per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2020-09-22
8
29
5
12
10.22034/jaco.2020.216844.1138
115246
Research Paper
آیندۀ ما و فرهنگ ما
Our Culture and Future
سید موسی دیباج
1
استادیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، ایران.
توجه به آیندۀ فرهنگ ضمن آنکه از مقولههای چالشبرانگیز محسوب میشود، پرداختن به آن را نیز ضروری میکند، چنانکه سرنوشت فرهنگ با سرنوشت انسان گره خورده است و بر اهمیت آیندۀ بشری تأکید میکند. زیرا نزاع انسان با خود و تباهی و دورشدن از اصل انسانی خود آینده او و فرهنگ را تباه میکند. در این نوشتار مراد از فرهنگ، فرهنگ بالذات است و نه تجربۀ مادی آن که به تمدن تعبیر میشود. تفحص در واژگان بهویژه تناظر واژگانی ادبیات زبان فارسی با سایر زبانها روشن میکند که «Kulture» بهعنوان واژۀ متناظر با واژۀ فرهنگ در ادبیات فارسی مفهومی است که نمیتواند مسئلۀ آینده و سرنوشت فرهنگ را در بر گیرد. این تفاوت واژگانی میتواند نشان از جهانبینیهای متفاوت فرهنگهای مختلف چون فرهنگ شیعی-ایرانی یا فرهنگ مسیحی-اروپایی داشته باشد که نهتنها هرکدام بنا به مقتضیات خود برای انسان آیندهای دیگر رقم میزنند که میتوانند بر آیندۀ فرهنگ خود نیز تأثیرگذار باشند.
The future of culture is an essential and challenging issue such that the fate of culture in the future is closely tied to human destiny, which emphasizes the importance of the human future. Humans struggle with itself, evil, and getting away from human origin could destroy his culture and future. In this paper, the culture refers to the nature of culture instead of a material experience interpreted as civilization. Lexical correspondence of Persian literature with other languages demonstrates that the term Kulture synonymous with the culture in the Persian literature may not embrace the issue of culture future and perspective. This lexical difference could reveal different worldviews of multiple cultures such as Shiite- Iranian and Christian-European culture not only determining human fate in another tomorrow, but also influencing the future of their own culture. The relation of culture and civilization is the same as the relation of the interior and the appearance which are united in detail. But historical surroundings and aristocracy are more understood by culture than civilization. At the same time, one can regard culture and afresh as two distinct or longitudinal attributes specific to the human being, which distinguishes him as a divine being from other beings. In this case, culture in its general sense - which is synonymous with culture, and in Arabic they are called "crocodile" - is at a lower level in the culture of the human sense of being.
http://www.jaco-sj.com/article_115246_b6145e92d2b04e15754dff4e49336a31.pdf
فرهنگ
تمدن
زمان
آیندۀ فرهنگ
culture
Civilization
time
the future of culture
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2020-09-22
8
29
13
22
10.22034/jaco.2020.218061.1143
115247
Case Study
عناصر تعیینکنندۀ مرکز شهر و تغییرات حوزۀ مرکز در شهر گرگان
The Determining Elements of ‘City Center’ and the Related Urban Changes in the Central Area of ‘Gorgan City
سیده شیرین حجازی
shirin.hejazi@ut.ac.ir
1
یاسمین اسکویی
2
هانیه نظری
3
امیر میراحمدی
4
مهدی حیدریزاده شالی
5
ضیا حسینزاده
6
کارشناس ارشد مطالعات معماری ایران، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
کارشناس ارشد معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشکدۀ معماری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
شهر گرگان (استرآباد) به شهادت آثار تاریخی و تألیفات مورخان و سفرنامهنویسان دارای سابقۀ تاریخی طولانی است. هستۀ اصلی شهر فعلی پیرامون سه محلۀ میدان، نعلبندان و سرچشمه شکلگرفته و به تدریج محلات جدیدی در اطراف آنها ایجاد شدهاند. با خیابانکشیهای رضاخانی بافت تاریخی شهر دونیم و رشد کالبدی شهر پیرامون خیابانهای جدید آغاز شد. محدودۀ مرکز شهر، که نقش کلیدی در کنشهای اجتماعی، ضرورتها و نیازهای شهروندان دارد، از این تغییرات متأثر شد.با تکیه بر مشاهده میدانی و مطالعات کتابخانهای، این نوشته بر این فرض است که مرکز امروز شهر گرگان به عنوان مصداقی از منظر شهر، در حال دگرگونی در ذهنیت شهروندان و عینیت شهر است. منظر پدیدهای عینی-ذهنی و یک کل واحد، مرکب از جسم و روح یا کالبد و معنا است. در نتیجه، برای یافتن مفهوم مرکز به مثابه منظر توجه به مصادیق عینی-ذهنی آن الزامی است. برای یافتن شکل و میزان این تغییر، با تکیه بر منابع و نشانهشناسی میدانی، عناصری را به عنوان مؤلفههای تأثیرگذار در مرکزشدن یک مکان معین کردیم که شامل عناصر ملموس (عینی) و عناصر ناملموس (ذهنی) از شهر هستند. با حضور در محل و مطالعۀ میدانی مورد، شواهدی جمعآوری شد که بر عناصر مؤثر مرکزیت، منطبق بود.
The historical monuents and remained travelouges proves the long history of Gorgan city. The urban core of the current city is formed around the three neighborhoods of ‘Maydan’, ‘Nalbandan’ and ‘Sarcheshmeh’, t gradually new areas have been created around them. The lined-street during the reign of Rezakhan, separated the historical context of the city in two parts and the urban physical growth around the new streets started to begin. The central area, which has always had a key role in citizens’ social actions and corresponded their needs, has been affected by these changes over time.Relying on the field observations and library studies, this study assumes that the current city center of Gorgan, that in someway represents an urban landscape, is changing in the mind of citizens and the urban identity. A landscape is an ‘objective-subjective’ phenomenon, a general whole, that is composed of body and soul or physical body and meaning.As a result, to find the concept of ‘city center’ as a landscape, it is required to pay attention to its objective-subjective implications. To find the form and extent of this change, relying on available sources and field semiotics, we identified some effective elements in turninga place into a center, including the urban tangible (objective) and intangible (mental/subjective) elements. By performing field study, the result showed that the collected data were in line with the effective elements of centrality.
http://www.jaco-sj.com/article_115247_8456ebf22eb4ce5c03319cb2f53bb36e.pdf
مرکز شهر
حوزۀ نفوذ
شهر گرگان
City center
Influence Urban Area
gorgan city
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2020-09-22
8
29
23
30
10.22034/jaco.2020.238934.1163
115244
Case Study
بازشناسی عناصر منظر کشاورزی کامو و چوگان
Recognizing the Elements of the Agricultural Landscape in Kamu va Chogan city, Iran
مرتضی همتی
hemmatiarchitect@yahoo.com
1
آذرنوش امیری
azarnushamiri@gmail.com
2
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران
شهر کامو و چوگان با حفظ ویژگیهای روستایی پیشین خود یکی از سکونتگاههای تاریخی مهم در مرکز فلات ایران است. یکی از شاخصترین وجوه فرهنگی این شهر، کشاورزی آن است که از معیشت غالب روستاییان منتج شده است. کارکرد هویتی معیشت کشاورزی که بر لایههای متفاوتی از زندگی اجتماعی و فردی روستاییان اثر گذاشته است منظری ویژه از روابط فرهنگی خلق کرده که تحت عنوان «منظر کشاورزی» قابل بررسی است. شناخت منظر کشاورزی کامو و چوگان از این جهت ضروری است که تصمیمهای آینده برای حفظ و پایداری یا توسعۀ این منظر را سهولت و تدقیق میکند. با این وجود شناخت این منظر منوط به کشف «عناصر هویتبخش» یا نمادهای آن است که در طول سالیان متمادی توسط ساکنین آن در تعامل با طبیعت پیرامون به وجود آمده است. بنابراین این پژوهش در پی پاسخ به «چیستی عناصر منظر کشاورزی کامو و چوگان» است و با روش مطالعۀ موردی و تحلیل محتوا به ارزیابی دادههای موجود میپردازد. به همین منظور در این نوشتار ابتدا عنصر منظر و منظر کشاورزی تبیین میشود و پس از آن عناصر منظر کامو و چوگان در سه دسته «اراضی کشاورزی»، «محصولات کشاورزی» و «اجتماع کشاورزی» به تفصیل به بحث و معرفی گذارده میشود و در پایان براساس آن راهبردهایی به منظور حفظ و توسعة این عناصر معرفی و بیان میشوند.
The city of Kamu va Chogan is one of the major historical settlements in the central region of the Iranian Plateau preserving the rural characteristics of its earlier days. One of the most prominent cultural features of the city is its agriculture as the majority of the population depends on it for their economic needs. The identificatory function of the agricultural economy which impacts different layers of the inhabitants’ social and individual lives, has created a unique picture of cultural relationships that can be examined as agricultural landscape. Understanding the agricultural landscape of Kamu va Chogan is significant with regards to how it can help us make better-informed and accurately-envisioned decisions to preserve and sustainably develop this landscape in the future. Moreover, to understand this landscape, it is necessary to discern its identificatory elements or the elements that have emerged through the interactions of its inhabitants with the natural environment. Therefore, this study seeks the quiddity of the agricultural landscape of Kamu va Chogan using the case study model and analysis of content to evaluate available data. To accomplish this, the various elements of the agricultural landscape were explained following an examination of these elements found in the landscape of Kamu va Chogan. Furthermore, they were categorised into the three groups of agricultural lands, agricultural products, and agricultural society. Finally, after an in-depth explanation and examination of these elements, strategies for their preservation and development were presented.
http://www.jaco-sj.com/article_115244_047254c166572da32e2b6b6d7c48efa4.pdf
کامو و چوگان
منظر روستایی
منظر کشاورزی
منظر مثمر
عناصر منظر
Kamu va Chogan
Rural Landscape
Agricultural landscape
fruitful landscape
Landscape Components
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2020-09-22
8
29
31
36
10.22034/jaco.2020.221745.1149
115248
Research Paper
گونههای بازنمایی منظر طبیعی (بررسی کیفیت حضور واژۀ صحرا در اشعار سعدی)
The Types of ‘Natural Landscape’ Represented in Saadi’s Poetry
(Reviewing the Quality Presence of ‘Desert’ (Sahra/Sahara) in these Poems)
حمیدرضا شیبانی
hamidrezasheibani1@gmail.com
1
علی اکبر نصرآبادی
2
مریم ستودهنیا
3
گروه معماری و شهرسازی، دانشکدۀ فنی و حرفهای شهید باهنر، شیراز، ایران.
معمار و نقاش، دانشآموخته لوئیزیانا، آمریکا.
کارشناسیارشد معماری، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، آپادانا، شیراز، ایران.
نخستین گام برای فهم معنی عبارات و ابیات در متون، پی بردن به معانی صحیح و ترکیبات بهکاررفته در آنهاست. در این مقاله به مضامین و مفاهیم واژۀ صحرا در کلیات سعدی پرداخته شده است. ضمن بررسی مترادفهای معنایی این واژه در فرهنگ لغت، به برداشت متون و غزلیات سعدی که واژۀ صحرا در آنها به کار رفته، نیز پرداخته شده است. پژوهش پیش رو میکوشد با مقایسۀ مضامین بهکاررفته این واژه در کلیات سعدی و مترادفهای معانی آن در فرهنگ لغت، به هدف نشاندادن جلوهای نو از واژۀ «صحرا» نائل شود. امروزه واژۀ صحرا اغلب تداعیگر محلی بیآبوعلف و مسیری بس طولانی و طاقتفرساست؛ چنین مفهومی در زمانۀ سعدی، تداعیگر مسیر رسیدن به حرم عشق یعنی «کعبه» بوده است. درحالیکه در همان زمان، واژۀ صحرا در ذهن اغلب عوام یادآور تفرجگاهی سرسبز و پر آب و علف بوده است و همگان میل به گذراندن اوقات فراغت خویش در آنجا داشتهاند. این پژوهش به بررسی مضامین واژۀ صحرا در کلیات سعدی و نیز همنشینی دیگر واژگان با واژه صحرا به روش تحلیل محتوا پرداخته است. این مقاله با هدف واکاوی و تبیین نگاه سعدی به منظر صحرا، تلاش دارد به بیان تفاوتهای ذهنی و بومشناسانه جامعۀ ایرانی بپردازد. یافتههای این نوشتار نشان میدهد در سرودههای سعدی، تفاوتهای دیدگاه منظری نهفته است.
The first step in understanding the meaning of expressions and verses in literary texts is to find out their precise connotations and compositions that are being addressed. In this research article, the implications and concepts of the word ‘Desert/Sahra’ is being reviewed in ‘Complete Works of Saadi’ that is known as ‘Koliat-e-Saadi’; In this attempt, while looking up the semantic synonyms of this word in the Persian Encyclopedia/Lexicons, the various interpretation of ‘Sahara’ in literary and lyric poems of Saadi has been reviewed. This study tries to represent a new glory of the word ‘Sahara’ (Desert) by comparing the connotations of it that have been addressed in ‘Koliat-e-Saadi’ with other expressions according to the Persian encyclopedia. In today’s Persian language conversation, the word ‘Desert/Sahara’ is often associated with a place lacking water and vegetation and points to a very long and hard route; This concept in Saadi’s time was pointing to a journey ending to the holy shrine of “Kaaba”. While at the same time, the word ‘Sahara’ (Desert) in the minds of most individuals was reminding a green and grassy promenade where everyone had a desire for spending their time over there.Here in this study, the connotations of ‘Sahara’ have been investigated in ‘Koliat-e-Saadi’ and the other associations with this word have also been considered by using the content analysis method. This article tries to deal with the conceptual and ecological differences of Iranian society, to analyze and determine the standpoint of ‘Sahara’ in Saadi`s mindset.The outcomes of this article indicate the differences available in Saadi’s poems from landscape view.
http://www.jaco-sj.com/article_115248_b6e90713a22be7143ea3326f7f613e07.pdf
منظر
صحرا
اشعار سعدی
landscape
Sahara
Poems of Saadi
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2020-09-22
8
29
37
46
10.22034/jaco.2020.238626.1166
115245
Research Paper
نمادشناسی گل سرخ با تأکید بر فرهنگ و هنر ایران
Red Flower Symbolism with Emphasize on Iranian Culture and Art
شهره جوادی
shohrehjavadi@gmail.com
1
نیلوفر سراجی
morningglory_tv@yahoo.com
2
استادیار گروه مطالعات عالى هنر پردیس هنرهاى زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
کارشناس ارشد تاریخ هنر جهان اسلام، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. ایران.
در میان گلها، گل سرخ، گل سوری، گل گلاب و یا گل محمدی بیشتر مورد توجه ایرانیان بوده است و گلاب از زمانهای قدیم شناخته شده و در مراسم مذهبی، مصارف پزشکی و در جشنها و عزاداریها از گذشته تاکنون به کار میرفته است. هدف این پژوهش ضمن مطالعۀ مفاهیم نمادین گل سرخ در فرهنگ ایران و دیگر اقوام، آن است که دریابد آیا گل سرخ و مشتقات آن همانگونه که در شعر و ادب پارسی موج میزند، در نسخ خطی مصور و آثار هنری ایرانزمین نیز با تکیه بر مفاهیم نمادین و یا مصارف آن مشاهده میشود؟ این پژوهش کیفی و بنیادین با اتکا به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده و اطلاعات آن به شیوۀ مطالعۀ کتابخانهای و الکترونیکی گردآوری شده است. خلاف قدمت دیرینۀ گل سرخ و فرآوردۀ عمدۀ آن یعنی گلاب در ایران و استفاده از بخشهای مختلف این گیاه در آشپزی، طب و مراسم مختلف، با وجود گلابدانهای برجای مانده از ادوار پیشین و اهمیت گل سرخ، محمدی و گلاب در منابع مکتوب ادب پارسی، پژوهش حاضر با نقوش و نسخ مصور اندکی با محوریت گل سرخ و گلابگیری و کاربردهای آن روبرو شد. اگرچه این نقشمایه در دورۀ قاجار با تأکید بر جنبۀ تزئینی به وفور یافت میشود. نتیجۀ حاصل از این پژوهش نشان داد گل سرخ در بستر فرهنگهای مورد بررسی نمادی است با ویژگیهای مشترک چون: عشق و زیبایی، کمال جمال الهی، عرفان، نور، تطهیر، امر لایتناهی.
Among the flowers, rose, Suri rose, “Golab” or Mohammadi flower is more popular among Iranians and Golab has been known since ancient times, being used in religious ceremonies and for medical purposes from the past to the present. At celebrations and mourning, people still pass around Golab. The aim of this study, while studying the symbolic concepts of red rose in the culture of Iran and other ethnic groups, is to find out whether red rose and its derivatives can be seen in illustrated manuscripts and works of art of Iran, as much as what we can see in Persian poetry and literature, relying on the symbolic concepts or its applications? This qualitative and fundamental research has been done by relying on the analytical-descriptive method and its information has been collected through the library and electronic study methods. Due to the ancient antiquity of rose and its main product, Golab, in Iran and the use of different parts of this plant in cooking, medicine, and various ceremonies, the existence of Golabdaan and Golabpash leftover from past eras and despite the emphasis of numerous written sources of Persian literature on Rose, Mohammadi, and Golab, the present study found a few illustrated designs and copies on the subject of rose and Golab making and its applications. However, decorative aspects such as flower and bird paintings of the Qajar period can be found in abundance. The result of this study showed that from a symbolic point of view, the rose is a symbol in the context of the studied cultures with common characteristics such as love and beauty, divine perfection, mysticism, light, purification, infinity.
http://www.jaco-sj.com/article_115245_57dd927aa2fcfeabe933cedc40d28715.pdf
گل سرخ
سوری
محمدی
گلاب
نمادشناسی
Rose
Suri
Mohammadi
Golab
Symbolism
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2020-09-22
8
29
47
58
10.22034/jaco.2020.229813.1159
115249
Research Paper
عوامل مؤثر در شکلگیری گنبد اُرچین (نمونه موردی: گنبد امامزاده سید صلاحالدینمحمد(ع)- آبدانان، ایران)
Factors Affecting the Formation of the Orchin Dome
(Case Study: Imamzadeh Seyed Salahuddin Mohammad- Abdanan, Iran)
مهنوش محمودی
bd_mahmoudi@yahoo.com
1
ناصر رنجبر
naserranjbar810@yahoo.com
2
استادیار، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، ایران.
گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، ایران.
معماری گنبد اُرچین از شاخصههای بناهای آرامگاهی در بخشهای جنوبی و جنوب غرب ایران بوده، که در مطالعات علمی- پژوهشی کمتر به آن پرداخت شده است. هدف اصلی این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر در شکلگیری گنبد امامزاده سید صلاحالدین محمد(ع) در شهر آبدانان است. در این راستا تأثیرگذاری عوامل تاریخی، هندسی (کالبدی) و سازهای بر شکلگیری گنبد این امامزاده مطرح شده است. این پژوهش، به روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در قالب مطالعات کیفی انجام و اطلاعات آن، براساس مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی گردآوری شده است. با توجه به مطالعات و مشاهدات میدانی، بنای مورد مطالعه، گنبد مضرس، از نوع کثیرالاضلاع بود، که از شاخصهای اصلی این گنبد، سادهکردن کثیرالاضلاع در زینههای آن است. به نظر میرسد معمار گنبد، برای افزایش ارتفاع گنبد و به همرساندن زینهها از یک نیمطاسی استفاده کرده است. دیگر یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل تاریخی از قبیل موقعیت جغرافیایی، پیشینۀ تاریخی شهر آبدانان، مجاورت با تمدن عیلامی، زیگوراتها و دیگر مقابر تاریخی دشت خوزستان (مقبرۀ دانیال نبی (ع) در شوش و مقبرۀ امامزاده رودبند (ع) و یعقوب لیث صفاری در دزفول) و همچنین شکل کالبد مقابر دورۀ سلجوقی در منطقه، بر شکل کالبدی گنبد مورد مطالعه مؤثر بودهاند. از حیث سازهای، گنبد این بنا بیشتر از مصالح بومی استفاده و تلاش شده است به کمک هندسۀ مناسب، از پدیدآمدن نیروهای نامتقارن و کششی جلوگیری شود. بنابراین روابط عددی در تناسبات شکلهای خود متشابه در طبقات و تناسبات اجزای گنبد اعم از ارتفاع طبقات، دهانه و سایر اجزاء هریک با روابط خاص الگویی برخالی (فراکتال) ایجاد میکند. بهکارگیری این هندسه بینظیر در گنبد مانع از جذب نور خورشید در گنبد شده است. از سویی ارتفاع، شکل و رنگ گنبد در منظر و سیمای بصری تأثیرگذار بوده است و موجب شاخصشدن بنا میشود.
The architecture of the Orchin Dome was one of the hallmarks of the tombs in the southern and southwestern parts of Iran, Which has been less studied in scientific research. The main purpose of this study is to identify the factors influencing the formation of the dome of Imamzadeh Seyed Salahuddin Mohammad in the city of Abdanan. In this regard, the influence of historical, geometric (physical) and structural factors on the formation of the dome of this shrine has been discussed. This research has been done by descriptive-analytical research in the form of qualitative studies and its information has been collected based on library studies and field observations. According to field studies and observations, the study of the damaged dome was multi-faceted. One of the main indicators of this dome is the simplification of polygons in its corners. The dome architect seems to have used a semicircle to increase the height of the dome and to align the spiers. Other research findings show historical factors such as geographical location, historical background of Abdanan city, proximity to Elamite civilization, ziggurats and other historical tombs of Khuzestan plain (tomb of Daniel Nabi in Shush and tomb of Imamzadeh Rudband and Yaqub Laith Saffari in Dezful) as well as the physical shape of Seljuk tombs in the region, they have affected the physical shape of the study dome. Structurally, the dome of this building is mostly made of local materials and efforts have been made with the help of appropriate geometry. Prevent asymmetric and tensile forces. Therefore, numerical relationships in the proportions of their similar shapes in the floors and the proportions of the components of the dome, including the height of the floors, openings and other components of each with special relationships, create a transcendental (fractal) pattern. Also,The use of this unique geometry in the dome has prevented the absorption of sunlight into the dome. On the other hand, the height, shape and color of the dome affect the landscape and visual appearance and make the building stand out.
http://www.jaco-sj.com/article_115249_b5a105d55e1d8bb041345980bf726800.pdf
معماری اسلامی
آرامگاه
گنبد
رُک
اُرچین
Islamic architecture
Tomb
Dome
Rack(spire)
Orchin