ORIGINAL_ARTICLE
استحالۀ منظر اقتصادی شهرهای معاصر در پی ظهور «حادواقعیتهای» مبتنی بر «مصرف» مطالعۀ موردی: شهر گرگان
آنچه ما به عنوان منظر اقتصادی سکونتگاهها، شهرها و روستاها میشناسیم ماحصل تعامل انسان با طبیعت و شیوۀ تفکر او نسبت به بهکارگیری منابع، داد و ستد و توزیع این منابع در پیکرۀ تاریخی است. مناظر اقتصادی در شهرها گاه به صورت اندامهای شهری چون بازار نمود مییابند و گاه در قالب فعالیت و خرده فعالیتها متبلور میشوند. با توجه به نقش این شهرها از لحاظ ژئوپولوتیک و منابعِ در اختیار، مناظر اقتصادی شکل میگرفتند و شهرها درجهای از تشخّص را نسبت به یکدیگر دارا بودند. پس از انقلاب صنعتی و تحولاتی که گریبان شهرها را گرفت چرخش سرمایه در شهرها از حالت ارگانیک و مبتنی بر سازوکار ماهوی به فرآیندهای یکنواخت و جهانی تبدیل شد. بافتهای تاریخی شهرها به تبع منسوخشدن برخی مشاغل و ظهور خیابانهای نفوذی و انباشت نامتوازن سرمایه، روند متروکشدن را یکی پس از دیگری تجربه کردند. پررنگشدن وجه سیاسی اقتصاد در شهرها و شکلگیری دولتهای رانتی به ساختوسازها خصوصاً پیرامون بافتهای تاریخی دامن زد. علاوه بر این اقتصاد سیاسی در فضاهای شهری همواره متأثر از امور اجتماعی بوده است، لذا بررسی مناظر اقتصادی و اقتصاد سیاسی شهرها از رهیافت آسیبهای اجتماعی خالی از لطف نیست. شهر گرگان نیز همچون شهرهای معاصر با پیشینۀ تاریخی خود از این قاعده مستثنی نبوده و متأثر از آسیبهای اجتماعی چون مفهوم حادواقعیتِ بودریار در حال طیکردن روند تخریب مناظر اقتصادی است. ظهور حادواقعیتها، آسیبی در درجۀ اول اجتماعی است که با ورود به حوزۀ مصرف و نمایشی و زیباییشناختیکردن زندگی از اساسیترین عوامل استحالۀ مناظر اقتصادی شهرهای معاصر و همچنین شهر گرگان به حساب میآید.
http://www.jaco-sj.com/article_109804_278dbccf9af7d8c151861df46c8569e0.pdf
2020-06-21
5
12
10.22034/jaco.2020.217525.1144
منظر اقتصادی
حاد واقعیت
مصرف
گرگان
اقتصاد سیاسی
محمدرضا
فروزنده
nozhan.frouzandeh@gmail.com
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فاطمه
رجبی
fatemehrajabi@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
مهدی
حسینزاده
mehdi.hoseinzadeh1372@gmail.con
3
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
محمدرضا
سرتیپی اصفهانی
mohammad.sartipi@ut.ac.ir
4
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
دلارام
رجبپور
dellaram.rajabpour@gmail.com
5
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
سبا
دوبحری
saba.dobahri@yahoo.com
6
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
پریسا
منوچهری
pmanoochehri72@gmail.com
7
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
آتشینبار، محمد. (1394). منظر خیابان نفوذی. منظر، 7(30)، 54-61.
1
احمدیپور،زهرا و لشگری، احسان. (1391). برهمکنش فرآیندهای تاریخی و اقتصاد سیاسی شهر؛ مطالعه موردی: نظام شهری ایران پس از انقلاب مشروطه. مجله جغرافیا، (81)، 15-21.
2
بودریار، ژان. (۱۳۸۹). جامعۀ مصرفی (ترجمۀ پیروز ایزدی). تهران: ثالث.
3
بودریار، ژان. (۱۳۷۴). وانمودهها (ترجمۀ مانی حقیقی). تهران: مرکز.
4
تاجیک، محمدرضا. (1387). رسانه و بحران در عصر فراواقعیت (با تأکید بر بحران هویت). پژوهشنامۀ علوم سیاسی، 4(1)، 51-83.
5
جین، مارک. (1397). شهرها و مصرف (ترجمۀ مرتضی قلیچ). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
6
خیرالدین، رضا؛ حقبیان، رسول و شکوهی بیدهندی، محمدصالح. (1398). بازکاوی مؤلفههای ناکامی تجربه ایجاد پیادهراه 17 شهریور شهر تهران. باغ نظر، 16(81)، 51-60.
7
فروزنده، محمدرضا. (1397). طراحی منظر مرکز شهر با رویکرد نشانهشناسی مبتنیبر جامعهشناسی صوری فضا (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد منظر). دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
8
کاظمی، عباس. (1396). پرسهزنی و زندگی روزمره ایرانی. تهران: انتشارات فرهنگ جاوید.
9
میرترابى، سعید. (1387). مسائل نفت ایران، چاپ چهارم. تهران: انتشارات قومس.
10
ون دن بریک، اَدری؛ برونز، دیدریچ؛ توبی، هیلد و بل، سایمون. (1398). تحقیق در معماری منظر: روشها و روششناسی (ترجمۀ سید امیر هاشمیزادگان و رضا کسروی). تهران: پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر.
11
Lane, R. J. (2000). Jean Baudrillard. Routledge: New York.
12
ORIGINAL_ARTICLE
گرگان از منظر میراث و آیین
حضور مردم در فضاهای شهری با هدف «بودن در فضا» یکی از مؤلفههای سرزندگی فضاهای شهری است که منجر به ارتقای سطح روابط اجتماعی، افزایش امنیت، ایجاد حس تعلق به مکان با امکان افزایش وقوع خاطرۀ فردی و جمعی و کاهش جرم و جنایت در شهر میشود. فضاهای آیینی از دیرباز نقش مهمی در شکلدهی به منظر شهرها داشتهاند و از قویترین تجربههای فضاهای جمعی و یکی از علل اصلی شکلگیری شهرها بودهاند. امروزه مؤلفههای کالبدی شهرهای سنتی، حتی در صورت بقا، فاقد پویایی و حضورپذیری هستند و فعالیت آنها تنها محدود به مناسبات خاص اجتماعی و مذهبی شده است. در بازدید میدانی دو روزه از بافت سنتی گرگان آنچه بیش از همه نظر مخاطب را به خود جلب میکند، تعدد تکایا، حسینیهها و مساجدی است که به لحاظ قرارگیری در هستۀ مرکزی محلات، واشدگاههایی با پتانسیلهای اجتماعی، مذهبی و اقتصادی بالا هستند که در گذشته تجلیگاه فرهنگ، دین، حیات اجتماعی بوده و به طور کلی هویت اجتماعی مردم گرگان را شکل دادهاند. حال آنکه به واسطۀ تغییر سبک زندگی، نیازهای مردم و الگوی شهرسازی مدرن، این عرصهها به هستههایی خاموش در قلب بافت سنتی و ارزشمند گرگان تبدیل شدهاند. از اینرو در این مقاله سعی شده با استفاده از روش توصیف و تحلیل کیفی به بررسی مناظر میراثی و آیینی شهر گرگان در متون و منایع قدیمی و جدید بپردازیم و علل تعدد مساجد و تکایا در این شهر را از میان این متون و بازدید میدانی شهر واکاوی کنیم.
http://www.jaco-sj.com/article_109805_e523fee72c68bfe81e1f1a80f0ee9c71.pdf
2020-06-21
13
22
10.22034/jaco.2020.218052.1142
فرهنگ
منظر میراثی
منظر آیینی
مساجد
تکایا
مرکز محل
ریحانه
خرم رویی
nike_2020@yahoo.com
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
پرتو
پهلوان
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری منظر، دانشگاه شهید بهشتی، ایران.
AUTHOR
الهه
ظریف عسگری
3
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
سمیه
صبوری
4
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
پریسا
دانشی
5
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
پدرام
صدفی کهنه شهری
pedram.sadafi@ut.ac.ir
6
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
ابرقویی فرد، حمیده؛ صابونچی، پریچهر و فرزین، احمدعلی. (1397). بازخوانی نقش مناظر آیینی در هویت بخشی به شهرهای ایرانی، باغ نظر، 15(65)، 5-12.
1
ابن حوقل، ابوالقاسم محمد. (1366). صورهالارض (ترجمۀ جعفر شعار). تهران:امیرکبیر.
2
پرچکانی، پروانه. (1393). گردشگری میراث فرهنگی (ظرفیتهای توسعۀ فرهنگی تهران. منظر، 6(28)، 24-29.
3
جوادی، شهر و ملاصالحی، حکمتاله. (1396). نقدی بر اماکن مذهبی-آیینی ایرانبا تکیهبر پیشینۀ تاریخی آن. مجله هنر و تمدن شرق، 5(16)،23-32.
4
جوادی، شهره. (1397). اماکن مقدس با پیشینۀ نیایشگاه «مهر». مجله هنر و تمدن شرق، 6(19)، 10-15.
5
حاجی عیدی، حجتاله. (1392). بازسازی بافت تاریخی جهت هویتبخشی به فضاهای شهری (پایاننامۀ منتشرنشدۀ کارشناسی ارشد). واحد علوم و تحقیقات سیرجان، کرمان.
6
حبیبی،محسن. (1395). شار تا شهر. چاپ پانزدهم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
7
خرمرویی، ریحانه؛ ماهان، امین و فرزین، احمدعلی. (1397). تبیین مفهوم منظر آیینی و بررسی جلوههای تبلور آن. هویت شهر، 13(38)، 51-62.
8
دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ. (1380). تاریخ ماد (ترجمۀ کریم کشاورز). تهران: علمی فرهنگی.
9
رابینو، هیاسین لویی. (1383). مازندران و استرآباد (ترجمۀ غلامعلی وحید مازندرانی). تهران: علمی فرهنگی.
10
روشنی، صالح؛ رضوانی، نوشین و پاسیان خمری، رضا. (1397). سنجش و رتبهبندی حس تعلق مکانی محلات بافت تاریخی گرگان. مرمت و معماری ایران، 8(15)، 89-106.
11
شارپ، رالف نورمن. (1382). فرمانهای شاهنشاهی هخامنشی. تهران: پازینه.
12
طبری، محمدبن جریر. (1375). تاریخ طبری (ترجمۀ ابوالقاسم پاینده). تهران: اساطیر.
13
علی الحسابی، مهران و پای کن، عصمت. (1392). تدوین چارچوب مفهومی تعامل شهر و آیینهای جمعی و بررسی مصداقهای آن در آیینهای عاشورایی. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، (12)، 27-36.
14
کیانی، محمدیوسف. (1354). گزارش مقدماتی کاوشهای جرجان. گزارشهای سومین مجمع سالانۀ کاوشها و پژوهش2های باستانشناسی در ایران، زیرنظر فیروز باقرزاده. تهران: مرکز باستانشناسی ایران.
15
گوتمیشت، آلفرد. (1356). تاریخ ایران و ممکالک همجوار آن از زمان اسکندر تا انقراض اشکانیان (ترجمۀ کیکاووی جهانداری). تهران: علمی.
16
محدثی، جلال. (1389). آیین و منظر (شکلگیری منظر شهری آیینی در مناسبات اجتماعی. منظر، 2(10)، 18-21.
17
مخلص، فرنوش؛ فرزین، احمدعلی و جوادی، شهره. (1392). مزار پیرمراد، منظر فرهنگی-آیین شهرستان بانه. باغ نظر، 23(10)، 27-38.
18
مخلصی، محمدعلی. (1385). آثار باستانی جرجان، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. ج. 10. تهران: بنیاد دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
19
مرتضایی، محمد. (1386). مطالعۀ زیرساخت طبیعی و فرهنگی در شکلگیری شهر گرگان (جرج ان) در دوران اسلامی با مطالعۀ موردی: کاوش در محوطۀ اسلامی شهر گرگان. اثر، (42)، 140-146.
20
معشی، میرظهیرالدین. (1363). تاریخ طبرستان و رویان در مازندران (به اهتمام برنهارد دارن). تهران: نشر گسترده.
21
مقدسی، ابوعبدالله محمدبن احمد. (1361). احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم (ترجمۀ علینقی منزوی). تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
22
مقسمی ، گلشن و اسپو محله ای، مریم . (1395). مراسم آئینی محرم در بافت تاریخی گرگان.فصلنامۀ مطالعات فرهنگی،(12)، 21-28.
23
ملک شهمیرزادی، صادق. (1378). ایران در پیش از تاریخ: باستانشناسی ایران از آغاز تا سپیدهدم شهرنشینی. تهران: معاونت پژوهشی میراث فرهنگی کشور.
24
ملک شهمیرزادی، صادق و جبرئیل نوکنده. (1379). آق کنده. تهران: معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی کشور.
25
ملویل، چارلز و امبر، سزن. (1370). تاریخ زمینلرزههای ایران (ترجمۀ ابوالحسن رده). تهران:آگاه.
26
منصوری، سیدامیر. (1392). منظر آیینی. منظر، (24)، 5-6.
27
منصوری، سیدامیر. (1393). منظر فرهنگی، یک اصطلاح عامیانه. منظر، (28)، 45-46.
28
ORIGINAL_ARTICLE
فضای جمعی، مفهومی رو به زوال ارزیابی کیفیت اجتماعی فضاهای شهری در بافت تاریخی شهر گرگان
ررسی ماهیت اجتماعی فضاهای شهری، با ادبیات و رویکردهای متفاوتی مورد توجه قرار گرفته است. فضای شهری و فضای عمومی، تعاریفی بر پایۀ وجه کالبدی، عملکردی فضا، حق حضور و استفادۀ یکسان برای همۀ افراد هستند؛ اما فضای جمعی بهعنوان مفهومی جدیدتر بر ابعاد کالبدی –تقابل فضا در مقابل توده- و کارکردی –حضور افراد- تکیه نداشته و با برخورداری از وجه معنایی، بر مبنای شکلگیری تعاملات اجتماعی و فعالیتهای مشترک تعریف میشود. امروزه با کمرنگشدن بعد اجتماعی فضا در شهرهای معاصر، اغلب فضاهای جمعی به فضاهای عمومی تنزل یافتهاند. ضرورت پرداختن به مسئلۀ ناکارآمدی اجتماعی فضا در بافت تاریخی شهرهایی نظیر گرگان، از یک سو آسیبپذیری این بخش از شهرها بوده و از سوی دیگر برخاسته از تأثیر مثبتی است که پویایی اجتماعی فضاهای جمعی موفق، بر کیفیت فضایی بافت و استمرار حیات آن دارد. ارزیابی ابعاد اجتماعی فضاهای شهری واقع در بافت تاریخی گرگان، جایگاه تاریخی و دامنۀ اثرگذاری فضاهای عمومی و جمعی را در سازمان فضایی و حیات اجتماعی شهر مشخص کرده و بررسی تغییرات این فضاها در پی تحولات و اقدامات مدیریتی متأخر، زمینه را برای کشف ماهیت اجتماعی کنونی آنها فراهم میآورد.هدف از نوشتار حاضر بررسی روند تحول فضاهای شهری در بافت تاریخی گرگان، براساس مؤلفههای کالبدی، کارکردی و معنایی است. در این راستا تحولات اجتماعی فضا، در انطباق با پیامدهای تحولات درونی و اقدامات بیرونی اعمال شده بر بافت سنجیده شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. بازارها و مراکز محلات دو گونه فضاهای شهری در بافت تاریخی گرگان بودهاند که امروزه هریک بنابر تغییرات رخ داده، دارای درجات متفاوتی از اجتماعیبودن هستند. بازار مرکزی شهر بنابر نقش اقتصادی و ویژگیهایی چون تنوع عملکردی و دسترسیپذیری، همچنان دارای اثرگذاری اجتماعی است. اما فضای مرکز محلات به دلیل تغییرات تدریجی بافت در طی صد سال اخیر از جمله همگامنشدن با روند توسعه، ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای روزمرۀ ساکنان و تحول ساختار جمعیتی نقش اجتماعی خود را از دست دادهاند. محدودماندن اقدامات مدیریتی به تمهیدات سختافزاری و کالبدی نیز به این روند دامن زده است و تنها استمرار وجه معنایی فضای جمعی مرکز محلات با تمرکز بر کارکرد آیینی آنها، تداوم حیات اجتماعی را به شکل خاطرهای برجا مانده از گذشته هرچند به شکل دورهای و مناسبتی- میسر ساخته است.
http://www.jaco-sj.com/article_109806_8ea2dadd7ffcdef7ae518196e5ef96a5.pdf
2020-06-21
23
32
10.22034/jaco.2020.217608.1139
منظر شهری گرگان
فضای عمومی
فضای جمعی
روابط اجتماعی
مرکز محله
بازار
حمیده
ابرقویی فرد
hamide.abarghouyi@gmail.com
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
هدیه
برومند
hedieborouman@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
اردلان
طایفه حسینلو
ardalan.391@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
سید محمد مهدی
لطیفی
mehdii.latifi@ut.ac.ir
4
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
سیده یگانه
نبئی
yegane.nabaei@ut.ac.com
5
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
غزل
نیکزاد
ghazalnickzad@ut.ac.ir
6
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
آتشینبار، محمد. (1394). منظر خیابان نفوذی؛ تأثیرخیابانهای نفوذی بر منظر شهری پاریس. منظر، 7(30)، 54-61.
1
پیرنیا، محمد کریم. (۱۳۹۲). معماری ایرانی. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
2
جیکوبز، جین. (1392). مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی (ترجمۀ حمیدرضا پارسی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3
خانلری، الهام و میرسعیدی، لیلا. (1389). بررسی روند تحول مسکن گــرگان در دورۀ پهلوی اول. همایــش منطقهای خانه ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی گنبد کاووس.
4
رضوانی، نوشین؛ بهزادفر، مصطفی و حبیبی، کیومرث. (1396). ارزیابی بافتهای تاریخی بر پایه هنجار حس تعلق به مکان (نمونه مطالعاتی: محلۀ سرچشمه گرگان). مجلۀ پژوهش و برنامهریزی شهری، 8(29)، 23-42.
5
رضوانی، نوشین و حبیبی، کیومرث. (1393). بررسی میزان انطباق پذیری شهرسازی اسلامی با شهرهای معاصر ایران . اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار: 13-1.
6
روو، فیلیپ. (1389)، منظر شهری، یک امتیاز عمومی، ترجمه: مریم السادات منصوری، مجله منظر، (13)، 10-21.
7
روو، فیلیپ. (1389). منظر شهری، یک امتیاز عمومی (ترجمۀ مریمالسادات منصور). منظر، (11)، 8-11.
8
طبرسا، محمدعلی؛ پاسیان خمری، رضا و حسینی فوجردی، سید محسن. (1397) کاربرد تکنیک چیدمان فضا برای مقایسۀ تطبیقی میان ساختار فضایی بافتهای تاریخی و توسعههای جدید شهری. مجلۀ معماری و شهرسازی ایران، (15)، 5-16.
9
کرمونا، متیو. (1394). مکانهای عمومی و فضاهای شهری (ترجمۀ فریبا قرائی). تهران: دانشگاه هنر.
10
کیانی، محمد یوسف. (1366). شهرهای ایران. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
11
لوفور، هانری. (1395). درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور (ترجمۀ آیدین ترکمه). تهران: نشر تیسا.
12
محمدزاده، شبنم و منصوری، سید امیر. (1396). تحولات سازمان فضایی شهر تبریز از اوایل اسلام تا دورۀ قاجار. باغ نظر، 51 (14)، 21-32.
13
مدنیپور، علی. (1391). فضاهای عمومی و خصوصی شهر (ترجمۀ فرشاد نوریان). تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
14
معینی، اسدالله. (1344). جغرافیا و جغرافیای طبیعی گرگان و دشت. تهران: چاپخانه شرکت سهامی طبع کتاب.
15
معطوفی، اسدالله. (1374). استرآباد و گرگان در بستر تاریخ، نگاهی به 5000 سال تاریخ منطقه. مشهد: انتشارات درخشش.
16
منصوری، سید امیر. (1386). دو دوره سازمان فضایی در شهر ایرانی: قبل و بعد از اسلام. باغ نظر، 1(7)، 49-60.
17
منصوری، سید امیر. (1392). سازمان فضایی در شهر ایرانی اسلامی. مجله هنر و تمدن شرق، 1(1)، 51-62.
18
مریم السادات منصوری. (1394). زیباییشناسی فضای جمعی؛ارزیابی زیبایی در سه فضای شهر تهران. منظر، 7(30)،62-69.
19
موسوی سروینه باغی، الهه سادات؛ مرادی، نینا و رنجبر، احسان. (۱۳۹۴). گونهشناسی کالبدی میدانهای مرکز محلله در بافت تاریخی گرگان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی-اسلامی، (21)، 20-32.
20
میرکتولی، جعفر و مدانلو جویباری، مسعود. (1391). تحلیل عوامل مؤثر بر تحول کالبدی مراکز تجاری شهرها، مطالعه موردی شهر گرگان. نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری، (8)، 12-24.
21
نظیف، حسن. (1390). نقش تکایا در پایدارى کالبدى بافت تاریخى گرگان. اولین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی، تبریز، ایران.
22
Amin, A., & Amin, A. (2008). space Collective culture and urban public space. (December 2014), 37–41. https://doi.org/10.1080/13604810801933495
23
Carr, s., Francis, m.,rilvin, l.G,. & Stone, A. M. (1992). Public space. Cambridge: Cambridge university press.
24
Dovey, K., 2000. Spaces of ‘becoming’. In: Proceedings of the 16th Conference of the International Association for People– Environment Studies, Paris.
25
Francis, J., Giles-corti, B., Wood, L., & Knuiman, M. (2012). Creating sense of community : The role of public space. Journal of Environmental Psychology, 32(4), 401–409. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2012.07.002
26
Goheen, P. G. (1998). Public space and the geography of the modern city. 4, 479–496.
27
Hillier, B., Penn, A., Hanson, J., Grajews ki, T., & Xu, J. (1993), Natural movement: Or, configuration and attraction in urban pedestrian movement. Environment and Planning B: Planning and Design, 20, 29-66.
28
Rivlin, L., 2000. The Nature of Found Spaces. In: Proceedings of the 16th Conference of the International Association for People–Environment Studies. Paris.
29
Thompson, C. W. (2002). Urban open space in the 21st century. Landscape and urban planning, 60(2), 59-72.
30
Whyte, William H. 2005. The social life of small urban spaces. Santa Monica, CA: Direct Cinema Ltd.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تعاملات شهر و طبیعت در شکلگیری بافت قدیم و جدید شهر گرگان با تأکید بر مفاهیم منظر
از دیرباز مکانیابی و استقرار شهرها به ساختار طبیعی و اقلیمی منطقه وابستگی داشته است و شکل شهر و منظر و به تبع آن ساختارهای معماری در هماهنگی با ویژگیهای کالبدی مانند توپوگرافی زمین، پوشش گیاهی و جانوری، آب و سایر عوامل دخیل در اکوسیستم، شکل میگیرند. علاوه بر آن، عوامل محیطی همواره در ذهن ساکنین و بهرهبرداران منظر دارای هویت هستند و به آن معنا میبخشند. از اینروست که یک درخت قدیمی، جریان آب و بسیاری دیگر از عوامل منظر در ذهن ماندگار و گاه به صورت نمادین مقدس میشوند.تنوع شکل زمین و رابطۀ متقابل شهر و بستر، تعاملات محیط و ساختار مصنوع و شکلگیری منظر هویتمند در بسیاری از شهرهای ایران از جمله گرگان قابل مشاهده است. همجواری با جنگل، رودخانه و کوهستان از جمله ویژگیهای خاص منظرینی است که در این شهر وجود دارد. از اینرو این پژوهش بر آن است تا با رویکردی کیفی و بر مبنای تحلیلهای تفسیری – تاریخی و موردپژوهی به بررسی رویکردهای مواجهه با طبیعت در شهر گرگان بپردازد. لذا پژوهش حاضر که منتج از یک بازدید میدانی گروهی و سه روزه از شهر گرگان بوده و در تلاش است با بررسی متون و منابع مکتوب به شناسایی عوامل اکولوژیک مؤثر در شکلدهی منظر شهری گرگان بپردازد و با مطالعۀ میدانی به بررسی رابطۀ متقابل این دو باهم پرداخته و وجوه عینی و ذهنی مؤثر در شکلگیری منظر اکولوژیک را معرفی کند.
http://www.jaco-sj.com/article_109807_7d03f91df6d0a7055a9e959b770e9ed0.pdf
2020-06-21
33
40
10.22034/jaco.2020.218502.1145
اکولوژی
گرگان
منظر
شهر
امین
ماهان
mahan_landscape@yahoo.com
1
استادیار گروه معماری، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، ایران.
LEAD_AUTHOR
دلارام
سعیدی
d.saeedi93@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
الهام
ابراهیمی
elham.ebrahimi.ki@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
نرگس
نوری
4
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
آیسان
شریفیان
5
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
ماندانا
ماهرویی
mandana720@gmail.com
6
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
ابن حوقل، ابوالقاسم محمد. (1366). صوره الارض (ترجمۀ جعفر شعار). تهران: امیرکبیر.
1
اردلانفر، ندا. (1394). نخستین نقشۀ جغرافیایی استرآباد. فصلنامه اختصاصی مطالعات فرهنگی، 1(2)، 6-18.
2
بهزادفر، مصطفی، رضوانی، نوشین (1394). بررسی تطبیقی هنجارهای ریخت شناسی شهرسازی اسلامی در بافت تاریخی ( موردکاوی : محله سرچشمه شهر گرگان)، فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی، (6)، 3-22.
3
پاسیان خمری، رضا؛ رجبعلی، حسن و فرخزاد، محمد. (1396)، سیر دگرگونی فضای بسته، فضای سرپوشیده و فضای باز در خانههای تاریخی گرگان از دوره قاجاریه تا پهلوی اول. دوفصلنامه مرمت و معماری ایران،7(13)، 91-106.
4
پوراحمد احمد؛ حسام، مهدی؛ آشور، حدیثه و محمدپور، صابر. (1389). تحلیلی بر الگوی گسترش کالبدی-فضایی شهر گرگان. نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری. 1(3)، 1-18.
5
جوادی،شهره. (1386). اماکن مقدس در ارتباط با طبیعت (آب، درخت و کوه). باغ نظر، 4(8)، 1-22.
6
حسام، مهدی؛ پوراحمد، احمد و آشور، حدیثه. (1392).آثار زیستمحیطی گسترش افقی شهر (مطالعه موردی: شهر گرگان). نشریۀ محیط شناسی، 39(3)، 91-104.
7
رابینو، هیاسین لویی. (1383). مازندران و استرآباد (ترجمۀ غلامعلی وحید مازندرانی). تهران: علمی و فرهنگی.
8
رفعت، رسول. (1392). ظرفیت پنهان بومشناسی تلاقی طبیعت و تاریخ در شهر. منظر، 5(22)، 42-44.
9
شیبانی، مهدی و اسماعیلدخت، مریم. (1394). شارباغ ایرانی،جایگاه باغ ایرانی در منظر شهری. منظر، 7(33)، 14-21.
10
صارمی، حمیدرضا؛ تقینژاد، کاظم و پیری، سیما. (1395). تجلی اصل وحدت در کثرت در مرکز محله شهر اسلامی (مطالعه موردی: میدانگاه عباسعلی شهر گرگان). فصلنامه مطالعات شهر ایرانی- اسلامی، 7(26)،21-29.
11
فرهی فریمانی، مریم و حقیقتبین، مهدی. (1395). واکاوی ادراک ایرانیان در مواجهه با طبیعت (مطالعه موردی؛ بررسی تولیدات علمی در رشته معماری منظر و حوزه هنر و معماری). مجلۀ شهر ایرانی اسلامی، (24)، 33-42.
12
قلیچخانی، بهنام؛ اعتصام، ایرج و مختاباد امرئی، سید مصطفی .(1392). تحلیل تحولات کالبدی خانه های گرگان در دوران قاجار. هویت شهر، 7(16)، 51- 62.
13
ماهان، امین و منصوری، سید امیر. (1396). مفهوم منظر با تأکید بر نظر صاحبنظران رشته های مختلف. باغ نظر، 14(47)، 43-56.
14
مدیری، مهدی؛ ذهاب ناظوری، سمیه؛ عل یبخشی، زهرا؛ افشارمنش، حمیده و عباسی، محمد. (1391). بررسی جهت مناسب استقرار ساختمانها براساس تابش آفتاب و جهت باد (مطالعه موردی: شهر گرگان). مجلۀ جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 2(2)، 146-156.
15
منصوری، سیدامیر. (1390). منظر ایرانی، تقدس بالا. منظر، 3(14)، 5.
16
منصوری، سیدامیر. (1394). زندگی رو به دشت. منظر، 7(32)، 3.
17
منصوری، سیدامیر. (1395). منظر ایرانی: رابطۀ دوگانه. منظر، 8(37)، 3.
18
موسوی سروینه باغی؛ الهه سادات؛ مرادی، نینا و رنجبر، احسان. (1394). گونهشناسی کالبدیی میدانهای مرکز محله در بافت تاریخی گرگان، شهر ایرانی اسلامی، (21)، 67-87.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی فرهنگی مفهوم سرزندگی در شهرهای ایرانی
این معیارها مفهوم غربی سرزندگی را مدنظر داشتهاند. در واقع میتوان گفت پژوهشگران داخلی به معیارهای سرزندگی بومی، کمتر توجه کردهاند. بنابراین بازخوانی، مفهوم سرزندگی براساس داشتههای فرهنگی ایرانی امری ضروری است. بدینمنظور این پژوهش با استفاده از مفهوم سرزندگی شهری، براساس دو نمونه از آثار مکتوب فرهنگی «دیوان حافظ» و «مدینه الفاضله» ابن عربی، سعی در دسترسی به مفهوم این مقوله در نگاه ایرانی داشته است. این نگاه با نظر پژوهشگران معاصر داخلی مقایسه و تطبیق داده شده و سپس با نظر محققان غیر ایرانی مقایسه شده است.چه شباهتها و یا تفاوتهایی میان پیشینۀ فرهنگ ایرانی در نگاه به پویایی و سرزندگی شهری مطلوب و آرای صاحبنظران فارسیزبان و یا غیر فارسیزبان معاصر در این زمینه میتوان یافت؟بررسی میزان انطباق آرای صاحبنظران ایرانی در مقولۀ سرزندگی شهری با پیشینۀ فرهنگ ایرانی است.این مطالعه با رویکردی کیفی به تحلیل محتوا در مجموعه دادههایی میپردازد که از مطالعۀ متون کهن فرهنگی ایرانی، اطلاعات کتابخانهای، اسنادی و نظر صاحبنظران ایرانی و خارجی به دست آمده است. روششناسی پژوهش جهت تدوین فرضیههای این مطالعه و استخراج مفهوم سرزندگی در شهرهای ایرانی براساس داشتههای فرهنگی آن تدوین شده است. انتخاب محققان معاصر ایرانی جهت انعکاس آرای آنها در این مقاله، براساس میزان استفاده از نظراتشان در مجامع آکادمیک ایران انجام شده است. نظرات ارائهشده از این محققان در آثار آکادمیک داخلی استفادۀ بیشتری داشته است. نظرات محققان خارجی نیز اغلب براساس اهمیت محقق در مبحث سرزندگی در فضای فرهنگی غرب و نیز توجه مخاطبان فارسیزبان به آرای آنها انتخاب شدهاند. از مقایسۀ مفهومی تعاریف معاصر درمییابیم که صاحبنظران داخلی تاکنون بیشتر به معیارهای خرد و کالبدی سرزندگی مانند پیادهمداری و خوانایی، حیات شبانه، فضاهای سبز، تنوع و زیباییشناسی توجه داشتهاند و مهمترین اصل سرزندگی برای آنان ارتقای کیفیت محیط بوده است. این در حالی است که اندیشمندان خارجی به معیارهای کلان سرزندگی نظیر پویایی اقتصاد منطقهای، جذابیت جهانی و توریسم، تابآوری، پویایی مناطق شهری، پویایی محلهها و مانند اینها توجه داشته و برای آنها ارتقای کیفیت محیط تنها یکی از ویژگیهای سرزندگی بوده است. تفاوت این نظریات میتواند نشاندهندۀ فرهنگ، نیاز و نگرش مردمان در فرهنگهای متفاوت باشد. علاوهبراین، برخی از معیارهای دیگر که توسط اندیشمندان خارجی ارائه شده، باعث ارتقای کیفیت حضور مردم در شهر میشود، در صورتی که برخی از معیارهای اصلی ارائهشده توسط دانشمندان ایرانی (مانند پیادهمداری)، صرفاً حضور مردم را بهمثابۀ هدف در نظر میگیرند. اما معیارهایی مانند تعامل مداوم و دوسویۀ مردم با دولت یا رقابت اقتصادی سالم، باعث حضور مثبت و آگاهانه و تأثیرگذار مردم در فضاهای شهری میشود. زیرا این حضور است که باعث جنبوجوش، سرزندگی و پویایی در شهر شده است. از طرف دیگر با مطالعۀ رویکرد فارابی و حافظ به سرزندگی شهری مشخص شد نظرات غیر ایرانی با بخشی از پیشینۀ فرهنگ ایرانی در مورد شهر ایدهآل همپوشانی دارد؛ از جمله مفهوم حس مکان و صلح در شهر مورد نظر حافظ و فارابی. این مفاهیم در نظرات شهرسازان غربی بسیار تأکید شده است. شاید تأکید زیاد صاحبنظران فارسیزبان معاصر بر مفاهیم کالبدی را بتوان نقطهضعفی در مفهوم سرزندگی شهرهای معاصر ایرانی دانست
http://www.jaco-sj.com/article_109803_ed57e42c24f4ddb9fdbc296b3f9da95f.pdf
2020-06-21
41
52
10.22034/jaco.2020.231314.1160
سرزندگی
شهر
فرهنگ ایرانی
امنیت
حس مکان
الهام
نهاوندی
elham_nahavandi@yahoo.com
1
دکتری شهرسازی، پژوهشکدۀ نظر، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
آجیلیان، شیوا؛ شوقی مطلق، یاسمن و شایان، موژان. (1394). بررسی تطبیقی شاخص های موثر بر ارتقا سرزندگی در محلات مسکونی با تاکید بر توسعه پایدار (نمونه موردی: شهر جدید گلبهار). سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری. تهران: کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری.
1
احمدی، فرشته و نیکبخت، بهناز. (1394). طراحی فضاهای عمومی شهری براساس تحلیل رابطۀ بین فرم شهر و سرزندگی مطالعه موردی: محله همت آباد، سومین کنگره بین المللی عمران معماری و توسعه شهری، تهران، دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری، دانشگاه شهید بهشتی.
2
بازوندی، فرشاد، شهباری، مهرداد .(1393). نقش سرزندگی در ایجاد تصویر ذهنی شهروندان و میزان بهرهگیری از فضای شهری (مطالعه موردی: پیادهراه خیابان سپهسالار تهران). دو فصلنامه پژوهشهای منظر شهر، 1(1)، 33 -44.
3
پاکزاد، جهانشاه. (1384). راهنمای طراحی شهری در فضاهای ایران. تهران: شرکت طرح و نشر پیام تهران.
4
جمشیدی، محمد حسین. (1396). بررسی و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺻﻠﺢ در ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ اﻟﻤﺴﺎﻟﻤﻪ (ﺷﻬﺮﺻﻠﺢ) ﻓﺎراﺑﯽ و ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺻﻠﺢ ﭘﺎﯾﺪارﮐﺎﻧﺖ. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8(3)، 1-28.
5
خستو، مریم و سعیدی رضوانی، نوید. (1389). عوامل مؤثر بر سرزندگی فضاهای شهری. هویت شهر، 4 (6)، 63-73.
6
حافظ، شمس الدین محمد. (1394). دیوان حافظ. بررسی و تصحیح غنی قزوینی. تهران: ققنوس.
7
سیادتی، امیرحسین و علی الحسابی، مهران. (۱۳۹۳). رهیافتی به سوی افزایش سرزندگی در خیابان ها به عنوان فضاهای شهری. اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعۀ پایدار. تهران: مؤسسۀ ایرانیان، انجمن معماری ایران.
8
شالی امینی، وحید و بهبودیان باجگیران، سعید. (۱۳۸۹). معیارهای دستیابی به سرزندگی پایدار در فضاهای عمومی شهرهای جدید با تکیه بر شاخصهای توسعه پایدار (مطالعه موردی شهر جدید گلبهار)، نخستین همایش توسعه شهری پایدار. تهران: قطب علمی توسعه شهری پایدار.
9
شایسته پایداری، علیرضا. (۱۳۹۳). چرایی و چگونگی خلق مراکز سرزنده؛ مولفهها و شاخصها. اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار. تهران: مؤسسۀ ایرانیان، انجمن معماری ایران.
10
صادقی فسایی، سهیلا و عرفانمنش، ایمان. (1394). مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی (مورد مطالعه: تأثیرات مدرن شدن بر خانوادۀ ایرانی). نشریه راهبرد فرهنگ، 8(29)، 61-91.
11
صیفی کاران، مهدیه؛ خیرخواه، زینب و محمدی، نرگس. (1394). بررسی شاخصهای کیفیت در پروژۀ پیادهراه سازی میدان امام حسین و خیابان 17 شهریور. سومین کنگره بینالمللی عمران، معماری و توسعۀ شهری، تهران.
12
قائمی، فرزاد. (1395). تحلیل کهنالگویی آرمانشهرگرایی و سیر الگووارههای ادبیات آرمان شهری در ادب کلاسیک ایران. پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، 5(1)، 131-150.
13
فاراﺑﯽ، اﺑﻮﻧﺼﺮ ﻣﺤﻤﺪ. (1377). آراء اﻫـﻞ اﻟﻤﺪینه اﻟﻔﺎﺿـﻠﻪ و ﻣﻀـﺎدات ها (ﻣﻘﺪﻣـﻪ و ﺷـﺮح ﻋﻠـﯽ ﺑـﻮﻣﻠﺤﻢ). ﺑﯿﺮوت: داراﻟﺘﻌﺎرف ﻟﻠﻤﻄﺒﻮﻋﺎت.
14
کرباسی زاده، علی و ذوالفقاری، زهرا. (1392). ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺷﻬﺮ ﺧﺪای آﮔﻮﺳﺘﻴﻦ و ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻓﺎﺿﻠﻪ ﻓﺎراﺑﻲ، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، 14(3)، 73-90.
15
گاﻟﺴﺘﻮن، ﻣﺎرﯾﺎم. (1386). ﺳﯿﺎﺳﺖ و ﻓﻀﯿﻠﺖ (ﺗﺮﺟﻤۀ ﺣﺎﺗﻢ ﻗﺎدری). ﺗﻬﺮان: بقعه.
16
لقایی، حسنعلی؛ پاکزاد، مریم و فروزانپور، علی. ( ۱۳۹۲). ارتقای کیفیت محیطی و سرزندگی عرصههای عمومی شهر جدید پردیس از طریق طراحی شهری پایدار. یازدهمین همایش ملی ارزیابی اثرات محیط زیستی. تهران: انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، سازمان حفاظت محیط زیست.
17
محمدی، مهرنوش و حقیقتبین. مهدی. (1394). مقایسۀ میزان اثربخشی آب و پوشش گیاهی در ارتقاء سرزندگی محلات شهری از نگاه شهروندان (نمونه موردی: شهر رشت-محلات: منظریه، لب آب و پل بوسار). سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری. تهران: کنگره بیننالمللی عمران، معماری و توسعه شهری.
18
نقیزاده، محمد. (1388). پی ﺟﻮﻳﻲِ ﺑﺎرزهﻫﺎی ﺷﻬﺮ از ﻣﻨﻈﺮ ﺣﺎﻓﻆ. هویت شهر، 3(5)، 123-136.
19
نراﻗﯽ، اﺣﻤﺪ. (1371). ﻣﻌﺮاج اﻟﺴﻌﺎده. ﺗﻬﺮان: ﻋﻠﻤﯿﻪ اﺳﻼمیه.
20
Balsas. C. (2004). Measuring the livability of an urban centre: an exploratory study of key performance indicators. Planning Practice & Research, 19(1), 101-110.
21
Government of South Australia. (2013). Adelaide after dark, Adelaide. Retrieved May 1, 2016, from http://assets.yoursay.sa.gov.au/production/2014/08/20/07_29_42_666_Vibrant_Cities_ SOG.PDF
22
Karras, J. (2015). The 10 Traits of VIBRANT Cities. Ebook, access in https://urbanscale.com/ebook/ 26/10/2019.
23
Molenda, I. & Sieg, G. (2013). Residential parking in vibrant city districts. Munster: Institute of Transport Economics Münster.
24
Packham, D. (2013). Creating a vibrant city centre. Chelmsford: Chelmsford city council.
25
Sarina Official Plan. (2013). Retrieved May 5, 2016, from http://www.city.sarnia.on.ca/cmsfiles/file/Planning/DraftOfficialPlan/Parts/UPDATED_PARTS/PART_2_PRINCIPLES_FOR_A_VIBRANT_CITY.pdf
26
Slack, E., Bourne, L.S. & Gertler, M.S. (2003). Vibrant Cities and City-Regions: Responding to Emerging Challenges. Torento: Enid Slack Consulting Inc and University of Toronto.
27
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ نامطلوب البرز و تهران پدیدارشناسی معنای ذهنی کوههای البرز از نگاه ساکنین شهر تهران
کوهها از دیرباز مظهر برکت و رحمت برای انسانها بودهاند. در تمدنهای باستانی، اغلب آیینهای مذهبی بر فراز کوهها برپا میشده، چراکه در تصور مردم، کوه نزدیکترین مکان به آسمان و جایگاه خدایان و، همچنین زندگی در کوه نشان بریدن از تعلقات دنیایی و پیوستن به علایق آن جهانی بوده است. اما به دلایل جغرافیایی، کوه برای سرزمین ایران و مردم آن دارای اهمیت بیشتری بوده است. آب، از مهمترین کارکرد برای ایرانیان به شمار میرفته است و علاوه بر آن، کارکردهای دفاعی، معیشتی، هوای مطبوع و سایر کارکردهای کالبدی آن سبب شده تا کوهها برای ایرانیان جدای از یک عنصر عینی و کالبدی، دارای معانی ذهنی نیز باشد. کوه برای ایرانیان یک مرکز و نمادی از بهشت بوده و ایرانیان در آن به عبادت میپرداختند. در ادوار تاریخی نیز، همواره کوه مورد ستایش ایرانیان بوده است. اما به مرور زمان و با ورود مذهب و مدرنیته در دو مرحلۀ تاریخی، اهمیت و کارکردهای این عنصر طبیعی-تاریخی برای ایرانیان کم شده است. امروزه شاهد آنیم که کاهش کارکردها و اهمیت کوه در زندگی مردم، منجر به کاهش اهمیت آن در ذهن مردم ساکن کوهپایۀ البرز شده است. چنانکه علیرغم تأکیدات بسیار در مطالعات علمی و طرحهای جامع شهری، ساکنان تهران، امروزه نمیتوانند از مواهب و مزیتهای کوههای شمالی خود بهرهمند شوند و نسبت به تخریب آن هم دچار بیتفاوتی شدهاند. نگارندگان مقاله بر این باورند که این کوهها در حال حاضر در ذهن تهرانیها، دارای معانی متعدد هستند ولی این معانی آنقدر پررنگ نیست که ساکنان تهران را نسبت به تخریب و تجاوز به کوه حساس کند و به طور کلی این مسئله اولویت و مطالبه تهرانیها نیست. لذا در این پژوهش با هدف یافتن معانی ذهنی مردم از کوههای البرز، از روش پدیدارشناسی استفاده شده و تحلیل یافتهها نیز از روش تحلیل مضمون و براساس دستهبندی سلسلهمراتبی با نظریات کینگ و رایان و برنارد صورت گرفته است.
http://www.jaco-sj.com/article_109808_5a4f46158915250d344d0dffad980a2f.pdf
2020-06-21
53
62
10.22034/jaco.2020.226890.1157
کوههای البرز
تهران
معنای ذهنی
پدیدارشناسی
تحلیل مضمون
بابک
داریوش
dean@gpmsh.ac.ir
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه ژنو سوئیس و پژوهشکدۀ نظر، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فاطمه
دستیار
dastyar@gpmsh.ac.ir
2
عضو هیئت علمی گروه معماری، مؤسسه پژوهشی شیخ بهایی، تهران، ایران.
AUTHOR
آل هاشمی, آیدا. (1393). دالانهای دی، عنصر هویت بخش منظر. منظر، (28)، 68-73.
1
اسگارد، آن. (1393). گزارش کارگاه پدیدارشناسی منظر، کوه و هویت (ترجمۀ ریحانه حجتی). منظر، (28)، 1. 1393.
2
افشار، قباد. (1393). پدیدهای به نام «کوه خواری در اطراف تهران». قابل دسترس در سایت: مشرق نیوز.
3
الیاده، میرچا. (1375). دین پژوهی (ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و. مطالعات فرهنگی.
4
پورداوود، ابراهیم .(1312). یسنا (جزئی از نامه مینوی اوستا). ج. 1. تهران: انتشارات انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی و ایران لیگ.
5
خواجه پیری، مهدیه. (1393). ظرفیت های منظرین کوهستان بی بی شهربانو، منظر، (26)، 74-78.
6
داریوش، بابک. (1395). کوهستان البرز در طرح جامع تهران. منظر، (37)، 45-55.
7
داریوش، بابک و آتشین بار، محمد. (1397). منظر کوه در شعر نوی پارسی. منظر، 10(42)، 32-37.
8
داریوش، بابک و متدین، حشمتاله. (1398). جایگاه کوه در ادبیات ایران در گذر زمان. باغ نظر، 16(71)، 77-86.
9
راهنمای آمادهسازی مناطق حفاظت شده کوهستانی. (1388). جلسه دیماه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، کارگروه گردشگری طبیعی و کوهستان، شورای شهر تهران.
10
ریتزر، جورج. (1382). نظریۀ جامعهشناسی در دوران معاصر (ترجمۀ محسن ثلاثی). تهران: علمی.
11
صفوی، یحیی و علیجانی، بهلول. (1385). بررسی عوامل جغرافیایی در آلودگی تهران. پژوهشهای جغرافیایی، (58)، 15-25.
12
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعی؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکۀ مضامین: روشی ساده و کارامد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، 10-15.
13
کرایب، یان. (1386) .نظریۀ اجتماعی کلاسیک (ترجمۀ شهناز مسمی پرست). تهران: آگه.
14
راشد محصل، محمدرضا؛ بهنام فر، محمد و زمانی پور، مریم. (1391). تجلی کوه در ایران باستان و نگاهی به جلوه های آن در ادب فارسی. مجله مطالعات ایرانی، (21)، 18-26.
15
موسوی، سید کاظم و خسروی، اشرف. (1387). پیوند خرد و اسطوره در داستان زال، پژوهشـنامه علوم انسـانی، (58)، 95-108.
16
نقوی، مریم. (1390). تحلیل سینوپتیکی عناصر اقلیمی مؤثر بر آلودگی هوای شهر تهران (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). ددانشگاه آزاد تهران مرکزی، ایران.
17
یار احمدی، سمانه. (1389). بررسی نقش لبهها در تحقق اهداف منظر. منظر، (11)، 30-42.
18
Boyatzis, R.E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development, Sage.
19
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative research in psychology, (2), 77-101.
20
Dariush, B. & Taghavian, N. (2019). Cultural Study of the Relationship between Mountain and the City. SOCIO-SPATIALSTUDIES, 3(5).
21
King, N. (1998). Template analysis, in G.Symon and Cassell (Eds) Qualitative method and analysis in organizational research. London: Sage.
22
King, N. & Horrocks, C. (2010). Interviews in Qualitative research. London: Sage.
23
Marshal, MN. (1996). Sampling for qualitative research, Family Practice, (6), 522-525.
24
Ryan, G.W & Bernard, H.R. (2000). Data Management and Analysis Methods, In Denzin, N.K.Lincoln, Y. S.(Eds), Handbook of qualitative research, 769-802, Thousand Oaks, CA: sage.
25