%0 Journal Article %T امر واقعی و امر داستانی در سینمای عباس کیارستمی با تمرکز بر فیلم «کلوزآپ» و «سه‌گانۀ کوکِر» %J هنر و تمدن شرق %I پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 2345-6612 %A سرسنگی, مجید %A سلیمان زاده, حامد %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 8 %N 30 %P 55-62 %! امر واقعی و امر داستانی در سینمای عباس کیارستمی با تمرکز بر فیلم «کلوزآپ» و «سه‌گانۀ کوکِر» %K امر واقعی %K امر داستانی %K عباس کیارستمی %K کلوزآپ %K سه‌گانۀ کوکِر %R 10.22034/jaco.2020.257809.1175 %X چکیده«عباس کیارستمی»، شناخته‌شده‌ترین چهرۀ سینمای ایران در عرصه‌های بین‌المللی است که تاکنون جوایز و افتخارات بسیاری از جشنواره‌ها و نهادهای معتبر سینمائی کسب کرده است. کیارستمی در فیلم‌های مستند و داستانی خود، به دنبال نشان‌دادن وجه اشتراک و تمایز میان امر واقعی و امر داستانی در سینماست. سینمای او با اتخاذ شیوه‌ای جدید در روایت و تعریف رویکردی نوین در چرخۀ تولید فیلم، صاحب سبکی متفاوت و مؤلف در جهان شده است. کیارستمی با آثارش اثبات می‌کند که سینما، توانایی ضبط ناقص واقعیت و داستان را در فضایی تلفیقی و ترکیبی میان این دو دارد. فیلم‌های «کلوزآپ» و «سه‌گانۀ کوکِر» شامل فیلم‌های «خانۀ دوست کجاست؟»،«زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون»، نمونه‌هایی موفق از دخالت آگاهانۀ کیارستمی در روایت شبه‌داستانی در بستری مستندگونه است. %U http://www.jaco-sj.com/article_121474_4979b56e3fe35235c13104d71cbfd765.pdf