per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2019-09-23
7
25
5
8
10.22034/jaco.2019.92833
92833
Research Paper
نگاهی به آرامگاه پیروز ملقب به (ابولؤلؤ) در گذشته و حال
A Consideration of the Tomb of Pirouz Known as Abu Lulu in the Past and Present
فریدون آورزمانی
f.avarzamani@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ نظر، تهران، ایران.
در پی مهجورماندن یک بنای تاریخی صرف نظر از روایات و وقایع سیاسی که پیرامون آن مطرح شده، ضرورت معرفی و شناسایی مقبرۀ پیروزان «ابولؤلؤ» موجب شکلگیری مقالۀ حاضر شده است. بعضاً بناها و اماکن تاریخی و یا درختان مقدس و کهنسال به بهانههای واهی که گاه از تعصب و ناآگاهی سرچشمه میگیرد و در پارهای از موارد با هدف سیاسی و اقتصادی مورد بیمهری قرارگرفته است که به مرور زمان فرسوده شده یا به رسم بازسازی و تخریب در شکل جدید فاقد انرژی و اعتبار میشده است. در مواردی نیز با فشارهای داخلی و خارجی ویران و محو میشوند. چنانکه فشارها و تهدیدهای امروز باعث شکلگیری وضعیت وخیم بنای آرامگاه ابولؤلؤ در کاشان شده است. دیواری را مقابل آن کشیدهاند و چه بسا در آیندهای نزدیک به آسیبهای جدی دچار شود. در این نوشتار صرف نظر از مسئلۀ قاتل، مقتول و شرایط سیاسی و تعصبات مذهبی، میبایست به معرفی این بنا بهعنوان یک اثر تاریخی توجه شود. زیرا وجود یا عدم این بنا تأثیری در حل اختلاف بین فرق اسلامی ندارد. ضمن اینکه حکومت فعلی ایران کوشش بسیاری در جهت رفع اختلاف قومی و مذهبی دارد از اینرو شایسته است این میراث ارزشمند هنری- فرهنگی را که از نمونههای معماری کهن ایران است حفظ کرده و با تغییر نام و کاربری آن خدشه در تاریخ و فرهنگ وارد نکنیم.
Following the isolation of this monument, regardless of the political narratives and political events, the necessity of introducing and identifying the tombs of Pirouzan “Abu Lulu” has been studied in the present article. Occasionally, monuments and sites, as well as sacred ancient trees, are neglected because of fanaticism, ignorance and in some cases due to political and economic goals. After a while, such monuments are worn out or rebuilt and demolished in their new forms, lacking in energy and credibility, and in some cases, they are destroyed by internal and external pressures. As the pressures and threats of today have resulted in the deterioration of Abu Lulu’s tomb in Kashan; a wall has been built in front of it, and it could potentially face serious damages in the near future. In this article, the construction is considered as a historic monument regardless of the issue of the killer and the victim, the political conditions and religious fanaticism, because the presence or absence of it, has no effect on resolving the difference between the Islamic sects. While the current Iranian government has made great efforts to resolve ethnic and religious disagreements, it is recommended to preserve this valuable cultural artistic heritage of ancient Iranian architecture and stop ruining history and culture by renaming it.
http://www.jaco-sj.com/article_92833_9d9feac53b03c30185b56fd2f4bbc1d8.pdf
یروزان (ابولؤلؤ)
کاشان
نهاوند
شیعه
آرامگاه
بنای ایلخانی
Pirouzan (Abu Lulu)
Kashan
Nahavand
Shia
Tomb
Ilkhanid monument
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2019-09-23
7
25
9
14
10.22034/jaco.2019.92834
92834
Research Paper
سینمایِ پیشرو ایران قبل از انقلاب اسلامی: فرخ غفاری، ابراهیم گلستان و فریدون رهنما
Iranian Avant-garde Cinema Before the Islamic Revolution: Farrokh Ghaffari, Ebrahim Golestan and Fereydoon Rahnama
مجید سرسنگی
msarsangi@ut.ac.ir
1
حامد سلیمانزاده
2
دکتری ادبیات نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، تهران، ایران
دکتری پژوهش هنر، پژوهشکدۀ نظر، تهران، ایران.
سینمای بدنه یا جریان اصلی ایران در دهههای30 تا 50 خورشیدی، کاملاً تحتتأثیر فرهنگ و هنر وارداتی غرب و شرق قرار گرفته بود. نفوذ و استقبال عوام از فیلمهای درجه دو و سه هندی و آمریکایی، باعث شد تا مقولۀ روایت و زیباییشناسی بصریِ تولیدات گیشهای سینمای ایران، به سمت سرگرمی صرف حرکت کند و فاقد عناصری از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی شود. در این میان کارگردانانی همچون «فرخ غفاری»، «ابراهیم گلستان» و «فریدون رهنما» با ساخت فیلمهایی مانند (شب قوزی)، (خشت و آینه) و (سیاوش در تخت جمشید)، تصویری نوین، مستقل و نامتعارف از تولید سینمایی در کشور ارائه دادند که در آن مضامین ملی، اعتقادی، فرهنگی و تاریخی ایران در اولویت قرار داشت. این نگاه ویژه به سینما باعث شد تا آثار این بزرگان در هیئت آینهای تمامنما از جامعه، تاریخ و فرهنگ ایرانی معرفی شده و پایهگذار سینمایی پیشرو در تاریخ سینمای ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی شود.
Iranian main-stream cinema in the 1951, 60s and 70s was heavily influenced by the imported culture from either the west or the east. Public interest in second-rate or third-rate Indian and American films caused commercial movies made for the box-office to base their narration style and aesthetics on the idea of pure entertainment, hence emptying it from any hint of Iranian history, civilization or culture. In this environment, filmmakers such as Farrokh Ghaffari, Ebrahim Golestan and Fereydoon Rahnama started making films like Night of the Hunchback, The Brick and the Mirror and Siavash at Persepolis, presented a new, different and unconventional image of the country’s cinematic productions in which nationalism, faith, history and culture were the main concerns. This special view towards cinema caused the works of these masters to become like mirrors held up to the Iranian society, history and culture and this was the basis for an avant-garde cinema in Iran before the Islamic Revolution.
http://www.jaco-sj.com/article_92834_162d1d0524c5160a3fc3a9716801edff.pdf
سینما
انقلاب اسلامی
فرخ غفاری
ابراهیم گلستان
فریدون رهنما
Cinema
Islamic Revolution
Farrokh Ghaffari
Ebrahim Golestan
Fereydoon Rahnama
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2019-09-23
7
25
15
26
10.22034/jaco.2019.92835
92835
Research Paper
شاخصههای بومی و فرهنگی؛ نمودار ساختاری ویژه در معماری هورامان
Special Characteristics of Hawraman Architecture, Delving into Cultural and Local Attributes
کوروش امینی
1
رونما نوری
2
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیامنور مریوان، ایران.
2. کارشناس ارشد هنرهای زیبا و نویسندگی خلاق، دانشگاه سام هیوستون، آمریکا.
از مهمترین عناصر شناخت هر فرهنگی، شیوة معماری بومی و مرسومِ آن است. در این پژوهش قسمتی از ساختار ساده اما با شکوه ایرانزمین در دامنههای زاگرس (منطقۀ هورامان) با خصوصیات خاص و هویت پنهان خود در زمینۀ معماری و بافت کالبدی روستایی، بهعنوان ساختاری ویژه و حاصل تلاقی انسان، فرهنگ و طبیعت، مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، توصیفی-تحلیلی مبتنی بر بررسی اسنادی و بازدید میدانی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، معماری هورامان در پرتو فرهنگ و همسازی با طبیعت شکل گرفته است. از نظر ویژگیهای کالبدی نحوة استقرار روستاها در طرفین یا روی دامنۀ درهای کمعرض با شیب عمومی زیاد واقع شده و تیپولوژی غالب بنا بهصورت ساختمانهای دو طبقۀ تکیه داده شده به شیب کوه است. از دید ساختاری، روستا دارای مراکزی به تعداد محلات است. از نظر بهرهوری از زمین، سکونتگاهها در جایی بنا شدهاند که زمین کمترین استفاده را برای اهداف دیگر داشته است. نبودِ کوچههای بنبست در ساختار کالبدی مناطق مسکونی، دوربودن و حداقلکردن مخاطرات طبیعی و انسانی را در پی دارد. از ویژگیهای تک بناها، پیوستگی سنگ، خاک و چوب، استفاده از دیمک و مَروله بهعنوان عامل یکپارچگی و جلوگیری از رانش، استفاده از دیوارهای قطور سنگی جهت جلوگیری از تبادل حرارتی، وجود سایبان و بارانگیر در اطراف تمام دیوارها و تفاوت ماهوی با معماری درونگرای مرکز ایران است. شناخت تجارب اندوختۀ چنین سبکی با حفظ بافت اولیه و اصالت خود، در همسویی با ساختار ارگانیک طبیعت است.
Vernacular architecture is one of the most representative of each culture. The current study canonizes the architecture of a part of simple but magnificent Iranian architecture in the Zagros (Hawraman region) slopes. It has special attributes with a hidden identity in the field of rural structure and architecture, erected as a product of human, culture and nature intersection. The current study applies a descriptive-analytical research method based on library research and field studies. The findings of the study show that Hawraman architecture was formed in the light of its culture and in harmony with nature. The villages are located on narrowvalley hillsides with a high slope. The dominant typology of buildings are as double -story buildings standing against the mountain slopes. The village has centers equal to the number of neighborhoods, structurally. Settlements are built where lands had the least usability for the other means. The lack of dead ends alleys in the physical structure of residential areas results in the minimization of natural and human hazards. The integration of stone, soil, and wood, applicationof Dimak and Marôła for jointing the structure parts and preventing drift, use of thick stone walls to prevent heat exchange, canopy and rain collector around all walls are unique characteristics that have substantial difference with inwardly oriented buildings in central Iran. Understanding the accumulated experiences of such a style provides us a great knowledge ofthe construction of buildings by preserving its original texture and identity, keeping the organic structure of nature.
http://www.jaco-sj.com/article_92835_c56720bcdfe96978fef3936fcdb3dd06.pdf
هورامان
معماری
فرهنگ
مسکن روستایی
Hawraman
Architecture
culture
rural housing
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2019-09-23
7
25
27
34
10.22034/jaco.2019.92836
92836
Research Paper
بازتاب آیین ذن بودیسم در نظریه و اجرای نمایش نو ژاپن
Investigating The Impact of Zen Buddhism on Theory and Practice of Japanese Noh Theater
مرتضی غفاری
morteza.ghaffari@alumni.ut.ac.ir
1
فرشاد فرشته حکمت
fhekmat@ut.ac.ir
2
پژوهشگر دکتری تئاتر، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، تهران، ایران.
استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
نمایش نو ژاپن پس از گذشت شش قرن از ابداع آن، همچنان به حیات خود ادامه میدهد. در این نمایش پیچیده و رازآلود مجموعهای از اندیشهها و هنرهای ژاپنی درهمآمیختهاند و در این میان حضور آیین ذن، در شکلگیری و اعتلای نمایش نو قابل تأمل و بررسی است. هرچند برخی از محققان دربارۀ میزان اهمیت این حضور ابراز تردید کرده و آن را به چالش کشیدهاند، اما از سوی دیگر عدهای از صاحبنظران نمایش نو را از اساس وامدار و متعلق به آیین ذن بودیسم دانستهاند. در این مقاله با بررسی برخی از اصول نظری و اجرایی نمایش نو شامل مبانی زیباییشناسی، نظام حرکتی، ویژگیهای ماسک، نحوۀ هدایت بازیگر و ... ، پیوند عمیق و ناگسستنی میان آیین ذن و نمایش نو آشکار شده است. ایجاد این پیوند تا حد زیادی مرهون نبوغ و اندیشههای «زآمی موتوکیو»، بازیگر، نمایشنامهنویس و نظریهپرداز نمایش نو است. او برای تدوین اصول نمایش نو به صورت مستقیم و غیرمستقیم از مفاهیم ذن بودیستی بهره گرفته است و از همینرو اندیشههای این دیدهور تئاتر شرق، خود میتواند به مثابۀ تبلور مفاهیم آیین ذن در نمایش نو محسوب شود.
Six centuries after its emergence, Japanese Noh theater is still being performed. Mixtures of Japanese ideologies and arts can be found in this complicated and enigmatic play, and the influence of Zenism on the creation and enhancement of Noh theater can be investigated and contemplated upon. Despite the fact that some scholars questioned and challenged the significance of this influence, others argued that Noh theater is completely derived from Zenism in Buddhism. This paper aimed at revealing the profound and unbroken connection between Zenism and Noh theater by investigating some of the theoretical and practical principles of Noh theater, including the aesthetics, kinesthetic, mask features, the directing of actors, etc. Such a link was created largely because of the ingenuity and ideas of Zeami Motokiyo, an actor, playwright and theoretician of Noh theater. He has utilized Zen concepts in Buddhism directly and indirectly to compile the principles of Noh theater, that is why ideas of this Eastern theater master can themselves be regarded as the manifestation of Zenism’s concepts in Noh theater.
http://www.jaco-sj.com/article_92836_9835f1727bcb46eb57781914222a9cc2.pdf
نمایش نو ژاپن
ذن
زآمی موتوکیو
یووگن
بودیسم
Japanese Noh Theater
Zen
Zeami Motokiyo
Yugen
Buddhism
Zenism
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2019-09-23
7
25
35
42
10.22034/jaco.2019.92838
92838
Research Paper
آیین حمــام تحقق منظرآیینی حمام ایرانی در دوران اسلامی از خلال متون، ساختار حمام و نقوش تزیینی (نمونۀ موردی: نقوش و مظاهر آیینی: حمام گنجعلیخان کرمان)
An Investigation of Understanding Realization of the Ritual landscape of Iranian Baths in Islamic Era Through the Texts, Motifs and Structures
Case Study of Ritual Motifs and Manifestations: Ganjali-Khan Bath in Kerman
احمد صابری نهرفروزانی
ahmad.saberi72@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری منظر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
حمام و فرآیند استحمام فراتر از یک مکان و به تبع آن فعالیتی مرتبط با بهداشت فردی و عمومی، در شکل سنتی خود در جامعۀ ایرانی یک فعالیت جمعی بوده که رفتهرفته و در اثر ورود ذهنیت انسان به یک فضای جمعی معمارانه در طول زمان مشمول قاعدۀ عینی-ذهنی شده است. همچنین در اثر ارتباط اجتماعی، باورهای مذهبی، نفوذ جامعۀ طبقاتی و سنتهای فرهنگی به پدیدهای فراتر از فعالیتی جمعی، عملی شخصی یا مربوط به گروه اجتماعی خاص بدل شده است و ضمن احاطه بر همۀ این گروهها به دلیل سپریشدن بخش قابل توجهی از زمان مردم جامعۀ سنتی در این کالبد و ریشهیافتن این بنا در ارسنهای شهری، محلات، کویها و برزنها در بازهای طولانی از تاریخ زیست انسان، وجهی ناخودآگاه، ممزوج با عرف و باورهای مذهبی به خود گرفته و به بیانی دیگر به شکل یک آیین اجتماعی درآمده است.در این مجال سعی بر آن بوده است که از طریق ریشهیابی رفتار اجتماعی حمام و وقایع مرتبط با آن از خلال بررسی منابع کتابخانهای شامل مطالعۀ متون تاریخی و ادبی و بررسی میدانی نقوش و آثار بهجامانده از حمامهای ایرانی با محوریت مطالعۀ نگارههای حمام «گنجعلیخان» کرمان بهعنوان یکی از کاملترین حمامهای واقع در ارسنهای شهری ایران، صحت این ادعا که حمام فراتر از یک عمل بهداشتی یا فردی، یک آیین اجتماعی در جامعۀ سنتی ایران بوده است، راستیآزمایی شود.
The bath and bathing process beyond a place, and consequently an activity related to the individual and public health, has traditionally been a communal activity in Iranian society which, gradually and as a result of the entry of human mentality into an architectural communal space over time, has become subject to the objective-subjective rule. And because of the effects of the social connections, religious beliefs, the influence of classified society and cultural traditions into the framework having the hierarchy of access, privacy, communal and service space, it has become a phenomenon beyond a communal activity, personal practice, or related to a particular social group. Moreover, in addition to surrounding all these groups because of the considerable time spent by the people of traditional society in this framework, and rooting this building in urban plazas, neighborhoods, alleys and lanes over a long period of the history of Iranian human life, the bath has taken an unconscious form, coupled with custom and religious beliefs and, in other words, has become a social ritual. This paper has attempted to prove the claim that bathing is more than an individul health practice, and in fact is a ritual social activity in the traditional society of Iran, through the understanding of the “social behavior of the bath” and related events by using two following study procedures. These two study procedures are 1. examining library resources including the study of historical and literary texts, besides 2. field study of the motifs and structures of Iranian baths based on the Study of Ganjali-khan bath in Kerman, as one of the most excellent baths in urban plazas in Iran.
http://www.jaco-sj.com/article_92838_503c6676388afd55eb0d1d37948cf7b0.pdf
حمام
منظر آییـنی
نقـــوش و تزئیـنات حمام
حمام گنجعلیخان
فضای جمـعی
Bathhouse
Ritual landscape
Bath designs and motifs
Ganjali- Khan Baths
social space
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
هنر و تمدن شرق
2345-6612
2345-6620
2019-09-23
7
25
43
54
10.22034/jaco.2019.92837
92837
Research Paper
نقشمایههای طلسم تعویذ و حرز (مطالعۀ موردی: دستبافتههای عشایر لر بختیاری)
Amulet and Relic Motifs
Case Study: Lor Bakhtiari Hand- woven
آزاده یعقوبزاده
1
محمد خزائی
khazaiem@modares.ac.ir
2
پژوهشگر دکتری، دانشکدۀ فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
دکتری ارتباط تصویری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر دستبافتههای بختیاری، به شناسایی نقوش نمادین مرتبط با حرز و تعویذ در دستبافتههای این قوم بپردازد. از اینرو مسئلۀ قابل تأمل این است که چگونه نقوش مرتبط با حرز و تعویذ، روی این آثار کاربردی زندگی نقش بسته است و دلیل کاربرد این نقوش پر رمزوراز در این آثار چیست؟ به نظر میرسد پاسخ این سؤال را بایستی در حوزۀ فرهنگ لر بختیاری و نمادهای ایشان_که هریک با کارکرد مادی و معنوی ملهم از آداب و رسوم، سنتها، عادات، برداشتها و بینشها و نهایتاً فرهنگ غنی و پربار آنان است_ جستجو کرد.مقالۀ حاضر به روش تحلیل محتوا انجام گرفته و اطلاعات آن از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی به دست آمده است. نتایج نشان میدهد اعتقاد به نیروهای ماورایی حرز و تعویذ در قالب نقوش پر رمزوراز علاوه بر جنبۀ تزئینی و کاربردی، رسانهای برای انتقال پیام و ارزشهای ثبتشدۀ تاریخی آنها است. به علت اهمیت دستبافتهها در میان اقوام ایرانی، این نقوش جهت انعکاس آمال، آرزوها و خواستههایش بستر مناسبی است و به جهت ارزش و بار اعتقادیشان به عنوان نقوش تزئینی وارد هنرهای دستی عشایر لر بختیاری شدهاند.
This article tries to identify symbolic motifs associated with “Amulet and Relic” in Bakhtiari hand-woven.Main questions are; how motifs have been related to “Amulet and Relic” and how they have been woven on these applied works and what have been reasons of these mysterious motifs?It seems that answer to this question must be investigated on Lor Bakhtiari culture and its symbols like its materials and spiritual function which were inspired by customs, traditions, habits, perceptions and insights.The results of the present paper, which has been obtained through content analysis method and its data were collected using library and field studies, indicates that: in supernatural forces of “Amulet and Relic” in motifs with their decorative and practical aspects, are medium for conveying their messages and recorded historical values -which are very important for their weavers –and they are a way to reflect their desires and wishes. During years, for their value and belief, they have entered into folk arts of Bakhtiari as decorative motifs.
http://www.jaco-sj.com/article_92837_3237cfa782aacca96ce4fcad5502893f.pdf
حرز
تعویذ
طلسم
نقشمایه
دستبافته
عشایر لر بختیاری
Amulet
Relic
Talisman
Motif
Hand-woven
Lor Bakhtiari tribes