@article { author = {Hemmati, Morteza}, title = {The Role of Nature as the Infrastructure of Public landscapes on Sustainable Development of Kerman City}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {7}, number = {24}, pages = {5-12}, year = {2019}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2019.89247}, abstract = {Sustainable development is one of the main challenges of human being in recent years. Sustainability science has been introduced as an approach to modify the interactive relationship between man and nature. This approach has provided three components for sustainability of cities: society, the environment and the economy. In one of the latest presented models, the environment has been considered as an infrastructure for two other factors. It seems to be possible to retrieve this pattern in cities that have been able to stay sustainable over the years. The city of Kerman is a good example of the sustainability pattern in which the city (community and economy factor) is based on the nature infrastructures (environment). The main natural infrastructures of Kerman city can be described as desert, water and mountain. Kerman’s public landscape, which are the products of people’s beliefs and the interactions between the society and the environment, are influenced by these three natural elements of Kerman, so that at least one of these three is influential on the so-called landscapes. The aim of this paper is to recognize the natural infrastructures of the Kerman city, and to answer the question “how it is related to the urban perspective?” Afterward, the given content has been discussed through analyzing the qualitative data of the case study, Kerman city, and concluding from it. This paper first introduces the patterns of sustainable development and natural infrastructures. Afterward, the natural landscape and public landscape was defined in order to study the role of the natural landscape infrastructures on the public landscape of the city. At the end, a classification of natural infrastructures was defined in order to classify the public landscape in Kerman based on their relationship with the natural infrastructures.  }, keywords = {Sustainability,Natural Infrastructure,Natural landscape,Popular Landscape,Kerman}, title_fa = {نقش طبیعت به عنوان زیرساخت مناظر مردمی در جهت توسعۀ پایدار شهر کرمان}, abstract_fa = {توسعۀ پایدار یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بشر در سال‌های اخیر است. علم پایداری به عنوان نگرشی در جهت اصلاح رابطۀ تعاملی انسان و طبیعت مطرح شده ‌است. این رویکرد، سه مؤلفه شامل اجتماع، محیط‌زیست و اقتصاد برای پایداری شهرها ارائه کرده است. در یکی از آخرین مدل‌های ارائه‌شده، محیط‌زیست به‌عنوان زیرساختی برای دو عامل دیگر دیده شده ‌است. به نظر می‌رسد این الگو را می‌توان در شهرهایی بازیابی کرد که توانسته‌اند در طول سالیان پایدار باشند. شهر کرمان مصداق مناسبی از الگوی پایداری است که در آن شهر (عامل اجتماع و اقتصاد)، براساس زیرساخت‌های طبیعی (محیط‌زیست) ایجاد شده ‌است. اصلی‌ترین زیرساخت‌های طبیعی کرمان را می‌توان کویر، آب و کوه برشمرد. مناظر مردمی کرمان که حاصل باورها و تعاملات اجتماع و محیط هستند، تحت‌تأثیر این سه عنصر طبیعی قرار دارند، به طوری‌که حداقل یکی از این سه بر آنها اثرگذار است. این پژوهش در پی بازشناسی زیرساخت‌های طبیعی شهر کرمان و پاسخگویی به «چگونگی ارتباط آن با منظر مردمی شهر» است. در این پژوهش با بررسی داده‌های کیفی نمونۀ موردی –شهر کرمان- و نتیجه‌گیری از آن، محتوای به‌دست‌آمده تحلیل می‌شود. این نوشتار ابتدا به معرفی الگوهای توسعۀ پایدار و زیرساخت‌های طبیعی می‌پردازد، سپس با تعریف منظر طبیعی و منظر مردمی به نقش زیرساختی منظر طبیعی برای منظر مردمی شهر اشاره می‌کند. در پایان با طبقه‌بندی زیرساخت‌های طبیعی، دسته‌بندی‌ای از مناظر مردمی شهر کرمان براساس ارتباط آن با زیرساخت‌های طبیعی ارائه می‌شود.}, keywords_fa = {پایداری,زیرساخت طبیعی,منظر طبیعی,منظر مردمی,کرمان}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_89247.html}, eprint = {http://www.jaco-sj.com/article_89247_942d84c9a66d7bb8d5e4a763a103b350.pdf} } @article { author = {Abarghoei Fard, Hamideh}, title = {A Contemplation on Ritual Landscape Representations in Kerman Province}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {7}, number = {24}, pages = {13-20}, year = {2019}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2019.89248}, abstract = {problem statement: Ritual landscapes are the result of social interaction with the surrounding environment and retell the cultural aspects of societies in various concepts like believes, faiths and religions. The religion as a cultural component is between the recognition factors human groups and is considered as an important factor in the formation of Iranian cities and their social life. Holding religious ceremonies has resulted in the addition of semantic dimension to the space framework and has created the superposition of two objective and subjective aspects resulted from this interaction of ritual landscapes. Therefore, the ritual landscape is an important factor in the recognition and perception of Iranian cities landscape and this problem clarifies the necessity of dealing with ritual landscapes in the recognition of the cities landscape. Mythical and naturalistic beliefs has been accompanied with the formation of a close relationship between the ritual landscapes and natural elements. The formation of exclusive naturalism concept, in the form of water companion, sacred tree and place has been considered in ritual landscapes and this pattern has continued in the way of Iranians world-view. The holding form of the religious ceremonies as the actions aroused from common beliefs, has given the ritual landscapes a social nature, in such a way that some operational spaces have converted to public spaces by accepting the conceptual aspect aroused from religions and the social dimension has been flourished in these landscapes in the form of outing-pilgrimage tradition. In Kerman province ritual landscapes, beside the continuation of conceptual and social dimensions, has resulted in the formation of physical and conceptual turning points.Questions and data collection method: This writing is formed by the question of why and quiddity of the religions effectiveness and ritual landscapes on the perception of the formed landscape and investigate the various specifications of ritual landscapes and its appearance in cities and villages of Kerman province. Conclusion: naturalism and pluralism of the ritual landscape have affected the Iranians interaction with their surrounding environment in the form of physical pattern and common meaning. The affecting type and state in ritual landscapes in Kerman province is observed in the format of turning point and different performances that sometimes is seen in the shape of independent spaces in the natural context and sometimes in the context of cities and villages and in close relation with other spaces, and anyway, affects the perception and recognition of landscape.}, keywords = {Ritual landscape,Religion,Naturalism,pluralism,Kerman province}, title_fa = {تأملی بر نمودهای منظر آیینی در استان کرمان}, abstract_fa = {ضرورت مسئله: مناظر آیینی حاصل تعامل اجتماع با محیط پیرامونی‌ بوده و نقشی روایتگر در بازگویی وجوه فرهنگی جوامع مختلف در زمینه‌هایی نظیر باورها، اعتقادات و آیین‌ها دارند. آیین‌ به‌عنوان یک مؤلفۀ فرهنگی، از عوامل بازشناسی یک گروه انسانی از گروه دیگر است و عامل مهمی در شکل‌‌گیری شهرهای ایرانی و حیات اجتماعی آنها به شمار می‌رود. برگزاری آیین‌ها در قالب تعامل میان انسان و محیط پیرامونی‌، سبب اضافه شدن بعد معنایی به کالبد فضا شده و برهم‌نهی دو وجه عینی و ذهنی ناشی از این تعامل مناظر آیینی را ایجاد کرده است. از این‌رو منظر آیینی عامل مهمی در زمینۀ شناخت و ادراک منظر شهرهای ایرانی است و این مسئله ضرورت پرداختن به مناظر آیینی و آیین‌ها را در شناخت منظر شهرها روشن می‌سازد.طرح مسئله: بازتاب باورهای اسطوره‌ای و طبیعت‌گرایانۀ ایرانیان در آیین‌ها، شکل‌گیری ارتباطی نزدیک میان مناظر آیینی و عناصر طبیعی را به همراه داشته است. صورت‌یافتن معنای مجرد طبیعت‌گرایی، به شکل همنشینی آب، درخت و مکان مقدس در مناظر آیینی دیده شده و این الگو در امتداد تکامل جهان‌بینی و تحولات فرهنگی و مذهبی ایرانیان استمرار یافته است. شکل‌ برگزاری آیین‌ها به‌عنوان اعمال جمعی برخاسته از باورهای مشترک، ماهیتی اجتماعی به مناظر آیینی بخشیده؛ به‌گونه‌ای که برخی فضاهای عملکردی با پذیرش وجه معنایی برخاسته از آیین‌ها مبدل به فضاهای جمعی شده و بعد اجتماعی به شکل سنت تفرج-زیارت در این مناظر تجلی یافته است. در استان کرمان الگوی شکلی مشابه و طبیعت‌گرای مناظر آیینی در کنار تداوم ابعاد معنایی و اجتماعی، موجب شکل‌گیری نقاط عطف کالبدی و معنایی شده و این مناظر در قالب عملکردهای مختلف نظیر مرکز شهر، ورودی روستا، توقفگاه و... بر نحوۀ تعامل افراد با محیط اثرگذار بوده‌اند.پرسش‌ها و روش جمع‌آوری اطلاعات: این نوشتار با پرسش از چرایی و چیستی اثرگذاری آیین‌ها و مناظر آیینی بر ادراک منظر شکل گرفته و به بررسی مشخصه‌های مختلف منظر آیینی و نمودهای آن در شهرها و روستاهای استان کرمان می‌پردازد.نتیجه‌گیری: دو مشخصۀ اصلی طبیعت‌گرایی و جمع‌گرایی مناظر آیینی به شکل الگوی کالبدی و معنایی مشترک بر تعامل ایرانیان با محیط پیرامونی‌شان تأثیر گذاشته است. چگونگی و شکل اثرگذاری مناظر آیینی در استان کرمان در قالب نقاط عطف منظرین و عملکردهای متفاوت دیده می‌شود که گاه به شکل فضاهایی مستقل در بستر طبیعی دیده شده و گاه در متن شهرها، روستاها و در پیوند تنگاتنگ با سایر فضاها شکل می‌گیرند و در هر حال بر نحوۀ ادراک و شناخت منظر اثر می‌گذارند.}, keywords_fa = {منظر آیینی,آیین,طبیعت‌گرایی,جمع‌گرایی,استان کرمان}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_89248.html}, eprint = {http://www.jaco-sj.com/article_89248_7478d41842ea8915a3e312e298ce89a2.pdf} } @article { author = {Molavi, Behzad}, title = {Mecca alsharif, origin of every thing theory}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {7}, number = {24}, pages = {-}, year = {2019}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2019.172671.1082}, abstract = {This paper is part of a series of studies conducted around a single theme which seeks to show that all different phenomena have only one cause and looking at the world in a scattered and partial way to explain phenomena is not only insufficient, but also causes many abnormalities. Mecca has been called "Umm al-Qora" (Mother of all settlements). This name has been taken from the wise Quran and has been used for many centuries. A name that indicates the centrality of this city and how other cities of the world have been dependent on it. Although today this centrality is neglected and not taken into consideration, it is truly and naturally Mecca, is the center of our world, and all the events and phenomena such as urbanization and small and large events of social life are subordinated from this fact. This study tries to recall the natural role of Mecca and show how this is accomplished.}, keywords = {Mecca Alsharif,world civilization geometry,natural & human geographical structure,geomorphology}, title_fa = {مکه مکرمه، نظریه منشاء همه چیز}, abstract_fa = {مقاله حاضر بخشی از مجموعه مطالعاتی است که حول محور واحدی انجام شده است که سعی دارد تا نشان دهد که علت پدیده های مختلف یکی بیش نیست و نگاه به جهان به صورت پراکنده و جزیی نگرانه برای توضیح پدیده ها نه تنهاکافی نیست بلکه موجب ناهنجاریهای فراوان می شود. مکه را "ام القراء" خوانده اند. نامی که از قرآن حکیم برآمده و قرون زیادی مورد استفاده بوده است. نامی که نشان از مرکزیت این شهر و در عین حال وابستگی شهرهای دیگر جهان به آن دارد. هرچند که امروزه این مرکزیت نادیده گرفته شده و به آن توجهی نمی شود اما واقعا و به صورت طبیعی مکه مکرمه مرکز جهان ماست و همه اتفاقات و پدیده هایی نظیر شهرنشینی و حوادث کوچک و بزرگ زندگی اجتماعی، تابعی از آن هستند. این مطالعه سعی بر آن دارد تا نقش طبیعی مکه مکرمه را یادآور شود و نشان دهد که چگونه این امر محقق است.}, keywords_fa = {مکه مکرمه,هندسه شهرنشینی در جهان,ساختار جغرافیای طبیعی و انسانی زمین,ژئومورفولوژی}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_103484.html}, eprint = {} } @article { author = {hoseininasab, seyde hosna}, title = {Role of Pilgrimage and Touring Excursion in Iranian Culture, Based on the Case Study of Shah Nematollah Vali’s Shrine}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {7}, number = {24}, pages = {21-28}, year = {2019}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2019.89249}, abstract = {Iranian people have always had a deep bond with their surrounding nature and their cultural aspect was also affected and in relation with the natural landscape in a way that by studying the religious sites of Iran we can discover a constant companionship of natural elements along the sacred places. This kind of landscape goes beyond its religious function and the interaction between man and the environment creates a potential for social and recreational functions along with its religious aspects. The principle of purposefulness in the choosing of recreational destination for the people of Iran has led them to adapt space creation of their holy monuments to this tradition and the multi-functional role, which can be adapted from the structure and hierarchy of the entrance and courts of Shah Nematollah’s tomb, and for each of these courtyards in proportion to their creational elements, different behavioral aspect and status can be determined that is associated with the behavioral contract arising from the tradition of pilgrimage.Due to the importance of cultural landscapes in the identity of a nation, maintaining and keeping the function of visiting graves and religious buildings not only helps the existence and transition of a historical value to the next generation, but also prevents the deterioration and collapse of behavioral contracts rooted in their history and identity. By choosing Shah Nematollah Vali’s tomb as a case study, in addition to investigating the tradition of pilgrimage-excursion among the Iranian, this paper investigates its effect on cultural landscapes and then, studies the features of the tomb and the functional role of its different parts in the tradition of pilgrimage. Furthermore, the field observations show that how the continuation of this tradition has encountered problems due to the change in social values and new laws in dealing with religious places and changing the attitude toward this behavioral station has transformed the old tradition into an anti-value.}, keywords = {Ritual landscape,Tradition of Pilgrimage-Excursion,Shah Nematollah Vali’s Shrine,Behavioral Station}, title_fa = {نقش سنت زیارت-تفرج در فرهنگ ایرانی با تکیه ‌بر نمونۀ موردی بقعۀ شاه نعمت‌الله ولی}, abstract_fa = {مردم ایران همواره پیوند عمیقی با طبیعت اطراف خود داشته‌اند و منظر فرهنگی آنها نیز در ارتباط با منظر طبیعی و متأثر از آن بوده است به ‌گونه‌ای که با بررسی اماکن مذهبی ایران به هم‌نشینی ثابت عناصر طبیعی در کنار مکان مقدس پی می‌بریم. این قبیل مناظر از کارکرد مذهبی صرف خود فراتر رفته‌اند و تعامل میان انسان و محیط، سبب ایجاد زمینه‌ای بالقوه برای عملکردهای اجتماعی و تفرجی در لوای ابعاد آیینی شده است. اصل هدفمندی در انتخاب مقصد تفرجی برای مردم ایران، آنها را بر این داشته تا فضاسازی بناهای مقدس خود را با این سنت و نقش چندعملکردی تطبیق بدهند، به ‌گونه‌ای که می‌توان این خوانش را از ساختار و سلسله‌مراتب ورودی و حیاط‌های بقعۀ شاه نعمت‌الله ولی داشت و برای هریک از این صحن‌ها متناسب با عناصر شکل‌دهندۀ خود، نمود رفتاری و شأن متفاوتی را تعیین کرد که در ارتباط و هماهنگ با قرارداد رفتاری ناشی از سنت زیارت-تفرج است.با توجه به اهمیت مناظر فرهنگی در هویت یک ملت، حفظ و نگهداری کارکرد تفرج در کنار مزارها و بناهای مذهبی نه ‌تنها به بقا و انتقال یک ارزش تاریخی کمک می‌کند، بلکه مانع از کمرنگ‌شدن و اضمحلال قراردادهای رفتاری‌ای می‌شود که ریشه در تاریخ و هویت آنها دارد. این نوشتار با انتخاب بقعۀ شاه نعمت‌الله ولی به ‌عنوان نمونۀ موردی علاوه بر بررسی سنت زیارت-تفرج در میان ایرانیان، به تأثیر آن در مناظر فرهنگی می‌پردازد و سپس ویژگی‌های این بقعه و نقش عملکردی بخش‌های مختلف آن در سنت زیارت تفرج را مورد بررسی قرار می‌دهد. در ادامه مشاهدات میدانی نشان می‌دهد چگونه به علت تغییر ارزش‌های اجتماعی و قوانین جدید در برخورد با اماکن مذهبی، تداوم این سنت با مشکل مواجه شده و تغییر برخورد با این قرارگاه رفتاری موجب تبدیل این سنت دیرینه به یک ضد ارزش شده است.  }, keywords_fa = {منظر آیینی,سنت زیارت-تفرج,بقعۀ شاه نعمت‌الله ولی,قرارگاه رفتاری}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_89249.html}, eprint = {http://www.jaco-sj.com/article_89249_cec0592197875b5fb01c6f6c63fa67fc.pdf} } @article { author = {Mansouri, Seyed Amir and Afshari, Shiva}, title = {The Effect of Connecting Routeon Urban Development Case Study: Haft-Baghe-Alawi, Kerman}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {7}, number = {24}, pages = {29-38}, year = {2019}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2019.89251}, abstract = {The development of cities depends on their special conditions such as natural, economic, social or political factors. Routes in modern cities create the city’s main structure and can contribute to the development of the city. Due to the narrowing of the boundary between city’s texture and margin, routes have been converted to a stimulant for city’s development. In suburbs depend on the location and time circumstances, these routes have become the main elements for the cities that follow landscape purposes.The main issue in this research is to develop successful evaluation criteria in communication routes in urban development. Different cities have various features and personality, so their motives in development are different with each other. Studies in Kerman, as a city, whose the development is correlated to yesterday communication routes, propound the question that is Haft-Bagh route has any proper planning with regard to evaluation criteria?The position of this route in urban development and its prosperity needs different assessment. To this purpose, data has been gathered from site visiting, searching in the library and then, matching with urban landscape criteria, sustainable development and comparing with Sadra route in Shiraz. Results of various studies illustrate that this route ignores the sustainable urban development and landscape criteria, so routes will not be a proper factor for Kerman to develop based on them. Moreover, the generalization of these criteria is inappropriate in the absence of attention to the characteristics of the context and the city, therefore urban development criteria should be shaped based on city’s personality.  }, keywords = {Urban landscape,Sustainable Urban Landscape,Haft-Bagh Alawi route in Kerman,Sadra route in Shiraz}, title_fa = {تأثیر شریان‌های ارتباطی در توسعۀ شهر نمونۀ موردی : محور هفت باغ علوی کرمان}, abstract_fa = {عوامل طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از مواردی هستند که شهر بسته به موقعیت، بر پایۀ هریک از آنها توسعه می‌یابد. شریان‌ها در شهرهای مدرن، استخوان‌بندی اصلی شهر را شکل داده و یکی از عوامل توسعۀ شهر به‌ حساب می‌آیند. با توجه به کم‌رنگ‌‌شدن مرز بین بافت شهر و حاشیه، شریان‌ها به محرک مهمی جهت توسعه تبدیل شده‌اند. این محورها در خارج از شهر بسته به موقعیت مکانی و زمانی به عناصری مهم برای شهر تبدیل می‌شوند که اهداف منظرین بسیاری را دنبال می‌کنند. مسئلۀ اساسی و مهم در این پژوهش، یافتن معیارهای ارزیابی موفق در محورهای ارتباطی توسعۀ شهری است. شهرهای مختلف ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی با یکدیگر دارند، پس عوامل مؤثر در توسعۀ آنها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. مطالعات انجام‌شده در شهر کرمان به عنوان نمونه‌ای که توسعۀ امروز آن در گرو محورهای ارتباطی است، این سؤال را طرح می‌کند که آیا محور هفت-باغ با توجه به معیارهای ارزیابی، برنامه‌ریزی مناسبی داشته است؟جایگاه این شریان در توسعۀ شهر و میزان موفقیت آن نیازمند ارزیابی‌هایی است که در این پروژه ابتدا از طریق بازدید میدانی و کتابخانه‌ای و سپس براساس مطابقت با معیارهای منظر شهری و توسعۀ پایدار و مقایسه با محور موفق صدرا در شهر شیراز انجام شده است. نتیجۀ حاصل از مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این محور نسبت به معیارهای اهداف منظر و توسعۀ شهری پایدار بی‎توجه بوده و در آینده نمی‌تواند توسعه‌ای موفق برای شهر کرمان رقم بزند. علاوه بر آن، تعمیم این معیارها در صورت عدم توجه به ویژگی‌های بستر و خصوصیات شهر نادرست است و این معیارها باید در کنار ویژگی‌های هویتی هر منطقه بررسی شوند.}, keywords_fa = {منظر شهری,توسعۀ پایدار شهری,هفت-باغ علوی کرمان,محور صدرا شیراز}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_89251.html}, eprint = {http://www.jaco-sj.com/article_89251_3599bdd33eed40f7d8f29930f853a138.pdf} } @article { author = {Molavi, Behzad}, title = {The Theory of Origin of Everything; The Effects of Mecca on the Natural and Geographic Structure of Planet Earth}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {7}, number = {24}, pages = {39-50}, year = {2019}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2019.89253}, abstract = {This paper is part of a series of studies conducted around a principle which seeks to explain how all different phenomena have only one cause and how perceiving the world phenomena based on partial perspectives, rather than holistic approach, is incomplete and results chaos and disorder. This article is based on the point from book of Mecca-Alsharif that the city of Mecca, at noon of the first day of summer and its meridian on the first midnight of winter, is positioned on the galactic equator of the Milky Way Galaxy and on the plane of solar system, in such a way that it receives electromagnetic radiation more than any other place on earth and in a large volume on a regular basis.This situation causes concentric waves to be radiated from Mecca toward the whole globe, and as we will see in the documents presented in this article, it has led to the formation of heights, streams and rivers, deserts as well as formation of other geographical elements, resulting the accumulation of oil in The Middle East. The purpose of this article is to show that all components of life are interconnected and come from a single center.}, keywords = {Origin of Everything,Mecca-Alsharif,Geographic Geometry of the Earth,Geometry of the earth’s Structure,Basics of Geo strategy}, title_fa = {نظریۀ منشاء همه چیز: تأثیرات مکۀ مکرمه بر جغرافیای طبیعی و انسانی کرۀ ارض}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر بخشی از مجموعه مطالعاتی است که حول محور واحدی انجام شده است و سعی دارد نشان دهد که علت پدیده‌های مختلف یکی بیش نیست و نگاه به جهان به صورت پراکنده و جزئی‌نگرانه برای توضیح پدیده‌ها نه تنها کافی نیست، بلکه موجب ناهنجاری‌های فراوان می‌شود. اساس این مقاله کتاب مکۀ مکرمه (تألیف نگارنده) است. شهر مکه دقیقاً در ظهر روز اول تابستان و نصف‌النهار شمالی جنوبی آن در نیمۀ شب اول زمستان، همزمان روی صفحه استوای کهکشان راه شیری و روی صفحۀ منظومۀ شمسی به گونه‌ای قرار می‌گیرد که به‌طور منظم بیش از هرجای دیگری روی زمین از تابش‌های الکترومغناطیسی در حجمی عظیم برخوردار می‌شود.این وضعیت باعث می‌شود که امواج متحدالمرکزی از مکۀ مکرمه به سراسر جهان تابش شده و چنانکه در مقاله اشاره شده است خواهیم دید که این موضوع موجب شکل‌گیری ارتفاعات و مجاری آب‌ها و رودخانه‌ها و نیز بیابان‌ها و همچنین به تبع آنها باعث شکل‌گیری سایر عناصر جغرافیایی و در انتها باعث تجمع نفت در منطقۀ خاورمیانه می‌شود. هدف از این مقاله نمایش این نکته است که همۀ اجزای حیات به هم پیوسته و از مرکز واحدی نشئت می‌گیرند.}, keywords_fa = {نظریۀ منشاء همه چیز,مرکزیت مکۀ مکرمه,امواج الکترومغناطیسی,هندسۀ جغرافیایی زمین,هندسۀ ساختار زمین}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_89253.html}, eprint = {http://www.jaco-sj.com/article_89253_e89a0c8510c7f68cd5c8be7bd37ff8ab.pdf} } @article { author = {Bahrami, Farshad and Saboonchi, Parichehr}, title = {River as a Symbol of Power; Role of the Kamoo River in Shaping Kamoo Village}, journal = {Journal of Art and Civilization of the Orient}, volume = {7}, number = {24}, pages = {51-58}, year = {2019}, publisher = {Nazar Research Center}, issn = {2345-6612}, eissn = {2345-6620}, doi = {10.22034/jaco.2019.89257}, abstract = {Kamoo village in the central plateau of Iran is recognized as an ancient village in Iran and has an inseparable connection to natural elements. Its identity is related to its natural elements such as the Karkas Mountain, river, and topography of the region. The Kamoo River, as the main component of a natural landscape of the village, plays a vital role in the village genesis. Employing a library research method and field observations, this study deals with the position and importance of the river in the formation of Kamoo Village. The results show that the main river of Kamoo village, as an important natural element, follows a hierarchical order based on social power and dignity of its inhabitants. In addition, it follows aesthetic, ecological, physical, and economic hierarchies. This hierarchical order, namely a social hierarchy, has a significant role in the village development and structure. In addition to a social hierarchy, economic and physical hierarchies relevant to the main river are essential as well. Thereby, nobles’ and masters’ houses have been built in upstream and farmers’ houses have been built in downstream referring to the social hierarchy present in the village. Moreover, the proximity of architectural pieces to the river in order to dominate the main water source with farmlands behind these layouts has shaped an economic hierarchy. Lastly, the location of the important components of the village including the main route, village center, main mosque, and collection sites points to the significance of this river in shaping the physical hierarchy of the village. A physical-semantic dependence of the village on the main river, through hierarchies and their relationships with the village habitants as well as circumference over time, introduce it as the main component of the natural landscape of the village.}, keywords = {River,Social Hierarchy,Economic Hierarchy,Physical Hierarchy,Kamoo River}, title_fa = {رود به مثابۀ قدرت؛ نقش رودخانۀ کامو در شکل‌گیری روستای کامو}, abstract_fa = {روستای کامو در فلات مرکزی ایران، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران، پیوستگی جدایی‌ناپذیری با عناصر طبیعی دارد. هویت این روستا در ارتباط با عناصر طبیعی‌اش از جمله، کوه گرگس، رودخانه و توپوگرافی منطقه است. رودخانۀ کامو به عنوان اصلی‌ترین مؤلفۀ منظر طبیعی در شکل‌گیری و پیدایش آن نقش اساسی را ایفا کرده است. این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مشاهدات میدانی به جایگاه و اهمیت رودخانه در شکل‌گیری روستای کامو می‌پردازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان‌دهندۀ این است که رودخانۀ اصلی روستای کامو، به عنوان اصلی‌ترین مؤلفۀ طبیعی، علاوه بر ابعاد زیبایی‌شناسانه، زیست‌محیطی، کالبدی و اقتصادی، از نوعی سلسله‌مراتب و نظم پیروی می‌کند که مبتنی بر قدرت و شأن اجتماعی افراد است. این سلسله‌مراتب با عنوان سلسله‌مراتب مقامی، نقش بسزایی در شکل‌گیری و ساختار روستا ایفا می‌کند. علاوه بر سلسله‌مراتب مقامی، سلسله‌مراتب اقتصادی و سلسله‌مراتب کالبدی نیز در ارتباط با رودخانۀ اصلی، نقش اساسی ایفا می‌کنند. بر این اساس، شکل‌گیری خانه و منازل اشرافی و اربابان در بالادست رودخانه و رعیت در پایین‌دست رودخانه، به سلسله‌مراتب مقامی در این روستا اشاره دارد. علاوه بر آن، نزدیکی لکه‌های معماری به آب در راستای تسلط بر منبع اصلی آب و زمین‌های کشاورزی در پشت لکه‌های معماری، سلسله‌مراتب اقتصادی را شکل می‌دهد و در انتها، جای‌گیری اصلی‌ترین مؤلفه‌های روستا اعم از جادۀ اصلی، مرکز روستا، مسجد اصلی و فضاهای جمعی به اهمیت این رود در شکل‌گیری سلسله‌مراتب کالبدی روستای کامو اشاره می‌کند. وابستگی کالبدی-معنایی روستای کامو به رودخانۀ اصلی، به واسطۀ سلسله‌مراتب‌ها و ارتباط آن در گذر زمان با محیط و مردمان روستا، آن را به عنوان اصلی‌ترین مؤلفۀ منظر طبیعی رود معرفی می‌کند.}, keywords_fa = {رودخانه,سلسله‌مراتب مقامی,سلسله‌مراتب اقتصادی,سلسله‌مراتب کالبدی,روستای کامو}, url = {http://www.jaco-sj.com/article_89257.html}, eprint = {http://www.jaco-sj.com/article_89257_56a93d5adb2bef102a7b4bd0dd870b00.pdf} }