per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2016-09-22
4
13
3
12
42618
Research Paper
تفسیر مقام باغ در شعر سعدی
Interpretation of Garden Position in Saadi Poems
احمدعلی فرزین
1
امیر هاشمی زادگان
2
دکتری معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران
«باغ» در فرهنگ و زندگی ایرانی مفهومی بنیادی است؛ ولی امروز به سبب انحطاطی که در سیر تحولات آن به موازات گسترش سلطه جویانه علوم عینی نگر و تسخیر مرجعیت اعتبار توسط آنان رخ داده، دچار سطحی نگری شده و تعابیری چون «فضای سبز» و «محیط زیست» در حرفه های طراحی متداول است. باغ، مفهومی مرتبط با درک و آگاهی انسان از نخستین لایه های آفرینش خود و جهان است به گونه ای که در سیر تحولات فرهنگ فارسی، معنایِ یک «مقام» را بی واسطه تداعی می کرده است. حتی امروز، استفاده از ترکیبی چون «باغ کتاب» و یا «باغ موسیقی» بهمنظور اشاره به دارای درخت بودن یا فضای سبز داشتنِ مجموعه نیست؛ بلکه بار معنایی آن حاکی از این است که باغ نوعی مقام برای «بزرگ و عالی» نشان دادن مجموعه است.شناخت این «مقام» و عناصر، محیط و روابطی که به سبب تعامل انسان با عالم (طبیعت گزیده) باعث فهمیدن این کیفیت عینی- ذهنی شده، برای رشته های کل نگری چون معماری منظر پژوهشی ضروری است و می تواند به احیا «باغ ایرانی» به جای «فضای سبز» یاری رساند. یکی از منابع ارزشمند و اصیلِ شناختِ مفهومِ باغ بهعنوان یک هنر، سایر هنرهای فرهنگ فارسی -که شعر یکی از برجسته ترین نمودهای غنی آن است- می باشد؛ چراکه هنرها در سطوح معنایی اشتراک های فراوانی دارند و دراینبین زبان فارسی مهمترین عامل حفظِ هویت و انسجام ایرانیان در سیر تحولات تاریخ بوده است. در همین راستا، این مقاله کوششی برای تفسیر هرمنوتیکی مقام باغ در اشعار سعدی بهعنوان یکی از قله های منظومه شعر فارسی که هم از جهت «توجه به واقعیت های اجتماعی» و هم از جهت «توجه به غزلیات عاشقانه و صور جمال» شهره است، می باشد. بنابراین پرسش مقاله این است که استفاده از واژه باغ نزد سعدی بیشتر برای توصیفِ صرفِ عینیتِ طبیعت و ظاهر است و یا برای بیانِ اندیشه ها از آن استفاده می شود؟ در اشعار او برای بیان چه اندیشه یا وصف چه حالی بیشتر از واژه باغ استفادهشده است؟ و به کدام عناصرِ باغ برای پرداختن به صحنه سازی و فهم معنایی، بیشتر توجه نموده است؟
Garden in Persian culture and life is a fundamental concept; but today due to the degradation occurred in its revolution path along with hegemonic development of objectivist sciences which has conquered its validity authority, suffers from superficiality; this is why expressions like green space and living-environment are common in design profession. Garden is a concept related to human understanding and knowledge from his and world initial creation layers; in a way that in the revolution path of Persian culture, it associates immediately meaning of a “position”. Even today, using combinations such as “book garden” or “music garden” doesn’t mean that the complex has trees or green space, but its thematic load suggests that garden means a kind of position to show the “majesty” of the complex. Knowing this position and elements, the environment and relations which results in understanding this objective-subjective quality due to the interaction of human being and universe (the selected nature), is an essential research for holistic courses such as landscape architecture and may contribute to revival of “Persian garden” instead of “green space”. One of the original and valuable sources of recognizing garden concept as an art, are other Persian culture arts which poem is one of its most prominent representations; because arts have lots of commonalities in their semantic level and in the meanwhile Farsi language is the most important factors of preserving Iranians identity and consistency during historical revolutions. In this regard, the present article tries to interpret garden position in Saadi poems, as one of Farsi poems peaks famous for “paying attention to social realities” and also “considering lovely sonnets and beauty images”, hermeneutically. So, the present article asks this question: Is garden in Saadi poems used to describe the mere objectivity of nature and appearance or it is used to describe thoughts? For explaining what thought or describing which mood, the word garden is used more? And which elements of garden receive more attention to address scene creation and semantic understanding?
http://www.jaco-sj.com/article_42618_3f4a811dbd72f06df36b89f2d15d5c86.pdf
مقام باغ
مفهوم باغ
شعر سعدی
نظریه معماری منظر
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2016-09-22
4
13
13
22
42619
Research Paper
نسبت نشان فرهنگی و سوزن دوزی بلوچ
Balooch Needlework and its Relation to Cultural Brand
گلناز کشاورز
golkeshavarz@gmail.com
1
شهره جوادی
shohrehjavadi@gmail.com
2
پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، پژوهشکده نظر
دکتری تاریخ هنر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظر
یکی از راههای شناسایی ویژگیهای فرهنگی هر قومی مطالعه پوشاک آنهاست. پوشاک سنتی در هر جامعهای میتواند نشان دهنده هویت و فرهنگ آنان باشد. پوشاک سنتی بلوچ به دلیل کاربرد فراوانش ارزشمندترین سرمایه فرهنگی آنها است و بعد بصری هویت اجتماعی و فرهنگی این قوم را نشان میدهد. مهمترین مشخصه پوشاک بلوچ، سوزندوزی آن است که بر لباسهای زنانه دوخته میشود. نقوش هندسی این هنر ارزشهای نمادین فرهنگ و هویت پیشین عشایری این قوم را نشان میدهد. در میان هیچ قوم عشایری دیگری در ایران این گونه نقوش هندسی بر پوشاک تبلور نیافته است. از طرف دیگر در سالهای اخیر تعیین نشان فرهنگی شهرها و اقوام مختلف که بتواند به صورتی موجز در راستای اهداف توسعهای، معرف کلیت فرهنگ منطقه باشد مورد توجه قرار گرفته است. تعیین این نماد فرهنگی به پایداری و حفظ هویت قوم مزبور کمک کرده و به شناسایی و شهرت فرهنگ مورد نظر منجر خواهد شد. کاربرد فراوان سوزندوزی بلوچ بر پوشاک میتواند به عنوان مهمترین نشانه هویتی و فرهنگی قوم بلوچ تعیین شود. هدف این مقاله بررسی تأثیر فرهنگ و هویت عشایری بر تزئینات پوشاک زنانه بلوچ و بیان دلایل تناسب این هنر با نشان فرهنگی آن است. فرضیه این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی مورد ارزیابی و اثبات قرار گرفته است. در نتیجه این مطالعات مشخص شد که سوزندوزی میتواند نماینده نشان و هویت بصری فرهنگ بلوچ باشد.
Clothing is a way to studying cultural property of people. Traditional costumes in each society can show their identity and culture. Balooch traditional costume is the most precious cultural wealth for its frequent usage. It is the visual element of their social and cultural identity. The main character of Balooch Balooch costume is the needlework needleworkon women’s dress. Its geometric patterns shows symbolic cultural values and previous nomadic identity. No other nomads in Iran have such geometric patterns on their costume. On the other hand, in recent years, setting the cultural city elements and the brand of their people that introduce their entire culture, were used for local development. Cultural brand can protect people identity and makes cultures famous and familiar. The needlework could be the most important Balooch cultural element of Balooch peopleneedlework. This article is studying the effect of culture and nomadic identity on dress decoration and considering the proportions of needlework with the cultural brandneedlework. The hypothesis is proven by qualitative research and library and field method of collecting information. We conclude that, needlework can represent the Balooch culture and could be their visual identity brand.
http://www.jaco-sj.com/article_42619_7ffddba4b194cb1e710b409ec3b06b2f.pdf
نشان فرهنگی
سوزندوزی
بلوچ
هویت
پوشاک
Cultural brand
Needlework
Balooch
Identity
Costume
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2016-09-22
4
13
23
32
42620
Research Paper
موسیقی خیابانی، از گذشته تاکنون؛ جایگاه موسیقی خیابانی در منظر شهر تهران
Street Music from Past to Recent The Position of Street Music in Tehran’s view
آناهیتا مدرک
1
پریچهر اصل فلاح
parichehr.fallah70@gmail.com
2
مونا مسچی
mona.meschi@gmail.com
3
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظر
شهر، تنها مجموعهای از کالبدهای مصنوع نیست. شهر، به معنای صحیحتر، منظری است متشکل از عناصری متعدد که به واسطه ادراک شهروندان از آنها شکل میگیرد. در واقع مفهوم منظر شهری بدان معناست که موجودیت و هویت شهر تنها با عناصر عینی تعریف نشده و ذهنیت نیز نقش موثری در آن ایفا میکند؛ به گونهای که نمیتوان آن را جدا از عینیات دید. بخشی از ذهنیتهای انسان نیز به واسطه رویدادهای سیال در شهر شکل می گیرد. موسیقی خیابانی، هنری شهری و رویدادی سیال است که به دلیل ارتباط بی واسطه و مستقیم با مخاطب، ذهنیت های قوی و عمیقی را برای او رقم می زند و چهره شهر را تغییر می دهد.این هنر شهری از قرون اولیه میلادی در غرب وجود داشته و در ایران نیز از دوران پیش از اسلام حیات خود را آغاز کرده است. بنابراین، موسیقی خیابانی، هنری غربی و وارداتی نیست و از دیرباز در فرهنگ شرقی و ایرانی- اسلامی جایگاهی ویژه داشته است. به علاوه، نکته مهم درباره این هنر آن است که در هر دوره با صورتی متناسب با همان دوره در شهر ظاهر شده و به فراخور نیاز جامعه و ذائقه مخاطبان تغییر کرده است. چنان که مراسم آیینی، ملی و فرهنگی در ایران و خصوصاً تهران، با نوای موسیقی در ذهنیت شهروندان ماندگار شده است. موسیقی خیابانی در تهران معاصر نیز پس از گذر از دوره ها و پذیرفتن صورت ها و نام های متعدد، اکنون به دو صورت آیینی- تاریخی و موسیقی نوین و تخصصی در شهر اجرا می شود. در واقع این هنر، طی دهه های اخیر با محدودیت ها و ممنوعیت های بسیاری همراه بوده اما هنرمندان این عرصه همچنان به حیات خود ادامه دادند و طی دو دهه گذشته، به پررنگ و تخصصی شدن این هنر در شهر کمک کردند.از این رو مقاله حاضر به بررسی و معرفی موسیقی خیابانی به شکل مدرن و امروزی خود در تهران معاصر، در بازه زمانی پس از انقلاب تا به امروز، می پردازد.
A city is not just a complex of artificial limbs. The city, to put it in better words, is composed of different elements formed by citizen’s understanding. In fact, the concept of city-view means the city entity consists of imagination at its construction which cannot see far from objectives. Some men’s mind are shaped by the current moments of the city. Street music is a citizen art and a current action affecting minds and modifying the city view directly without any connection or relation with audiences. This city art has existed since the early Christian centuries and it began its life in Iran before entering Islam. Therefore, street music is a western and imported art which has had a specific position in Iran’s Islamic, oriental culture. In addition, the important point about this art has been revealed in each era implying the fact that the construction of city, its needs and audiences’ interests were modified. As Iran’s religious celebrations, especially in Tehran, are associated with the melody of music in citizens’ minds, the street music in Tehran is now implemented in two forms of Religious – Historic and modern professional music in the city. In fact, this art has been encountering limitations and restrictions, but the artists of this field have continued their life and helped to make this art professional in the city during the previous decades. Accordingly, the present study surveys and introduces the street music of contemporary Tehran in its modern shape of today since post revolution period till today.
http://www.jaco-sj.com/article_42620_66178b56d0ec93d66abe824d4bd3109d.pdf
موسیقی خیابانی
هنر شهری
تهران معاصر
منظر شهری
فرهنگ ایرانی- اسلامی
Street Music
City Art
Contemporary Tehran
City View
Islamic Iranian Culture
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2016-09-22
4
13
33
41
42622
Research Paper
تحلیل اثرات انطباق لبههای شهری با عوارض طبیعی ساحلی در شهرهای هند
Analyzing the Effects of Urban Edge Overlay on Natural Coastal Features in Cities of India
زهرا عسکرزاده
1
محمد صالح شکوهی بیدهندی
2
کارشناس معماری، دانشگاه شهید رجایی
دکتری شهرسازی، دانشگاه تهران
یکی از عناصر پنجگانه معرفی شده برای سیمای شهر، لبهها است. لبهها عناصری خطی هستند که عموماً واجد کارکردی برونگرا بوده و مرز میان دو بخش را مشخص میکنند. این عناصر ممکن است بهصورت مصنوع ایجاد شده و یا منطبق بر عوارض طبیعی باشد. مقاله حاضر به تحلیل کارکردهای ویژه لبههای شهری منطبق بر عوارض طبیعی ساحلی میپردازد و به این موضوع توجه دارد که لبههای شهری طبیعی که درنتیجه انطباق لبه شهری و عوارض طبیعی حاصل میشوند، علاوه بر تأثیری که در سیمای شهر دارند به لحاظ کاربردی نیز میتوانند بهعنوان یک فضای جمعی در شهر عمل کنند. سؤال این است که انطباق لبههای شهری با عناصر طبیعی نظیر رودخانه، دریاچه و یا ساحل دریا، چه آثاری میتواند در پی داشته باشد؟قلمرو جغرافیایی این پژوهش، شهرهای هندوستان است. بنابراین، بهمنظور پاسخ به این سؤال، سه نمونه موردی در کشور هند بررسی شد. رود گنگ در شهر بنارس، لبه دریاچه پوشکار و لبه ساحل بمبئی، سه نمونه مطالعاتی هستند که در آنها، لبهای شهری بر روی عناصر طبیعی ساحلی منطبق شدهاند. بررسی این سه نمونه نشان میدهد که چگونه ایجاد کاربریهای تجاری، ایجاد فضاهای آیینی، شکلگیری فضاهای جمعی و حضور شهروندان و تعاملات اجتماعی ایشان در کنار لبههای طبیعی، میتواند بهعنوان آثار و نتایج انطباق لبههای شهری و عوارض طبیعی به حساب آید.
Edges are one of the five elements involved in the image of the city. Edges are linear elements with generally extroverted functions which define a border between two sections. These elements may be defined by built elements or may be located on natural geographic features. This paper analyses the special functional features of urban edges that are located on natural coastal features. It is considered that natural urban edges that are created as a result of overlaying on natural features can be functionaaly considered as a public space in the city. Urban edges also affect the image of the city directly. But how can these kinds of urban edges perform in configuring city structure subjectively and objectively?The geographical domain of this research is the cities of India. Therefore, three case studies were investigated in India in order to answer the research question. Ganga River in Varanasi city, the edge of Pushkar Lake and Mumbai seashore are the three cases where the urban edges overlay the natural feature of the shore. Discussing these three cases reflect how commercial functions, creation of ritual space, formation of public space, people presence and public interaction along the shoreline can be concluded as a result of urban edge overlay on natural features.
http://www.jaco-sj.com/article_42622_a3969089131a2ef5d90eb873f08be314.pdf
لبه
شهر
تعاملات اجتماعی
هند
بنارس
بمبئی
پوشکار
Edge
City
Social Interactions
India
Varanasi
Mumbai
Pushkar
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2016-09-22
4
13
42
51
42623
Research Paper
ساختار کوشک در باغ های خراسان؛ الگویی برای سکونت دائم
The structure of the Kiosks in Khorasan Gardens; a Model for Permanent Residence
محمدرضا مهربانی گلزار
1
مهدی فاطمی
fatemi@arc.ikiu.ac.ir
2
دکتری معماری گرایش منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
دکتری معماری، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
باغ ایرانی به عنوان یکی از مظاهر باغسازی جهان در عین داشتن الگویی مشخص، دارای تنوع بسیاری در اجزای خود است. این تنوع با سادگی فرم و الگوی باغ ایرانی، سبب بروز مفاهیم پیچیده و عملکردهای متفاوتی در انواع باغ های ایرانی شده است. این تنوع به حدی است که در باغ های موجود در اقلیم های مختلف، شاهد بروز اشکال مختلفی از کوشک ها، استفاده از آب و فضاهای پشتیبان سکونت در باغ هستیم. عموماً سکونت در باغ ها جهت تفرج و استراحت بوده و به همین دلیل این سکونت، موقتی تلقی می شده است. این امر سبب شکل گیری نوع خاصی از معماری برای کوشک ها شده که بیشتر بر جنبه های دید و منظر مطلوب تاکید داشته است و مواردی که برای سکونت دائم در یک منطقه موردنیاز است در آن ها تعبیه نمی شده است.تبلور باغ ایرانی در مناطق مختلف سرزمین ایران به تناسب شرایط مکان دارای تفاوت هایی است. باغ های خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند علیرغم شباهت های ساختاری با سایر باغ های ایرانی در اجزا متفاوت بوده و دارای هویت مستقل خود است. این باغ ها با اینکه در اقلیمی مشابه با باغ های کویری ایران قرار دارد اما به سبب نوع سکونت و شیوه استفاده حاکمان از آنها تفاوت هایی با الگوهای سکونت موقت ایران دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به نوع استقرار کوشک یا عمارت در باغ و شیوه سکونت در آن اشاره کرد.در این مقاله با استفاده از روش تاریخی – تحلیلی، باغ های بیرجند مورد بررسی قرار گرفته و به وسیله ابزارهایی مانند منابع کتابخانه ای و مشاهده میدانی، تفاوت در نوع سکونت در باغ های بیرجند تحلیل شده است.بررسی باغ های بیرجند نشان می دهد که احداث عمارت های وسیع در جهت شرقی- غربی به منظور سکونت دائم از ویژگی های غالب در سنت باغسازی این منطقه است. نوشتار حاضر به بررسی وجوه تمایز بخش سکونتی باغ های بیرجند پرداخته و سعی می کند الگوی باغسازی این منطقه را به عنوان یک گونه متفاوت از باغسازی ایرانی شناسایی و تبیین کند.
Iranian gardens as one of the symbols of gardening in the world, while having a unique pattern has a wide variety in its components. The diversity along with simplicity of style in Iranian gardens develops complex concepts and different functions in different types of Iranian gardens. The diversity in gardens of different climates is in such a way that we are witnessing different forms of kiosks, water usage, and backup residence areas in the garden.Residence in the gardenswas generally for recreation and rest, that is why this residence is considered temporary.This causes the formation of a special kind of kiosk architecture, which has emphasized on the most desirable of vision and perspectiveand necessary elements for permanent residence in an area were not considered. Manifestation of Persian Garden in different regions of Iran has some differences in accordance with conditions of the area. South Khorasan gardens specially gardens of Birjand despite structural similarities with other Persian gardens are different in componentsand havetheir own independent identity. Although Theses garden are located in climates similar to Iranian desert gardens but due to the type of occupancy and usage of their rulers, they have some differences with temporary residential patterns in Iran. Some of these differences aresuch as type of kiosk or mansion establishment in the Garden and style of residence.In this paper, Birjand gardenswere studied using the historical-analytical method, and the difference of dwelling typesbetween Birjand gardenswere analyzed by means of library resources and field observations. Evaluation of Birjand Gardens shows that the establishment of vast mansions in an east to west direction,in order to permanent residence is a dominant gardening feature of this region. The present paper examines the distinctive aspects between residential districts of Birjand gardens and tries to identify and explain thegardening pattern this region as a different type of Iranian gardening.
http://www.jaco-sj.com/article_42623_00b786f6871b1747e119002113f8f517.pdf
باغ
بیرجند
سکونت دائم
باغ ایرانی
Garden
Birjand
Permanent residence
Iranian Garden
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2016-09-22
4
13
52
59
42630
Research Paper
چیستی منظر گردشگری شهری
What is Urban Tourism Landscape
پروانه پرچکانی
1
دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ ایران
شهرها تصویر تفکر، نوع زندگی و تحولات فرهنگی و تاریخی ساکنان خود هستند که بعد از تحولات انقلاب صنعتی عموماً به مراکز گردشگر فرصت، تبدیل شده و پس از مدت کوتاهی نیز به دلیل زمینه های موجود در آن ها اصلی ترین مقصد گردشگران نام گرفته اند. منظر شهری، شناخت مفهوم شهر نزد شهروندانی است که در طول تاریخ در آن محیط زیسته اند و با کالبدهای طبیعی و مصنوع محیط ارتباطی معنایی تولید کرده اند که در تداوم حیات معقول آن ها نقش اساسی دارد. موضوع اصلی منظر شهری قرائت تفسیر صحیح و درنهایت بازتولید کیفیت هایی است که ارزشهای قدیم و جدید شهر را به هم پیوند می زند و موجب حفظ رابطه طبیعی انسان با محیط شهری خود می شود و فضایی قابل زیست فراهم می آورد.منظر گردشگری می تواند به عنوان جزئی از منظرشهری، حوزه نوینی در ادبیات مطالعات شهر باشد که از ادراک کالبد شهر فاصله گرفته و به برقراری ارتباط عاطفی بین شهر و دیدارکننده، تثبیت ذهنی منظر شهر و ایجاد رابطه عینی، ورود کند و درعین حال میل به زندگی ساکنان شهر به محل سکونت خود را نیز افزایش دهد. ترسیم خط ارتباطی متناسب بین نمادهای شهری با درنظر داشتن کیفیت ادراک دیدارکنندگان و آسایش ساکنان می تواند در ذهن مخاطب تصویری ماندگار برجای بگذارد و ارتباط عینی و ذهنی بین گردشگران و شهر را ایجاد نماید که می توان آن را منظر گردشگری شهری نامید. این مقاله تلاش دارد تا ضمن واکاوی چیستی منظر گردشگری شهری، اهمیت ترسیم منظر گردشگری را از حوزه منظر شهری و فرهنگی با درنظرداشتن کیفیت تجربه دیدارکنندگان و لزوم آسایش ساکنان تبیین کند. در این پژوهش؛ تهران به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شده و روش تحقیق مبتنی بر کشف، شهود، توصیف و تحلیل است.
Cities reflect their residents’ beliefs, life styles as well as historical and cultural evolutions; they have been generally transformed into tourist centers since the Industrial Revolution and become soon the major tourist destinations due to their particular characteristics. An urban landscape is knowledge about the concept of city gained by citizens who have resided in that particular environment throughout history and developed a meaningful relationship with natural and artificial bodies of the environment, which plays a crucial role in the continuation of their reasonable life. An urban landscape significantly puts an accurate interpretation on qualities and consequently reproduces those qualities which link old and new values of the city together, resulting in the maintenance of natural relationship of humans with their urban environment and provision of an inhabitable area. A tourist landscape as the part of urban landscape can be regarded as a new field in urban studies literature. It has been separated from perception of urban bodies, and has dealt with development of emotional relationship between cities and visitors, mental stabilization of urban landscape and development of objective relationship while increasing tendency of residents to live in their own residence. Drawing a true line of communication between urban symbols with regard to the quality of visitors’ perception and tranquility of residents can create a constant image that sticks in visitors’ minds and develop a mental and objective relationship between cities and tourists, which can be called the landscape of urban tourism. The present article aims at providing the exploration of the landscape of urban tourism as well as stressing the importance of drawing urban tourism in terms of urban and cultural landscape considering the quality of tourists’ experience and the requirement of the residents’ tranquility. In this regard, Tehran has been chosen as the case study and the research method is based on discovery, observation, description and analysis.
http://www.jaco-sj.com/article_42630_495d1158c8037ce27ccdb0310415c338.pdf
منظر شهری
منظرگردشگری
منظر فرهنگی
تهران
Urban landscape
Tourist landscape
Cultural landscape
Tehran