@article { author = {Asadpour, Ali and Sadeghi, Shahabeddin}, title = {Study on the Description of Architect in the Haft Peykar of Nizâmî}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {9}, number = {31}, pages = {41-50}, year = {2021}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2021.270477.1183}, abstract = {Due to the lack of Persian resources to understand architecture and the architect in the history of Iran, it is necessary to turn to literature. In the meantime, NizâmîGanjavi’s poems from the early twelfth century are an important and significant source. The purpose of this study is to recognize the description of the architect in the Haft Peykar of Nizâmî, which is one of the most important Persian literary works. In this research, the names and emblems of architects, moral characteristics, and attributes representing their skills and abilities have been studied. To do this, in a qualitative strategy using content analysis, the desired verses are identified and first, the attributes of each architect are extracted. Then, by combining common attributes in a category, a large group is formed that represents the common characteristics. The research findings revealed the names of three architects named “Sinmár”, “Shida” and “Russian Princess”. The frequency of all of them in the narration shows that each is somehow related. Sinmár is a skillful roman master and is best known for his engineering and astronomy. Shida, a trainee of Simnár, has been most prominent in the arts and crafts. The temperament and moral character of the Russian Princess, Banoo-ye-Hesari is described more in the Haft Peykar. Finally, it can be said that the architect’s description in Nizâmî thought shows a kind of comprehensiveness that is skilled in both geometric and land measuring and construction techniques, as well as in astronomy. Besides, the architect has been subtle and delicate in artistic matters. Every architect has benefited from these attributes according to the position and role in the Haft Peykar narration.}, keywords = {Sinmár,Shida,Architect,Nizâmî,Haft Peykar}, title_fa = {پژوهشی پیرامون وصف معمار در هفت‌پیکر نظامی}, abstract_fa = {در کمبود منابع فارسی برای شناخت معمار و معماری در تاریخ ایران ناگزیر باید به ادبیات روی آورد. در این میان اشعار نظامی گنجه‌ای از قرن ششم قمری منبع مهم و شاخصی است. هدف این پژوهش بازشناسی وصف معمار در هفت‌پیکر نظامی است که یکی از مهم‌ترین آثار ادب فارسی به شمار می‌رود. در این پژوهش نام و نشان معماران، خصوصیات اخلاقی و صفت‌های معرّف مهارت‌ها و توانایی‌هایی آن‌ها بررسی شده است. برای این کار در راهبردی کیفی با بهره‌گیری از تحلیل محتوا، ابیات موردنظر مشخص و در ابتدا صفت‌های هر معمار استخراج شده‌اند. سپس با تجمیع صفات مشترک در یک گروه، دستۀ کلانی شکل یافته که معرف خصوصیاتی مشترک از صفات هستند. یافته‌های پژوهش نام سه معمار به نام‌های «سنمار»، «شیده» و «بانوی حصاری» را آشکار کردند. نسبت همه آن‌ها در متن روایت نشان می‌دهد که هریک به‌نوعی باهم مرتبط‌اند. سنمار رومی، استادی چیره‌دست و بیش از همه در دانش مهندسی و نجوم از او یاد شده است. شیده، شاگرد سنمار، بیش از همه در هنر و هنرورزی مقام داشته است. از خلق‌وخوی و ویژگی‌های اخلاقی بانوی حصاری روسی نیز بیش از دیگران در متن هفت‌پیکر توصیف آمده است. درنهایت می‌توان گفت که روایت معمار در اندیشه نظامی نوعی جامعیت را نشان می‌دهد که هم در علوم هندسی و مساحی و فنون ساخت و هم در علم نجوم و شناخت طالع و اختر مهارت داشته است. افزون بر این، معمار در موضوعات هنری نیز نازک‌اندیش و ظریف‌کار بوده است. هر معمار به فراخور جایگاه و نقشی که در روایت هفت‌پیکر دارد، بهره‌ای از این صفات یافته است.}, keywords_fa = {سنمار,شیده,بانوی حصاری,معمار,نظامی,هفت‌پیکر}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_128651.html}, eprint = {http://www.jaco-sj.com/article_128651_7da05213f98fb466506e8f1923f6e570.pdf} }