی به شناسایی وجوه مختلف پیوند ساختار شهرتاریخی سمنان با زیرساخت آبی سنتی این شهر میپردازد. <br />نتایج مطالعات نشان میدهد که پیوند دوجانبه میان شهر و زیرساخت آبی در سمنان به صورت ویژه از نظام محلهای شکلدهنده به شهر پیروی میکند. سیستمی که از مدیریت پایین به بالا ساختارهای فیزیکی فراتررفته و به صورتی چند وجهی با ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر پیوند میخورد. این پیوند به صورت ویژه در مقیاس محلات شهری و زندگی فردی و جمعی ساکنین محلات شهری، نظام محلهای حاکم بر شهر را بر زیرساخت آبی نیز جاری ساخته و زمینه بقا و حفظ این زیرساخت سنتی را فراهم ساخته است.http://www.jaco-sj.com/article_105134_438e84218e5daa5906d99c97fae56cf2.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661282720200320Morphology of black tent in southwestern Iranian nomadsریختشناسی سیاهچادر در عشایر جنوب غرب ایران (مطالعۀ موردی: عشایر جنوب استان ایلام و شمال استان خوزستان)152610512310.22034/jaco.2020.202202.1119FAناصر رنجبرکارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، ایران.000-002-5062-1257مهنوش محمودیدکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، ایران.000-0003-4689-5463Journal Article20190920The Black Chad is a four-season residence, slightly adjusting to the changing seasons and climates of the region, in addition to observing the living conditions, taking into account the cultural and artistic aspects and adopting some form of original indigenous technology and innovation displays. Accordingly, to what extent did the most important research question, the cultural and social differences between the Kurdish nomadic and Bakhtiari tribes, have influenced the black shade of the tent? This study was conducted to identify the factors that make up this residential unit, the commonality and differences in morphology of the Black Tent between the two Kurdish tribes and Bakhtiari in the south of Ilam province and north of Khuzestan province and its impact on housing pattern and architectural structure. The data collection was based on library studies and field studies and the research method was classified and content analysis. The results show that black tents in the study area were influenced by climate factors, hospitality, happiness, protection and security, art and beauty. This difference in black hat shape is more influenced by the culture and geography of the area, although the cultural area is very close among the tribes, but there are differences in interior space divisions and in the size and structure of the black hat and the use of ornamentation and a black tribal view, Bakhtiari is more than Kurdish tribe.چکیده<br />سیاهچادر، سکونتگاهی چهار فصل است، که با اندکی تغییرات خود را با فصول و اقلیم مختلف منطقه هماهنگ میشود و در آن علاوه بر رعایت شرایط لازم برای زندگی، به جنبههای فرهنگی و هنری نیز توجه شده و نوعی از تکنولوژی بومی اصیل و ابتکار را به نمایش میگذارد. بر این اساس، مهمترین سؤال پژوهش، تفاوتهای فرهنگ و اجتماع در بین عشایر کوچرو کُرد و بختیاری چه میزان بر ریخت سیاه چادر تاثیرگذار بوده است؟ این پژوهش، به منظور شناسایی عوامل به وجود آورنده این واحد سکونتی، وجه اشتراک و تفاوتها در ریختشناسی سیاه چادر در بین دو ایل کُرد و بختیاری در حوزه جنوب استان ایلام و شمال استان خوزستان و همچنین تأثیر آن بر الگوی مسکن و ساختار معماری انجام میگیرد. جمعآوری اطلاعات این پژوهش، براساس مطالعات کتابخانهای و برداشت میدانی بوده و روش تحقیق با طبقهبندی و تحلیل محتوایی انجام میگیرد، در ادامه مقایسه تطبیقی ریخت شناسی سیاهچادر از منظر فرهنگی میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد، ریخت سیاهچادر در منطقه مورد مطالعه تحت تأثیر عوامل اقلیمی، مهماننوازی، مراسم شادی، حفاظت و امنیت، هنر و زیبایی بوده است. این تفاوت در ریخت سیاهچادر بیشتر متأثر از فرهنگ و جغرافیایی منطقه میباشد، هر چند پهنه فرهنگی در بین عشایر بسیار نزدیک است، اما در تقسیمات فضای داخل و ابعاد و اندازه و سازه سیاهچادر تفاوتهای وجود دارد و استفاده از تزئینات و پرداختن به نمای سیاهچادر ایل بختیاری بیشتر از ایل کُرد میباشد.http://www.jaco-sj.com/article_105123_c84ddf2bcb6f39628de5d5850a6aa060.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661282720200320Recognition and Evaluation of Landscape Elements of Gorgan during the era of transformationبازشناسی و ارزیابی عناصر منظر محلات شهر گرگان در دوران تحول.273810512610.22034/jaco.2020.217703.1140FAمرتضی همتیپژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.آذرنوش امیریدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.غزال نفیسیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، گروه معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.سارا شکوهدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.الهام پوربلورچیاندانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سیّده فرزانه احسانی اسکوئیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20200128The neighborhood is one of the most important constituents of the spatial organization of Iranian cities and as a conceptual geographical-historical location of the landscape. The neighborhood, as one of the focal points of social life and collective memories, has symbolic dimensions that require a careful study of its landscape. As one of the most important centers of civilization in northern Iran, Gorgan has diverse patterns and unique mix of neighborhoods. However, in the last century it seems that neighborhood-based living has suffered irreparable damage with the fundamental changes that have taken place through the physical interpretation of cities in the urban system. During this period, life-changing centers of the past that had profound implications for the lives of past and present inhabitants of the city were ignored and gradually led to a gradual disappearance of their lives. The first step in reviving Gorgan''s neighborhoods seems to be holistic recognition of all its spatial dimensions - natural and cultural - during this period. Landscape attitude as one of the approaches to an in-depth understanding of the physical and non-physical dimensions of place can be helpful in recognizing the spatial dimensions of Gorgan neighborhoods. Therefore, this study seeks to provide an analysis of the current status of neighborhood elements by identifying the landscape of Gorgan, expressing its landscape elements, as well as examining the evolutionary factors of these elements, and pathology.محله یکی از مهمترین اجزای شکلدهندة سازمان فضایی شهرهای ایرانی و به عنوان یک مکان جغرافیایی-تاریخی مفهومی منظرین است. محله به عنوان یکی از کانونهای بروز حیات اجتماعی و خاطرات جمعی، دارای ابعادی نمادین است که شناخت منظر آن منوط به مطالعه دقیق آن است. شهر گرگان به عنوان یکی از مراکز مهم تمدن در شمال ایران، دارای الگوهای متنوع و ترکیب منحصربه فردی از محلات است. با اینحال به نظر میرسد در قرن اخیر با تحولات اساسی که تحت تاثیر تعابیر کالبدی از شهرها در نظام شهری صورت گرفته، زندگی مبتنی بر محلات دچار آسیبهای جبرانناپذیری شدهاست. در تحولات این دوره کانونهای زندگیبخش گذشته که حاوی مفاهیم عمیقی از زندگی ساکنین گذشته و حال این شهر بوده نادیده انگاشته شد و به مرور موجب از میان رفتن تدریجی جریان زندگی در آنها شد. به نظر میرسد نخستین گام در احیای محلات گرگان، بازشناسی کلنگر به تمامی ابعاد مکانی آن –طبیعی و فرهنگی- در این دوران است. نگرش منظر به عنوان یکی از رویکردهایی که به شناخت همهجانبه ابعاد فیزیکی و غیرفیزیکی مکان میپردازد میتواند در بازشناسی ابعاد مکانی محلات گرگان راهگشا باشد. بنابراین این پژوهش به دنبال آن است که با شناخت منظر محلات گرگان، بیان عناصر منظر آن و همچنین بررسی عوامل تحول این عناصر، و آسیبشناسی و ارزیابی آن تحلیلی از وضع موجود عناصر منظر محلات ارائه نماید. این جستار ابتدا به بیان مفهوم منظر محله در شهرهای ایرانی میپردازد، سپس با بررسی لایههای طبیعی و فرهنگی محلات گرگان، عناصر منظر آن را ارائه و ارزیابی مینماید.http://www.jaco-sj.com/article_105126_cfb69733402bc5e0561372b8651f49c6.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661282720200320Studying and Imaginary Aspects of Case Study Kashan Carpet (Safavid and Qajar Periods)مطالعه و شناختِ موردی جنبههای تصویرسازانه فرش کاشان (دورهی صفوی و قاجار)395210512410.22034/jaco.2020.215342.1135FAآرزو باغ شیخیکارشناس ارشد تصویرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.بهنام کامرانیاستادیار، گروه نقاشی، دانشگاه هنر تهران، ایران.مجید نیکوییعضو هیئت علمی گروه فرش، دانشگاه هنر تهران، ایران.میلاد باغ شیخیدانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20200111Designers and weavers of Kashan carpets have used different themes in their works. some of these are in Includes religious, national, indigenous literature and etc. the aim of this study is to achieve the imagery aspects of the motifs in Kashan carpets. according to the Iconography method It tries to convey the concepts of visual concepts used in the carpet to the audience. Most of the motifs used in Kashan carpets have appeared in the same color as in the same colors of nature. but with the expansion of Iranian relations with the European countries during the Qajar period, the tendency of Kashan carpet designers to design and material and material development projects. 1. What are the imaging aspects of Kashan carpet? And 2What is the most important factor in creating patterns used in Kashan carpet especially Qajar era? The present study is applied in terms of purpose and descriptive in nature. Data collection was done through library (documentary) and field studies (in-person interviews with experts and experts) and The research results show that Looking at the roles of the carpets, Two sub - sets of roles Separate from each other Roles inspired by nature and the role of pure geometric and abstract elements Painting also has the greatest influence on the rug and the effects that have made visual carpets of the art of painting Unrealistic and exemplary spaces are the simplest and simplest types of carpet designs, and sometimes the carpet combinations have changed.طراحان و بافندگان قالیهای کاشان از مضامین مختلفی در خلق آثار خود استفاده کردهاند؛ برخی از این مضامین حوزهی ادبیات دینی، ملی، بومی و... را در برمیگیرد. هدفپژوهش حاضر، دستیابی به جنبههای تصویرسازانۀ نقوش بهکار رفته در فرشهای کاشان است. با توجه به روش آیکونوگرافی، سعی بر آن شده تا با این رویکرد مفاهیم تصویری به کار رفته در فرشِ کاشان به مخاطب منتقل شود. اغلب نقشمایههای بهکار رفته در فرشهای کاشان با رنگگزاریهای تخت و رنگهای مشابه طبیعت پدید آمدهاند. در این میان پرسشهایی را میتوان مطرح نمود و به آنها پاسخ داد؛ 1.چه جنبههای تصویرسازانهایی در فرش کاشان موجود است؟ 2. مهمترین عامل تاثیرگذار در به وجود آمدن نقوش بهکار رفته در فرش کاشان عصر قاجار چیست؟ پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی میباشد. جمعآوری اطلاعات به صورت مطالعاتِ کتابخانهای (اسنادی) و میدانی (گفت وگوی حضوری با متخصصان و کارشناسان) انجام پذیرفت و نتایج پژوهش نشان داد که با نگاه به نَقشهای قالیها، دو زیر مجموعه از نقشها قابل تفکیک از یکدیگرند؛ نقشهایی که از طبیعت الهام گرفتهاند و نقشمایههایی که هندسی و تجریدی محض هستند؛ نتایج پژوهش نشان داد که هنر نگارگری بیشترین تأثیرگذاری را روی قالیچهها داشته است و از تأثیراتی که قالیچههای تصویری از هنر نگارگری گرفتهاند، فضاسازیهای غیرواقعی و مثالی هستند با این تفاوت که در نقوش فرش ساده سازی و خلاصه شده و گاه ترکیببندیهای آن فرش تغییر کرده است. .http://www.jaco-sj.com/article_105124_49559fec2c07de13cce5e2aef71df301.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661282720200320Analyzing the Infrastructures of Cultural Tourism in Heritage Sites with an Emphasis on Architectural Design Elementsبازشناسی زیرساختهای گردشگری فرهنگی در محوطههای میراث با تأکید بر خصیصههای طراحی معماری536611139610.22034/jaco.2020.234270.1162FAالهام اندرودیاستادیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، ایران.Journal Article20200607Abstract<br />Cultural tourism intends to provide an opportunity for everyone to visit heritage sites and raise the public awareness of heritage values and to satisfy tourists with respect to the heritage’s authenticity and integrity. One of the most important areas affecting the environment, landscape and space of heritage sites is the tourism infrastructures. The international references discussed about principles for cultural tourism development and refereed to infrastructures with recommendations and guidelines. But the development of built-environment infrastructures requires different guidelines and solutions to design architectural elements.<br />Purpose: The purpose of this study is to investigate the cultural tourism infrastructures and analyze the criteria related to the built environment and the architectural elements. It aims to identify the features associated with the architectural design.<br />Method: This descriptive-analytical research firstly reviews the libraries resources and international references to identify the features related to development of infrastructures in world heritage sites. To this end, it focuses on the ICOMOS 1999 Cultural Tourism Charter specifically criteria related to the built environment and architectural design. It then reviews and evaluates thirty important national and world heritage sites in Iran to interpret the extracted attributes and analyze the properties associated with built experiences and long-term management.<br />Results: Analysis of the features extracted from principles two, three and six of the ICOMOS Cultural Tourism Charter, focuses on how to provide tourism services and the creation of new structures and added buildings such as service and information buildings, architectural elements such as signage and guarding, shells and installations such as temporary roofs, and furniture and equipment such as benches or lightning. The findings from field surveys indicate that the functional and service aspects of the infrastructures are essential and top priority. But the visual aspect of extensions and their impact on landscape integrity and in particular facilities and equipment require the presence of designers, careful implementers, and long-term monitoring-sensitive management. This feature in some of the surveyed sites require revision.<br />Conclusion: The development of tourism infrastructures requires principles such as reversibility, distinction from the setting, durability, and adaptability for long-term conservation of valuable cultural heritage sites.<br /><br />چکیده<br />گردشگری فرهنگی به دنبال فراهمکردن امکان بازدید همگان و بالابردن آگاهی عمومی از محوطههای میراث و جلب رضایت گردشگران با رعایت اصالت و یکپارچگی آثار است. یکی از زمینههای مهم تأثیرگذار بر محیط، منظر و فضای محوطههای میراث، زیرساختهای گردشگری است که در مراجع جهانی، با اصولی در جهت توسعۀ پایدار گردشگری تبیین میشود. اما گسترش زیرساختهای وابسته به محیط مصنوع نیازمند دستیابی به اصول و راهکارهای مختلفی جهت توسعۀ عناصر مرتبط با طراحی معماری است.<br />هدف: هدف از این پژوهش بررسی زیرساختهای گردشگری فرهنگی و واکاوی معیارهای مرتبط با محیط مصنوع و عناصر معمارانه است به ترتیبی که خصیصههای وابسته به طراحی معماری را شناسایی کند. <br />روش: این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی ابتدا پس از مرور منابع کتابخانهای و مراجع جهانی، در منشور گردشگری فرهنگی ایکوموس معیارهای مرتبط با محیط مصنوع را شناسایی میکند. سپس برای تفسیر معیارها و تحلیل خصیصههای وابسته به تجارب اجرایی در ایران و مدیریت دراز مدت، آنها را در سی محوطۀ مهم میراث ملی و جهانی در ایران برداشت و ارزیابی میکند. <br />یافتهها: واکاوی خصیصههای برداشت شده از بندهای دو، سه و شش منشور گردشگری فرهنگی ایکوموس، بر شیوۀ ارایۀ خدمات به گردشگر و ایجاد الحاقات و عناصر ساختاری جدید همانند ساختمانهای خدماتی و اطلاعرسانی، عناصر معمارانه، پوستهها و تأسیسات، و مبلمان و تجهیزات تأکید دارند. یافتههای حاصل از برداشتهای میدانی نشان میدهند که وجه عملکردی و خدماتی زیرساختها ضروری بوده و در اولویت اول قرار دارد. اما وجه بصری الحاقات و تأثیر آن بر یکپارچگی منظر و به طور ویژه تأسیسات و تجهیزات نیازمند حضور طراح، مجری دقیق و مدیریت حساس به نظارت دراز مدت است که در برخی نمونههای برداشت شده نیازمند بازنگری است. <br />نتیجهگیری: توسعۀ زیرساختهای گردشگری نیازمند رعایت اصولی همانند برگشتپذیری، تمایز با بستر، دوام و سازگاری برای حفاظت دراز مدت از محوطههای با ارزش میراث فرهنگی است. <br /><br />http://www.jaco-sj.com/article_111396_be6260dd49f8f246d5342c594f8d589d.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرهنر و تمدن شرق2345-661282720200320City image: a reflection of urban identity
An investigation about the relationship between urban image and identity in historic tissue of Gorganسیمای شهر، انعکاسی از هویت شهر بررسی ارتباط مفهوم هویت و سیمای شهری در بافت تاریخی شهر گرگان677610512710.22034/jaco.2020.217716.1141FAامین مقصودیپژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-7854-1104میترا سراجیان نامیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-4756-7250مهدی توکلی فریمانیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-4713-0243زهرا نظریدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-4621-5632فرزانه حاج عبدالباقیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-9771-9553فاطمه متمسکدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.0000-0003-1980-5820سیده کیمیا مجتبویدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-6509-1914Journal Article20200129The city of Gorgan is a model of historic urbanization in the north of the country. The landscape of this city has a different identity compared to the desert cities of central Iran, which makes it different. The necessity of this research is that the historical texture of Gorgan city has been refurbished without regard to the concept of identity in the past years as a result of this process of its identity being destroyed and the architecture and urbanization of the city expanding and expanding instead. It is. This study seeks to answer the following questions: What are the factors or factors involved in the formation of Gorgan's urban identity? And how can the effect of disregarding these factors be interpreted in the process of renovating the historical fabric of Gorgan? The present study is a descriptive-analytical one and the method of gathering information to answer the questions includes both library method and field observation method. The most important results of this study are that urban landscape identity is influenced by climatic and regional indicators that are crystallized in urban landscape components and neglecting these factors in urban landscape can lead to It will lead to a loss of sense of place and belonging of the inhabitants.شهر گرگان، الگویی از شهرسازی تاریخی در اقلیم شمال کشور است. سیمای این شهر در مقایسه با شهرهای کویری مرکز ایران، هویت متفاوتی را داراست که سبب تمایز آن میشود. ضرورت این پژوهش از آن جهت است که بافت تاریخی شهر گرگان بدون توجه به مفهوم هویت در سالیان گذشته دچار نوسازی شده که در نتیجه این فرآیند سیمای هویتمند آن در حال نابودی است و معماری و شهرسازی بیهویتی در حال توسعه و گسترش به جای آن میباشد. از همین این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که چه عامل و یا عواملی در شکل گیری هویت سیمای شهر گرگان دخیلاند؟ و تاثیر عدم توجه به این عوامل در فرآیند نوسازی بافت تاریخی شهر گرگان به چه صورتی قابل تفسیر است؟ پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات برای پاسخ به سوالات مطرح شده، دو روش کتابخانه ای و روش مشاهده میدانی را شامل میشود. مهم ترین نتایج حاصل از این پژوهش آن است که هویت سیمای شهری متاثر از شاخصهای اقلیمی و منطقهای (فرهنگی) است که در اجزای سیمای شهری متبلور میشوند و عدم توجه به این عوامل در سیمای شهری میتواند به از بین رفتن حس مکان و تعلق ساکنان منتهی شود.http://www.jaco-sj.com/article_105127_5530682b474fa3c87d443159b90a1a58.pdf