per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2013-10-01
1
1
3
8
3685
در جستجوی هویت شرق
In Search of the Orient identity
سخن سردبیر
shohrehjavadi@gmail.com
1
مشرق زمین مهد تمدنها و ادیان بزرگ بوده است؛ این اعتقاد مشهوری است که در منابع متعدد تاریخی، باستانشناسی و فرهنگی به آن تصریح شده است. قلمرو جغرافیایی شرق از شمال آفریقا تا سند و از آسیای مرکزی تا اقیانوس هند را در برمیگیرد، لیکن مفهوم شرق هنوز تلقی واحدی ندارد و نقاط اشتراک ساکنان این سرزمین روشن نیست. علاوه بر این علت نظام دوقطبی و قرارگیری شرق در برابر غرب و تقسیم تمدنهای جهان به دو گروه شرق و غرب نیز پاسخ مسلمی ندارد. جامعه شرق به رغم تنوع قومی، دینی، آیینی و زبانی و استقلال اجزا، دارای مفهومی واحد است که از ریشهای مشترک میان این جوامع نشأت میگیرد. کشف عناصر هویتبخش شرق و شناخت روابط آنها، نیازمند بازخوانی مفهوم شرق در قالب "کل" واحد فرهنگی است که مرزهای آن فراتر از محدوده جغرافیایی میرود. از آنجا که خدایان در سرزمین شرق، عناصر طبیعت هستند و آیینهای موجود در طول زمان از دگردیسی باورهای آسمانی و طبیعتگر حکایت دارد، لذا ریشه مشترک مردم این سرزمین میتواند فلسفه دینی و جهانبینی ماورا زمینی آنها باشد.
The orient has been the cradle to great religions and civilizations; it is a noted belief in numerous historical, archeological and cultural sources. The geographical territory of the orient includes North Africa to Indus and Central Asia to the Indian Ocean, however the concept of orient does not have a single interpretation and the common issues between the inhabitants of these territories are not quite clear. In addition, the existence of a bipolar system and encountering the East and West and division of civilizations of the world into two groups, East and West does not have a vivid answer. Despite ethnic, religious, ritual and language diversities and independence of divisions, the orient has a unit concept emanating from a common origin of these communities. Discovering the identity elements of the orient and recognizing their relations requires a “holistic” review which explores beyond geographical boundaries. It seems that in oriental territories the Gods are elements of nature and existing religious beliefs demonstrate the metamorphosis of natural and divine beliefs. Therefore, the common roots of the people of orient may be the religious philosophy and their holy worldviews.
http://www.jaco-sj.com/article_3685_08a989efa8a6eda2ad269bb7bcc4d8a4.pdf
شرق
هویت شرق
شرق فرهنگی
شرقشناسی
Orient
Identity of the Orient
Cultural Orient
Orientalism
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2013-10-01
1
1
9
16
3686
بازشناسی سازمان فضایی شهر ساسانی بیشاپور با تکیه بر یافتههای باستانشناسی
Describing the Spatial Organization of Bishapur City based on Archeological Findings
علیاکبر سرفراز
sarfaraaz.aa@gmail.com
1
محمود تیموری
mteimoury@gmail.com
2
بعد از دارابگرد و اردشیرخوره (گور یا فیروزآباد)، شهر باستانی بیشاپور از اولین شهرها و پایتختهای ساسانی است که توسط شاپور ساخته شد. این شهر از جمله معدود شهرهای ایران باستان است که برخی عناصر اصلی آن نسبتاً باقیمانده و میتواند معرف شهر ایرانی در دوره خود باشد. در کشور ما علیرغم تعدد مطالعات باستانشناسی، باستانشناسیِ شهری که در واقع به بررسی فرآیند شهری و چگونگی شکلگیری شهرها و توسعه آنها به عنوان یک محیط انسانساخت مینگرد و کارکرد بخشهای مختلف آن را مورد پژوهش قرار میدهد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. معدود مطالعات موجود درباره سازمان فضایی شهرهای باستانی ایران که توسط معماران یا شهرسازان انجامگرفته بیشتر براساس مبانی غیر مستند انجام شده است و با یافتههای باستانشناسی انطباق ندارد. هدف این مقاله معرفی و تحلیل فرآیند شکلگیری شهر ساسانی بیشاپور به صورت مستند و براساس یافتههای ملموس کاوشهای باستانشناسی است که عمدتاً طی سالهای 1347 تا 1357 انجام شده است. برای دستیابی به این تحلیل از نظریه "سازمان فضایی شهر" بهره گرفته شده که در آن شهر به عنوان یک "کل هدفمند" با شاخصهای چهارگانه "قلمرو، ساختار، کلهای کوچک و مرکز" بازشناسی میشود. بر این اساس بعد از تحلیل و معرفی شاخصهای چهارگانه، سازمان فضایی بیشاپور با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی ـ فرهنگی دوره ساسانی و مقایسه مختصر با ویژگیهای عمومی سازمان فضایی شهر ایرانی- اسلامی، مورد تفسیر قرار میگیرد.
The ancient city of Bishapour was one of the first cities that were built by Shapour after Darabgard and Ardeshirkhoreh (Gour or Firouzabad). It is among the few cities from ancient Persia that have partly remained and can therefore be used to introduce the common Persian urban structures of its own time. There have been few studies over ancient urban structures in Iran which could be used to identify their functions and the way the cities were built and developed. The scarcity of studies on this issue has been despite the fact that there has been considerable academic attention on ancient Persia. A few studies that architects and scholars of urban development have carried out over the spatial organization of Iran’s ancient cities were mostly based on unreliable documents and were not supported by archeological findings. The purpose of the present article is to introduce and analyze the process of urban development of the Sassanid city of Bishapour based on available documents as well as the archeological findings obtained from 1958 to 1978. In order to arrive at a better analysis, the Theory of Urban Spatial Organization was exploited. The Theory introduces the city as a purposeful entirety with four main elements such as the domain, the structure, the small entireties and the center. Accordingly, after analyzing the above elements in Bishapour, the spatial organization of the city is analyzed by considering the social-cultural conditions in the Sassanid era and a brief comparison is made with the general conditions of the spatial organization of an Iranian-Islamic city.
http://www.jaco-sj.com/article_3686_0c8ae43aec74b8c0a93fed063cc4b8c2.pdf
بیشاپور
شهر باستانی
شهر ایرانی
شهر ساسانی
سازمان فضایی شهر
شاپور
ساختار تاریخی
Bishapour
Ancient city
Iranian city
Sassanid city
Spatial organization of the city
Shapour
Historical structure
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2013-10-01
1
1
17
24
3687
اوپانیشادها، منشأ تجلیات معنوی هند
Upanishads, the Source of Indian Spiritual Manifestations
فرزانه اعظم لطفی
f.azamlotfi@ut.ac.ir
1
«اوپانیشادها»1 بخش آخر «وداها»2 است که آن را «ودانتا»3 یا «پایان ودا» خواندهاند. در تقسیمبندی آثار مقدس کیش هندو اوپانیشادها را جزو نوشتههای الحاقی «آرانیاکاها»4 میدانند. سرایندگان اوپانیشادها بنابر سنن هندوان، فرزانگان و شنوندگان احکام حق «کاوایا ساتیاسروتاه»5 بودند که در قعر و انبوه جنگلهای بکر هندوستان خلوت میگزیدند و به خویشتنکاوی میپرداختند. آنها تجارب معنوی را [که از مبدأ فیض ایزدی] بدانها الهام میشد و با علم حضوری و اشراق در وجودشان شریان مییافت به سیاق وحدت وجود ابراز میداشتند و به لباس جملات مرموز میآراستند و در قالب افکار ترکیبی و فشرده میریختند. دوران جنگلنشینی که با رسالههای «آرانیاکاها» آغاز شد به اوپانیشادها انجامید که میتوان از آن به تعبیری به دوران آموزش و پرورش در انبوه جنگل یاد کرد. براساس نظریه «ماکس مولر»، اوپانیشادها تعلیمات شفاهی است که مرشدان به مریدان نزدیک خود میدادند. باید دریافت که اکثر مکاتب مهم نظری در هندوستان و حتی بودیسم از اوپانیشاد سرچشمه گرفته است. این پژوهش در نظر دارد با توجه به بحث اصلی در اوپانیشاد به اثبات معنویات خاص و تزکیه نفس و حقیقت یگانه در دوران کهن هند بپردازد.
"Upanishads"1, also called "Vedanta"2 or “end of Veda”, refers to the end of "Vedas"3. According to the classification of Hindu sacred works, Upanishads are supplementary writings attached to "Aranyaka"4. Based on Hindu traditions, the wise people and receivers of the Divine Commandments were the creators of Upanishads. These people, who were called "Caviya Satiya Sarvata"5, used to live deep in untouched and dark jungles of India where they meditated and studied their own self. They expressed the spiritual experiences inspired to them (by the Divine Source) and flowed within their souls, in the form of Wahdat al-Wujud (Unity of Existence), decorated them with the dressing of mysterious words, and formed them as compressed synthetic ideas. The era of jungle-life was started with the theses of "Aranyaka" and ended with Upanishads, a period which can metaphorically be called the education period in the depth of jungle. According to Max Muller's theory, Upanishads are the oral teachings of masters (morshids) to their close followers. It must be noted that most of the prominent theoretical schools in India and even in Buddhism have originated from Upanishads. With regard to the main subject in "Upanishads", the present paper tries to establish the specific spirituality, self-purification and the unique truth of the ancient India.
http://www.jaco-sj.com/article_3687_5685d8846828c706ccf56d0f55068fca.pdf
اوپانیشاد
تجلیات معنوی
حقیقت درون
آتمن
برهمن
معرفت خودی
Upanishad
Spiritual manifestations
Internal truth
Atman
Brahman
self-knowledge
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2013-10-01
1
1
25
32
3688
دوره نوسنگی قدیم در منطقه دریاچه ارومیه
The Early Neolithic Period in the Urmia Lake Region
بهرام آجورلو
1
سکونتگاههای دوره نوسنگی قدیم در منطقه دریاچه ارومیه آذربایجان مسئلهای است که تاکنون منابع منتشرشده درباره محوطههای باستانی این منطقه به آن اشارهای نداشتهاند. البته در پیرامون دریاچه ارومیه شماری از محوطههای باستانی عصر نوسنگی وجود دارند که از بررسی و کاوش آنها اطلاعات ارزشمندی منتشر شده است؛ مثل حاجیفیروز تپه، یانیقتپه و اهرنجانتپه. با این حال، برعکس آنچه تاکنون منتشر شده، دادهها و مواد باستانشناختی مکشوفه از این تپهها معرف تسلسل آثاری از دورههای قدیم تا جدید نوسنگی با سفال یعنی حدود 6500 تا 5000 ق. م. است. همچنین امروزه شواهد باستانشناختی جدیدی دال بر وجود سکونتگاههای دوره قدیم نوسنگی با سفال در منطقه مشاهده میشود که هم افق جارمو2، گوران2، عبدالحسین2 و تپه سراب در زاگرس شمالی و مرکزی مینماید که حدود 7000 تا 6000 ق. م. برای آنها قدمت تعیین شده است. این مقاله اما بر مبنای یافتههای باستانشناختی از اهرنجانتپه و قرهتپه در مقایسه با آثار حاجیفیروز با بازنگری مطالعات پیشین، تفسیری جدید از دوره قدیم نوسنگی در منطقه عرضه میکند. سرانجام نویسنده بر مبنای یک رهیافت انتشارگرا چنین نتیجه میگیرد که محوطههای دوران نوسنگی قدیم و جدید منطقه دریاچه ارومیه برآیند و تحت تأثیر توسعه روستانشینی اولیه در زاگرس مرکزی و شمالی بوده است.
The study of the Early Neolithic period in the Urmia Lake region, in Iranian Azerbaijan, was a problem: none of the studies published so far provides convincing evidence for the Early Neolithic settlements. There are some well-known and well excavated/surveyed Neolithic sites around the Urmia Lake such as Hajji Firuz, Yanik Tepe, and Ahrendjan Tepe. Contrary to what has been posited in the site publications, the materials from these sites date back to both the Early Pottery Neolithic and the Late Neolithic, c. 6500-5000 BC. There is, however, growing evidence for traces of an Early Pottery Neolithic occupation, generally at the same horizon with Jarmo II, Sarab, Guran II and Tepe Abdul- Hosein II in Northern- Central Zagros, c.7000-6000 BC. This paper revisits former studies on the basis of recently studied Ahrendjan- Qara Tepe in comparison to Hajji Firuz tradition. Moreover, it puts forward a new interpretation of the Early Neolithic period in the Urmia Lake region, rather than presenting some new data. In accordance with a diffusionist approach, the author finally concludes that both the Early and Late Neolithic sites of the region were affected by contemporary developments in the Northern-Central Zagros.
http://www.jaco-sj.com/article_3688_65f37318f7dfb8b962d5c34916ef058c.pdf
نوسنگی شدن
دوره نوسنگی قدیم
دوره نوسنگی جدید
منطقه دریاچه ارومیه
زاگرس
Neolithization
Early Neolithic
Late Neolithic
The Urmia Lake region
Zagros
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2013-10-01
1
1
33
42
3689
رازگشایی نمادهای آیینی در پوشش شهریاران ساسانی
Demystification of Religious Symbols featured in the Clothes of Sassanid Emperors
فریدون آورزمانی
f.avarzamani@yahoo.com
1
نقشبرجستهها، سکهها و مهرهای ساسانی از منابع و مآخذ بزرگ هنر و فرهنگ ساسانی بشمار میروند، پژوهندگان هربار که به مطلب تازهای از تاریخ و هنر ساسانی بر میخورند یا به خواندن نوشتهای توفیق مییابند، همواره به این منابع بازمیگردند. این نقشها معیارهای اصیلی هستند که میتوانیم نتایج بدست آمده را با آنها بسنجیم. مقایسه تصویر شهریاران ساسانی که بر صخرهها نقرشده با تصویر آنها بر سکهها و ظروف فلزی نقشدار و نگینهای کندهکاری شباهت و وحدتی اصولی را اثبات میکند که تصویرهای مذکور بر مبنای آن پدید آمدهاند. بررسی زیورها، پوشاک و مخصوصاً افسر شاهی روشن میسازد این آثار دارای نشانههای نمادین و رازآمیزی هستند که با آئین زرتشت و باورهای پیش از آن پیوندی ناگسستنی دارند. «دیهیم» یا «فرّ» ایزدی از نشانههای بارز هنر ساسانی است که ضمن ارتباطات ساسانیان با امپراطوری روم به آن دیار رفته و بعدها در لباس نظامی کُرواتهای قوم ایرانیتبار اروپایی ظاهر شده و از آنجا به فرانسه رفته و مورد توجه سایر اروپاییان قرار گرفت به طوری که ابتدا شاهان و بزرگان آن را بکار گرفته اند و بعدها جزئی از لباس رسمی مردم آن دیار شده است.
Reliefs, coins and seals are among the outstanding examples of Sassanid art and culture. Researchers discover new things every time they study these historical remainings. A comparison between the image of the Sassanid emperors carved into rocks and their image on Sassanid coins and metal vessels can tell us a lot about the principles based on which these images have been created. A study of ornaments, cloths and especially diadems indicates that they have symbolic and mysterious shapes which are inseparable from the Zoroastrian tradition. The Sassanid royal “Deyhim” or “Farr” (diadem) opened its way into the Roman Emperor as a result of relationship with the Sassanid Empire. Later, this ornament appeared in the battle uniforms of the Croatians of the Persian race who resided in the Europe and from there it moved to France and the rest of the Europe. At first, diadem was worn by the royal only but with time, it became a part of the formal suit of the mass.
http://www.jaco-sj.com/article_3689_c2372679d950eba3fd259eab723b66d8.pdf
هنر ساسانی
مهر
آناهیتا
بهرام
فره ایزدی
کروات
پاپیون (پروانه)
Sassanid art
Mehr
Anâhitâ
Bahrâm
Farr-e izadi (divine diadem)
Cravat
Bowtie (butterfly)
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2013-10-01
1
1
43
50
3690
بازخوانی روایت باستانی «آب و درخت» در دوران اسلامی ایران
Reviewing the Historical Narrative of
“Water and Tree” in the Islamic Era of Iran
شهره جوادی
shohrehjavadi@gmail.com
1
عناصر طبیعت همچون خورشید، ماه، ستارگان، آب، گیاه، آتش، کوه، بعضی از جانوران، زمین و آسمان نزد اقوام و ملل مختلف جهان ارزش و اعتبار ویژهای داشتهاند؛ تا جاییکه برای این مظاهر طبیعت تقدسی قایل بوده و نماد و نشانههایی برای آنان ساخته یا خدایانی را به آنها نسبت میدادند. در ایران باستان آب و گیاه از احترام و ارزش بسیاری برخوردار بوده و از نشانههای مهر و اناهیتا محسوب میشدند. آیینهای نیایش برای آب و درخت مقدس و ایزدان وابسته به آنها از گذشتههای دور در ایران رایج بوده و در دوران اسلامی با محتوای جدید تداوم یافته است. چنانکه نیایش اناهیتا به توسل و شفاعت نزد معصومین و مقدسین در باور اسلامی تبدیل شده است. اناهیتا ایزدبانوی آبها به سان بانویی با خصوصیات طبیعی و کمالیافته، نماد باروری انسان، حیوان و نبات است. قوت این باور در فرهنگ ایران به حدی بود که در دوران اسلامی این سرزمین نیز استمرار یافت. آیین بارانخواهی و توسل به حضرت زهرا (س) و حضرت عباس، سقای دشت کربلا، جایگزین نیایشهای آب و توسل به اناهیتا شده است. در این دگردیسی، اگرچه صورت آیین حفظ شده و تداوم یافته، اما ماهیت به جای "طلب باران از الهه اناهیتا" به "توسل به اشخاص مقدس" برای وساطت و شفاعت نزد خداوند بدل شده است؛ شفاعتی که در قرآن مشروط به اذن خداوند است؛ در دوره اسلامی آب و درخت ذاتاً دارای تقدس نیست اما به واسطه نقش مهم آنها در زندگی مردم و ارتباط با باور کهن و تأکید قرآن کریم مورد توجه و مطلوب شمرده میشوند. در حقیقت تغییر مهمی که در باور اسلامی نسبت به پیشینیان رخ داد، مرجع درخواست و دعای مردمان است که در گذشته توسل به اناهیتا و مهر بوده، درحالیکه در باور اسلامی به ویژه در اعتقاد شیعیان توسل به معصومین و مقدسین، به عنوان شفیع و واسطه است.
Natural phenomena such as the sun, the moon, stars, water, plants, fire, mountains, animals, the earth and the sky bear special value among different tribes. Mankind has sanctified these phenomena, has created signs and symbols for them and has attributed them to certain deities. Ancient Iranians cherished water and plants and considered them the signs of Mehr and Anahita. Religious rituals related to water and trees and the deities to whom they were attributed had their roots in Iran’s prehistoric culture, and continued to exist with new content in the Islamic era in such a way that worshipping Anahita has changed into shefa'at (intercession) and tawassul (supplicating to God through a prophet or saint, dead or alive). Anahita, the goddess of water, is characterized as a lady with natural features and a developed personality and is the symbol of the fertility of mankind, animals and plants. This belief has been so strong in the Persian culture that it still continued to exist after the advent of Islam into Iran. The rain ritual and recourse to Hazrat Fatehem Zahra (SA), the daughter of Prophet Muhammad (PBUH), and Hazrat Abbas (SA), the brother of Imam Hussein (SA), replaced water rituals and recourse to Anahita. Although the form of the ritual has been preserved during the metamorphosis, the content has changed from “recourse to Anahita for bringing rain” to “recourse to Islamic divine individuals for intercession with God”. Intercession with God, of course, relies on God’s permission. Water and plants are not sacred in Islamic beliefs. Nevertheless, they are revered as cherished elements of nature in Quran due to their important role in mankind's life and their relations to ancient beliefs. A great change which took place about these rituals is the reference of the ritual. While Anahita was the reference of prayers in ancient Iran, now Islamic divine individuals are resorted to as intermediaries and intercessors, and the intercession itself depends on God’s permission.
http://www.jaco-sj.com/article_3690_a6ecde875095f2ffc7184b3bd7ebd0eb.pdf
آب
درخت
اناهیتا
آیین نیایش
زیارتگاه
دوران اسلامی
Water
tree
Anahita
Ritual worship
shrine
Islamic Era
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2013-10-01
1
1
51
62
3691
سازمان فضایی در شهر اسلامی ایران
The Spatial System in the Islamic City of Iran
سید امیر منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
شهر به عنوان عالیترین مظهر تمدن انسانی، در ایران دو سرنوشت متفاوت داشته است : در دوران پیش از اسلام که جهانبینی طبقاتی حاکم بود و ارتباط میان زمین و آسمان از طریق اشخاص برگزیده برقرار میشد، بنابراین شهر صورتی دستوری و نمادین داشت. با ورود اسلام به ایران، جهانبینی برابرنگر اسلام، منطق طبقات اجتماعی را در هم ریخت و قبول ارتباط بیواسطه میان انسان و خدا، جایگاه واسطهها و اشخاص خاص در جامعه را برچید. در نتیجه شهر اسلامی ایران، به دلیل دگرگونی اندیشه و اعتقاد، محصولی نوین از تمدن دوره اسلامی ایران شد که از سازمان فضایی متفاوتی نسبت به گونه قبل از اسلام خود بهرهمند بود. شهر جدید، اجتماع محور بود و سازمان و صورت آن از اصالت اجتماع، برابری افراد جامعه و نمادهای اعتقادی ساکنان الهام می گرفت. در نتیجه دارای نظمی شد که در دوره پیش از آن وجود نداشت تاثیرات شهر ایران قبل از اسلام در دوره اسلامی به برخی عناصر کالبدی و شکلدهنده به فضاهای شهری منحصر میشد.
City as the supreme symbol of the human civilization has developed in two different directions in Iran over time: before the advent of Islam when aristocracy ruled in Iran and religious figures acted as the mediators between men and God, the city had an appearance dictated by certain individuals. After the Arab conquest of Iran, the ideology that Islam introduced, i.e. regarding all as equals, shook the foundations of the aristocratic society of the time. As a result, people realized that they could directly connect to God without any mediator and this led to the removal of the positions of certain religious figures in the country. As a result, the city in the Islamic era became a modern outcome of the Islamic civilization due to the changes in the thoughts and beliefs of the Iranians. The spatial organization of the city thus became different from the pre-Islamic era. The new city was based on the needs of the society and its strengths were the public functions of which the most important was the mosque acting as a place for social gatherings and multiple functions.
http://www.jaco-sj.com/article_3691_a4610e0a0aff2c5356983c43a81f58bd.pdf
سازمان فضایی شهر
شهر ایرانی
شهر اسلامی
روابط اجتماعی
مرکزیت شهر
The spatial organization of the city
The Iranian city
The Islamic city
social relations
The centrality of the city